Mistrz, uczeń, myśliciel
Od wieków utrwalona w kulturze
relacja mistrz – uczeń wciąż odgrywa ogromną rolę w kształceniu
muzycznym, a zwłaszcza w nauce kompozycji. Krzysztof Meyer otrzymał
bardzo staranne wykształcenie, do jego mistrzów należeli: Wiechowicz,
Penderecki, Nadia Boulanger oraz Lutosławski. Kształcił się on nie tylko
w zakresie kompozycji, ale także fortepianu oraz teorii muzyki i należy
do kompozytorów o bardzo silnej formacji intelektualnej, dużej
samoświadomości. Jest twórcą głęboko wnikającym w istotę dzieła
muzycznego, jego procesu formotwórczego, a konceptualizm w tworzeniu ma
dla niego wielkie znaczenie.
Należy on do tych kompozytorów, którzy chętnie i często wypowiadają się o swojej twórczości:
- Muzykę tworzy przede wszystkim to, co znajduje się pomiędzy dźwiękami
(napięcia), a nie jedynie dźwięki. Muzyka jest pewną historią opartą o
dźwiękowe relacje przyczynowo-skutkowe.
Ważnym elementem tworzenia, który
jest wspólny dla Meyera i Lutosławskiego jest czynnik percepcji dzieła
muzycznego, jego psychologiczna strona i to już na etapie komponowania
utworu. W tekście Forma muzyczna w aspekcie psychologicznym
Krzysztof Meyer daje wykład na temat formy jako procesu dramatycznego,
zbudowanego z kilku faz: inicjalnej (pierwsze informacje, wprowadzenie w
klimat), zasadniczej (z reguły główna myśl, kształtująca dalszą
percepcję), przejściowej (przynoszącej odprężenie: „ludzie podobnie
reagują: poprawiają się w fotelach, kaszlą jak na komendę”), szczególnej
ważności (punkty kulminacyjne) oraz końcowej (poczucie dopełnienia
formy).
Uważnie śledząc twórczość Meyera
odnajdziemy w niej aktualność poruszanych kwestii, w których kompozytor
odnosi się do otaczającej go rzeczywistości, mówi on też o tym w swych
wypowiedziach: - Muzyka to środek komunikacji międzyludzkiej. Jest powołana do odbicia złożoności i konfliktowości naszych czasów.
Po latach Krzysztof Meyer sam został
wykładowcą nauczycielem, mistrzem dla swych uczniów, dziś jest
profesorem kompozycji w Hochschule für Musik w Kolonii oraz w
krakowskiej Akademii Muzycznej. Wykładał także muzykę współczesną w
Austrii, Brazylii, Francji, Niemczech, Szwajcarii, Wenezueli i Związku
Radzieckim na wielu uczelniach. Należy do Akademie der Künste w
Mannheim.
Daniel Wierzejski
cdn.
Fot. M.Makowski, archiwum PWM
Komentarze
Prześlij komentarz