Przejdź do głównej zawartości

Chór Homin z Lwowa

HOMIN fot Daniel Wierzejski



Miejski chór Homin ze Lwowa został założony w 1980 roku  jako czołowy amatorski chór przy Wydziale Muzyczno-Chóralnym Towarzystwa Ukrainy i Lwowa. Już na początku twórczego szlaku wykonał szereg koncertów na terenie Ukrainy.W 1989 roku został laureatem narodowego konkursu im. M. Leonowicza, brał także udział w konkursach S. Ludkiewicza, D. Siczinskowo, Zaporyjskiej Pieśni ”Chortynia 91”. Chórzyści uczestniczyli w Międzynarodowych Festiwalach Sakralnej i Świeckiej Muzyki w Hiszpanii w  latach 1991-92,  koncertowali również w Polsce w 1993 i na Słowacji w latach  1992-1993 i w 1997 roku. W roku powstania demokracji ukraińskiej Chór Homin koncertował  na Ukrainie i za granicą: USA -  1991, Niemcy - 1992, Czechy - 1992, Wielka Brytania 1995, Serbia 1996, i w Polsce (Warszawa, Kraków, Częstochowa, Aleksandrów Kujawski, Lublin, Przemyśl) gdzie brał udział w uroczystościach świeckich i sakralnych. W 1996 roku chór występował podczas uroczystości Uni Brzeskiej, w 2001 roku uczestniczył w mszy św. z okazji przyjazdu papieża Jana Pawła II na Ukrainie, następnie w 2009 r. koncertował w Przemyślu, w 2006 r. w Słowacji – Festiwal Muzyki Cerkiewnej, w 2007 i 2009 r. Festiwal „Wschód- Zachód” w Polsce – w Radomsku. W 2003 r. chór nabył status chóru miejskiego, na co dzień występuje w lwowskiej filharmonii oraz bierze także udział w folklorystycznych zabawach młodzieżowych  Kierownikiem i Dyrygentem Chóru Homin jest L. Jaszczenko. Na repertuar składają się narodowe pieśni ludowe i klasyczne.

Homin fot. Daniel Wierzejski



Koncert w ramach Dni Lwowa w Krakowie  28 maja godz. 20.00
Bazylika oo Franciszkanów
Chór Homin z Lwowa

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do