Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z maja 29, 2011

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Festiwal Mahlerowski w Krakowie

Przed nami wyjątkowa okazja wysłuchania wszystkich symfonii Gustawa Mahlera na żywo PROGRAM FESTIWALU: wtorek 10 maja 2011 Sala FK Arnold Schönberg – Verklärte Nacht op. 4 Gustav Mahler - IV Symfonia G-dur Wiener Virtuosen Ildiko Raimondi – sopran piątek, 27 maja 2011 sobota, 28 maja 2011 Sala FK Gustav Mahler – VI Symfonia a-moll Orkiestra Filharmonii Krakowskiej Paweł Przytocki – dyrygent piątek, 3 czerwca 2011 sobota, 4 czerwca 2011 Kościół Św. Katarzyny Gustav Mahler – II Symfonia  c-moll „Zmartwychwstanie” Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej Chór Filharmonii Słowackiej (Bratysława) Lior Shambadal – dyrygent Joanna Kozłowska – sopran Susan Platts – mezzosopran czwartek, 9 czerwca 2011 Sala FK Gustav Mahler – III Symfonia  d-moll Orkiestra FIlharmonii Słoweńskiej (Lublana) Chór Żeński i Chłopięcy FIlharmonii Krakowskiej Danielle Callegari – dyrygent Monika Bohinec – alt piątek, 10 czerwca 2011 Sala FK Gustav Mahler

Znowu o Kisielu

BAJKA MUZYCZNA

Ciasteczkowe nuty wykonane przez dzieci z naszej szkoły  Z okazji dnia dziecka bajka muzyczna   Za siedmioma durami, za siedmioma mollami, dawno, dawno temu, w Prastarym grodzie Hesesie mieszkał król Tryton III ze swą żoną Septymą Wielką. Mieli oni córkę jedynaczkę - śliczną królewnę Dominantę. Była to miła i mądra panienka, nic więc dziwnego, że król Tryton i królowa Septyma bardzo ją kochali i nigdy nie dochodziło między nimi do rodzinnych dysonansów. Dominanta szybko dorastała i pewnego dnia królowa oznajmiła: "Córko, czas już, abyś wyszła za mąż". Nadszedł czas poszukiwania odpowiedniego kandydata. W całym królestwie i w sąsiednich tonacjach ogłoszono, co następuje: "Jego Dyminucja, król Tryton III oznajmia, iż pierwszemu kawalerowi znamienitego rodu, który przybędzie i pozyska względy królewny Dominanty, odda swoją córkę za żonę, a ponadto sto tysięcy bemoli w złocie i pół królestwa w posagu". Zaczęli tedy przybywać kandydaci

Muzyka cerkiewna w Krakowie

Bazylika oo. franciszkanów, fot . D. W. Dobiegły końca Krakowskie Spotkania z Muzyką Cerkiewną, była to już osiemnasta edycja tej zacnej imprezy, wprowadzającej krakowskich słuchaczy w świat mistyki wschodniego śpiewu i modlitwy.   Tegoroczne spotkania zainicjował (21 maja) w krakowskiej cerkwi występ Młodzieżowego Chóru im. ks. Mychajły Werbyckiego. Jest to mieszany chór z Przemyśla złożony z bardzo młodych wykonawców, którzy w niezwykle piękny sposób zaprezentowali klasyczną muzykę cerkiewną. Mimo niektórych niedoskonałości wykonawczych trzeba powiedzieć, że chórzyści świetnie się spisali. Życzyłbym wielu polskim chórom młodzieżowym takiej formy. w ogóle życzyłbym sobie więcej tak dobrze śpiewających zespołów w Polsce. Pewne mankamenty w strojeniu dźwięków nie były poważne, ani też przeszkadzające, gdyż śpiew który usłyszeliśmy był bardzo wierny i przekonywujący. Niestety publiczność nie dopisała zbyt licznie, a szkoda bo repertuar koncertu był rzeczywiście atrakcyjny i

„AXION” Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej

Axion fot. Daniel Wierzejski   „AXION” Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej zakończył dziś XVIII krakowskie spotkania z muzyką cerkiewną. Chór istnieje od roku 1999, a tworzą go legniccy licealiści, studenci oraz osoby pracujące. Od początku prowadzi go Jarosław Lewków przy współpracy Wiry Hryhorenko-Lewków, oboje są absolwentami Akademii Muzycznej im. P. Czajkowskiego w Kijowie. Zespół wykonał znakomicie dobrany repertuar, efektowny, ambitny i wymagający. AXION posiada bardzo dobrze brzmiące soprany i chyba mały niedobór w głosach męskich, choć mimo tego w partiach burdonowych panowie brzmieli bardzo dobrze   Na repertuar zespołu składają się różnorodne utwory różnych epok i stylów, dające wyobrażenie o bogatych dziejach muzyki chóralnej. Został on zaprezentowany na trzech płytach kompaktowych, z których ostatnia zawiera nagranie Requiem G. Fauré. Zespół sięga zresztą chętnie do kompozycji wokalno-instrumentalnych i ma w dorobku udział w prawykonaniu Ka