Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z stycznia 23, 2011

Siedem odsłon Krzysztofa Meyera, cz. V

Mistrz, uczeń, myśliciel Od wieków utrwalona w kulturze relacja mistrz – uczeń wciąż odgrywa ogromną rolę w kształceniu muzycznym, a zwłaszcza w nauce kompozycji. Krzysztof Meyer otrzymał bardzo staranne wykształcenie, do jego mistrzów należeli: Wiechowicz, Penderecki, Nadia Boulanger oraz Lutosławski. Kształcił się on nie tylko w zakresie kompozycji, ale także fortepianu oraz teorii muzyki i należy do kompozytorów o bardzo silnej formacji intelektualnej, dużej samoświadomości. Jest twórcą głęboko wnikającym w istotę dzieła muzycznego, jego procesu formotwórczego, a konceptualizm w tworzeniu ma dla niego wielkie znaczenie. Należy on do tych kompozytorów, którzy chętnie i często wypowiadają się o swojej twórczości: - Muzykę tworzy przede wszystkim to, co znajduje się pomiędzy dźwiękami (napięcia), a nie jedynie dźwięki. Muzyka jest pewną historią opartą o dźwiękowe relacje przyczynowo-skutkowe. Ważnym elementem tworzenia, który jest wspólny dla Meyera i Lutosławs

Świat Kisiela

Polecam audycję!  Od dziś w radiowej Dwójce będzie audycja Świat Kisiela w każdą ostatnią sobotę miesiąca o 12:00 przez cały rok.  Polecam będzie o K isielu będzie też jego muzyka Audycje były już dwie, gdyby ktoś dysponował nagraniami to bardzo proszę o  kontakt

Siedem odsłon Krzysztofa Meyera, cz. IV

Muzyka w muzyce Krzysztof Meyer prócz utworów, które noszą piętno indywidualnego stylu kompozytora, posługujących się własnym językiem muzycznym, jedynym i niepowtarzalnym walorem brzmieniowym, decydującym o rozpoznawalności jakiegoś stylu spośród innych, posiada też grupę kompozycji stylizowanych, napisanych w stylu by tak rzec „nie własnym”. Niektóre z tych utworów, stworzone zostały w hołdzie innemu kompozytorowi, inne są pastiszem ukazującym swobodę posługiwania się różnymi stylami, technikami, nawiązują do jakiś stylów historycznych. Na te odwołania do tradycji wskazują nie tylko tytuły – znane z przeszłości albo włoskie określenia temp używane jako oznaczenia poszczególnych części, ale celowe aluzje, czasami cytaty, a przede wszystkim cała szata dźwiękowa tych kompozycji. Spotykamy więc: stylizację barokowej muzyki instrumentalnej w kompozycji Concerto retro , hipotetyczny utwór Szostakowicza (kwartet smyczkowy Au delà d´une absence ), zabawę czy „de

Siedem odsłon Krzysztofa Meyera, cz. III

Twórca Twórczość Krzysztofa Meyera w początkowym okresie nawiązywała do najpopularniejszych wówczas idei awangardowych takich jak serializm, aleatoryzm, sonoryzm itp. Kompozytor poszukiwał nowych dróg, rozwiązań, eksperymentował, zawsze jednak ważne dla niego było poczucie formy jako procesu o wyraźnym rozwoju dramaturgicznym, z fazami rozplanowanych napięć. Dość szybko zrezygnował z awangardowo pojmowanej dźwiękowości na rzecz tradycyjnych kategorii estetycznych – ładu formalnego, równowagi elementów dzieła i pięknego brzmienia. Próbował znaleźć wspólną płaszczyznę dla tradycyjnych form i gatunków oraz nowoczesnego komponowania. Wśród jego kompozycji znajdziemy zarówno wielkie formy i gatunki wokalno-instrumentalne: opery, symfonie jak i muzykę kameralną: kwartety smyczkowe, tria, kwintety, a także muzykę solową oraz miniatury. Wiele jego utworów nosi klasyczne tytuły, sugerujące zastosowanie tradycyjnej formy, oraz środków wykonawczych. Warto przytoczyć tu bar

Siedem odsłon Krzysztofa Meyera, cz. II

Muzyczne przyjaźnie W życiu Krzysztofa Meyera wielką rolę odegrały jego fascynacje muzyczne i wynikłe z nich kontakty z ludźmi, znajomości a niekiedy nawet przyjaźnie. Pierwszą była znajomość z Dymitrem Szostakowiczem, o którego muzyce usłyszał jeszcze jako student. Ta fascynacja pojawiła się w momencie kryzysu twórczego. Meyerowi udało się zdobyć adres do Szostakowicza, wysłał mu odbitki swoich utworów razem z listem. W odpowiedzi przeczytał: „Musisz pisać, rzucenie kompozycji byłoby grzechem”, tak się zaczęła ich wieloletnia przyjaźń, w następnych latach kilkukrotnie się spotykali. Kontakt z Szostakowiczem żyjącym w Rosji Radzieckiej był utrudniony tym bardziej, że kompozytor był pod silną, nieustanną presją ze strony władz, co znajdowało silne odbicie w jego utworach, niestety odbijało się tez na jego zdrowiu. Leszek Polony podaje – „kilka dni przed śmiercią Szostakowicza Krzysztof Meyer otrzymał od niego dramatyczny list, świadczący o zupełnym załamaniu się

Siedem odsłon Krzysztofa Meyera, cz. I

  Odsłona I Kompozytor znany, nieznany? Gdyby zapytać przeciętnego Polaka jakich zna współczesnych kompozytorów polskich, zapewne wymieniłby: Pendereckiego, Kilara, czy niedawno zmarłego Henryka Mikołaja Góreckiego, może ktoś by wspomniał Jana Kaczmarka, bo znany z Hollywood. Czy jednak muzyka polska nie posiada jakiś innych znaczących kompozytorów? Owszem posiada. Oczywiście nazwisk można by wymienić wiele, wśród nich zaś jednym z najbardziej zasługujących na uwagę byłby z pewnością Krzysztof Meyer – kompozytor, pianista, pedagog, muzykolog starszego pokolenia (68-letni), pochodzący z Krakowa, a na co dzień mieszkający w Niemczech – współczesnej mekce muzycznej, dokąd przeniosło się wielu najznamienitszych kompozytorów współczesnych. Krzysztof Meyer swoje pierwsze muzyczne nauki odebrał u ojca, z zawodu lekarza, regularną zaś edukację rozpoczął w wieku lat pięciu w prywatnej szkole Wobożilów, później u Haliny Ekierówny. Dla jego wrażliwości ważne z pewnoś