Przejdź do głównej zawartości

„AXION” Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej

Axion fot. Daniel Wierzejski
 
„AXION” Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej zakończył dziś XVIII krakowskie spotkania z muzyką cerkiewną. Chór istnieje od roku 1999, a tworzą go legniccy licealiści, studenci oraz osoby pracujące. Od początku prowadzi go Jarosław Lewków przy współpracy Wiry Hryhorenko-Lewków, oboje są absolwentami Akademii Muzycznej im. P. Czajkowskiego w Kijowie. Zespół wykonał znakomicie dobrany repertuar, efektowny, ambitny i wymagający. AXION posiada bardzo dobrze brzmiące soprany i chyba mały niedobór w głosach męskich, choć mimo tego w partiach burdonowych panowie brzmieli bardzo dobrze
 

Na repertuar zespołu składają się różnorodne utwory różnych epok i stylów, dające wyobrażenie o bogatych dziejach muzyki chóralnej. Został on zaprezentowany na trzech płytach kompaktowych, z których ostatnia zawiera nagranie Requiem G. Fauré. Zespół sięga zresztą chętnie do kompozycji wokalno-instrumentalnych i ma w dorobku udział w prawykonaniu Kantaty o św. Jadwidze R. Osady (2004), wykonał kantaty BWV 115 i BWV 161 J.S. Bacha, Magnificat D. Cimarosy, Stabat Mater K. Szymanowskiego oraz wspomniane już Requiem op. 48 G. Fauré (2005). Na zaproszenie Politechniki Kijowskiej koncertował w Kijowie, m.in. wystąpił w sali koncertowej tamtejszej Akademii Muzycznej (2004). Wziął również udział w festiwalu "Łemkowie - lud Zachodnich Karpat" zorganizowanym przez Instytut Polski w Pradze (2006).

Axion fot. Daniel Wierzejski


29 maja godz. 16.00
Kościół św. Józefa (ul. Zamojskiego 50)
Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej „AXION” Legnica (Polska)
Dyrygent: dr Jarosław Lewków

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do