Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z stycznia 30, 2011

Polska muzyka w Nowym Jorku

New Julliard Ensemble pod batutą Joela Sachsa na koncercie inauguracyjnym festiwalu Focus Fot. © Nan Melville W dniach 22-28 stycznia 2011 w nowojorskim Lincoln Center odbył się FOCUS  Festival 2011 zatytułowany w tym roku „ Nowe kierunki w muzyce polskiej po roku 1945 ”. Podczas sześciu koncertów w prestiżowej The Juilliard School, zaprezentowane zostały utwory 34 polskich kompozytorów, wykonywane przez zespoły New Julliard Ensemble, Julliard Orchestra oraz solistów. Z zaproszonym na Festiwal Andrzejem Kosowskim redaktorem naczelnym PWM oraz dyrektorem Instytutu Muzyki rozmawia Daniel Wierzejski  - Został Pan zaproszony do Nowego Jorku i przez tydzień brał Pan udział Focus Festiwalu proszę o podzielenie się swoimi wrażeniami. - Prezentacja polskiej muzyki od 1945 roku po współczesność w Lincoln Center była zaskoczeniem przede wszystkim dla nas samych. Zarówno dla tych wybrańców, którzy mogli spędzić tydzień w Nowym Jorku dzięki gościnności Instytutu Kultury Polsk

Siedem odsłon Krzysztofa Meyera, cz. VII ostatnia

Publicysta i naukowiec Wszechstronność Krzysztofa Meyera zadziwia, obok bogatej twórczości kompozytorskiej widzimy jego aktywność w wielu innych sferach. W latach sześćdziesiątych występował jako pianista wraz z Zespołem MW2 koncertując w Polsce i większości krajów europejskich, gdzie prezentował nierzadko kontrowersyjny wówczas repertuar awangardy muzycznej. W późniejszych latach Meyer występował zazwyczaj jako solista wykonując własną muzykę; w tym charakterze dokonał też szeregu nagrań płytowych. Z równą pasją Meyer oddaje się także działalności pedagogicznej, publicystyce, jest też autorem wielu artykułów muzykologicznych, poświęconych przede wszystkim teorii i historii muzyki XX wieku, oraz dwóch wielkich monografii: Szostakowicza i Lutosławskiego. Jako publicysta nie stroni od trudnych tematów, stanowczo wypowiada się w bulwersujących go kwestiach. Szperając w Internecie nie trudno trafić na jego burzliwe polemiki. W jego tekstach znajdujemy myśli głęboki

Siedem odsłon Krzysztofa Meyera, cz. VI

Najnowsza kompozycja Sinfonia da requiem to najnowsza  – VIII już symfonia Krzysztofa Meyera, swą premierę światową miała przed dwoma tygodniami w Katowicach. Dzieło zainspirowane zostało twórczością Adama Zagajewskiego, wykorzystuje zaadaptowane dla potrzeb Symfonii cztery wiersze poety: Jedwabne, Nienapisana elegia dla Żydów krakowskich, Dożywocie i Persefona, dotykając w ten sposób bardzo bolesnego tematu – zbrodni na ludności żydowskiej. Kompozytor od dawna zamierzał skomponować dzieła o takiej tematyce, jednak nie udawało mu się znaleźć odpowiedniego tekstu. Impulsem twórczym stał się dopiero tom wierszy Adama Zagajewskiego, zawierający poezję będącą sprzeciwem wobec holokaustu i antysemityzmu w Polsce.   - Jestem gorącym admiratorem twórczości Adama Zagajewskiego. To jeden z najlepszych naszych poetów współczesnych - uważa Meyer. Symfonia ta jest formą pięcioczęściową: cztery części są wokalno-instrumentalne, tylko część druga jest czysto instrumen