Przejdź do głównej zawartości

Siedem odsłon Krzysztofa Meyera, cz. V

Mistrz, uczeń, myśliciel

Od wieków utrwalona w kulturze relacja mistrz – uczeń wciąż odgrywa ogromną rolę w kształceniu muzycznym, a zwłaszcza w nauce kompozycji. Krzysztof Meyer otrzymał bardzo staranne wykształcenie, do jego mistrzów należeli: Wiechowicz, Penderecki, Nadia Boulanger oraz Lutosławski. Kształcił się on nie tylko w zakresie kompozycji, ale także fortepianu oraz teorii muzyki i należy do kompozytorów o bardzo silnej formacji intelektualnej, dużej samoświadomości. Jest twórcą głęboko wnikającym w istotę dzieła muzycznego, jego procesu formotwórczego, a konceptualizm w tworzeniu ma dla niego wielkie znaczenie.
Należy on do tych kompozytorów, którzy chętnie i często wypowiadają się o swojej twórczości: - Muzykę tworzy przede wszystkim to, co znajduje się pomiędzy dźwiękami (napięcia), a nie jedynie dźwięki. Muzyka jest pewną historią opartą o dźwiękowe relacje przyczynowo-skutkowe.
Ważnym elementem tworzenia, który jest wspólny dla Meyera i Lutosławskiego jest czynnik percepcji dzieła muzycznego, jego psychologiczna strona i to już na etapie komponowania utworu. W tekście Forma muzyczna w aspekcie psychologicznym Krzysztof Meyer daje wykład na temat formy jako procesu dramatycznego, zbudowanego z kilku faz: inicjalnej (pierwsze informacje, wprowadzenie w klimat), zasadniczej (z reguły główna myśl, kształtująca dalszą percepcję), przejściowej (przynoszącej odprężenie: „ludzie podobnie reagują: poprawiają się w fotelach, kaszlą jak na komendę”), szczególnej ważności (punkty kulminacyjne) oraz końcowej (poczucie dopełnienia formy).
Uważnie śledząc twórczość Meyera odnajdziemy w niej aktualność poruszanych kwestii, w których kompozytor odnosi się do otaczającej go rzeczywistości, mówi on też o tym w swych wypowiedziach: - Muzyka to środek komunikacji międzyludzkiej. Jest powołana do odbicia złożoności i konfliktowości naszych czasów.
Po latach Krzysztof Meyer sam został wykładowcą nauczycielem, mistrzem dla swych uczniów, dziś jest profesorem kompozycji w Hochschule für Musik w Kolonii oraz w krakowskiej Akademii Muzycznej. Wykładał także muzykę współczesną w Austrii, Brazylii, Francji, Niemczech, Szwajcarii, Wenezueli i Związku Radzieckim na wielu uczelniach. Należy do Akademie der Künste w Mannheim.
 
Daniel Wierzejski
cdn.
Fot. M.Makowski, archiwum PWM

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do