Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z czerwca 26, 2011

Rappé - rapuje, czyli symfonia "smsowa" Mykietyna

Najnowsza III Symfonia Pawła Mykietyna to naprawdę świetny utwór, niestety słuchałem tylko w transmisji radiowej, żałuję że nie mogłem tego oglądać i słuchać na żywo. Jadwiga Rappé rzeczywiście rapowała, wykorzystując swój nadzwyczajny głos, którego nigdy wcześniej nie używała w ten sposób. Zaś Paweł Mykietyn znakomicie wyzyskał typowe hip-hopowe rytmy jako materiał muzyczny, w swej najnowszej Symfonii , w wielu miejscach technika zapętlania (loopingu) została zastosowana jako element formotwórczy, można było wysłyszeć nawet pewnego rodzaju skrecze instrumentacyjne. Kompozytor bez wątpienia uzyskał nową jakość estetyczną, tworząc dzieło hybrydę gatunkowo -stylistyczną, łączącą świat muzyki klasycznej i komercyjnej , świat sztuki wysokiej i niskiej. Tutaj Kompozytor opowiada o utworze   Tutaj solistka opwiado o przygotowaniach do wykonania film zrealizował Paweł Jarczewski, rozmawiała Paulina Nikolaou-Chłopek Paweł Mykietyn III Symfo
Już dziś wieczorem odbędzie się długo oczekiwana prapremiera III Symfonii Pawła Mykietyna w Filharmonii Narodowej. Wszystkich tych, którzy nie mogli wybrać się do Warszawy zapraszamy przed radioodbiorniki do wysłuchania transmisji koncertu. III Symfonię Mykietyna wykona dziś Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Reinberta de Leeuwa , znakomitego holenderskiego dyrygenta, specjalizującego się w interpretacjach muzyki współczesnej. W 1974 roku założył orkiestrę kameralną Schönberg Ensemble, której dyrektorem muzycznym i dyrygentem jest do dzisiaj. Partię solową zaśpiewa Jadwiga Rappé - alt, jedna z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych postaci estrad muzycznych w Polsce i za granicą. Artystka dysponuje olbrzymim i bardzo zróżnicowanym repertuarem, głównie oratoryjnym oraz pieśniarskim, sięgającym od muzyki baroku do współczesnej. Brała udział w licznych prawykonaniach dzieł współczesnych kompozytorów, pisanych nieraz z myślą o jej

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

Koncertująca sakralna muzyka baroku

Fot. Z archiwum Capelli Cracoviensis   Trzy ostatnie koncerty Capelli Cracoviensis z cyklu Verba et vocem z ostały poświęcone muzyce polskiego baroku i prezentowały utwory najwybitniejszych przedstawicieli XVII wieku: Gorczyckiego, Pękiela, Mielczewskiego, Stachowicza – skarby naszej tradycji muzycznej. Na uznanie zasługuje już sam fakt sięgnięcia do tego, wciąż dość rzadko wykonywanego, repertuaru i przypomnienie tych pięknych kompozycji rodzimego baroku.    Podczas wczorajszego, ostatniego już koncertu w tym sezonie, usłyszeliśmy Msze koncertujące dwie Canzony i motet koncertujący Benedictio et claritas Marcina Mielczewskiego, jednego z najbardziej znanych w Europie polskich kompozytorów doby baroku, a dziś nawet w Polsce jednego z najmniej rozpoznawalnych nawet z nazwiska. W programie znalazły się też trzy motety Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa wystąpili muzycy Capelli Cracoviensis wraz z zespołem O