Przejdź do głównej zawartości

Młodzieżowy Chór cerkiewny

Młodzieżowy Chór im. ks. Mychajły Werbyckiego fot. Daniel WIerzejski
Ten młodzieżowy chór z Przemyśla w bardzo piękny sposób zaprezentował klasyczną muzykę cerkiewną, mimo różnych niedoskonałości wykonawczych trzeba powiedzieć, że chórzyści świetnie się spisali. Życzyłbym wielu polskim chórom młodzieżowym takiej formy. w ogóle życzyłbym sobie więcej takich chórów w Polsce - tak dobrze śpiewających. Pewne mankamenty w strojeniu dźwięków nie były poważne, ani też przeszkadzające, gdyż śpiew który usłyszeliśmy był bardzo wierny i przekonywujący. Niestety publiczność nie dopisała, a szkoda bo repertuar koncertu był bardzo atrakcyjny i nieznany zbyt dobrze szerszej publiczności, więc była okazja poszerzyć horyzonty, o muzykę tradycji wschodniej.
 
Młodzieżowy Chór im. ks. Mychajły Werbyckiego założono w 1992 roku w Przemyślu. Początkowo chór działał przy Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 2 im. M. Szaszkewicza. Od 2005 roku chór działa przy Stowarzyszeniu Przemyskie Centrum Inicjatyw Kulturalnych „Mytusa”. W repertuarze zespołu znajdują się muzyka cerkiewna, klasyka ukraińska, pieśni ludowe i kolędy. Chór bierze udział w ukraińskich, ogólnopolskich i międzynarodowych przeglądach i festiwalach (Festiwal Kultury Ukraińskiej w Sopocie (2000, 2003, 2005), Międzynarodowy Festiwal Kolęd i Szczedriwek we Lwowie (2007), XVIII Międzynarodowy Festiwal Duchownej Pieśni, Snina (Słowacja 2008), VI Międzynarodowy Festiwal Pieśni Duchownej, Vranov nad Toplou (Słowacja 2009). Chór Koncertował w Polsce, Ukrainie, Słowacji, Czechach, Austrii, Niemczech i Danii. Dyrygentem Młodzieżowego Chóru im. ks. Mychajły Werbyckiego, od początku jego istnienia jest dr Olga Popowicz.


21 maja godzina 18.00
Cerkiew Greckokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie (ul. Wiślna 11)
Młodzieżowy Chór im. ks. Mychajły Werbyckiego
Dyryguje: Olga Popowicz

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do