Przejdź do głównej zawartości

„AXION” Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej

Axion fot. Daniel Wierzejski
 
„AXION” Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej zakończył dziś XVIII krakowskie spotkania z muzyką cerkiewną. Chór istnieje od roku 1999, a tworzą go legniccy licealiści, studenci oraz osoby pracujące. Od początku prowadzi go Jarosław Lewków przy współpracy Wiry Hryhorenko-Lewków, oboje są absolwentami Akademii Muzycznej im. P. Czajkowskiego w Kijowie. Zespół wykonał znakomicie dobrany repertuar, efektowny, ambitny i wymagający. AXION posiada bardzo dobrze brzmiące soprany i chyba mały niedobór w głosach męskich, choć mimo tego w partiach burdonowych panowie brzmieli bardzo dobrze
 

Na repertuar zespołu składają się różnorodne utwory różnych epok i stylów, dające wyobrażenie o bogatych dziejach muzyki chóralnej. Został on zaprezentowany na trzech płytach kompaktowych, z których ostatnia zawiera nagranie Requiem G. Fauré. Zespół sięga zresztą chętnie do kompozycji wokalno-instrumentalnych i ma w dorobku udział w prawykonaniu Kantaty o św. Jadwidze R. Osady (2004), wykonał kantaty BWV 115 i BWV 161 J.S. Bacha, Magnificat D. Cimarosy, Stabat Mater K. Szymanowskiego oraz wspomniane już Requiem op. 48 G. Fauré (2005). Na zaproszenie Politechniki Kijowskiej koncertował w Kijowie, m.in. wystąpił w sali koncertowej tamtejszej Akademii Muzycznej (2004). Wziął również udział w festiwalu "Łemkowie - lud Zachodnich Karpat" zorganizowanym przez Instytut Polski w Pradze (2006).

Axion fot. Daniel Wierzejski


29 maja godz. 16.00
Kościół św. Józefa (ul. Zamojskiego 50)
Chór Kameralny Politechniki Wrocławskiej „AXION” Legnica (Polska)
Dyrygent: dr Jarosław Lewków

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Siedem odsłon Stefana Kisielewskiego część VI

Pisarz Wszechstronność Stefana Kisielewskiego jest zadziwiająca, właściwie był to człowiek „renesansowy”. Często powtarza się jego słynne powiedzenie o tym, iż mnożył się poprzez dzielenie i rzeczywiście im bardziej był podzielony pomiędzy różne aktywności tym więcej go było. Właśnie przez tak szeroką działalność osoba Kisielewskiego rozpoznawalna jest zarówno w sferach literackich jaki muzyczny, politycznych oraz biznesowych.   Kisielewski w świecie literackim przebywał od dziecka, pochodził z rodziny o bogatych tradycjach literackich, nic więc dziwnego, że i on zaczął tworzyć. Do pisania w czasie wojny zachęcał go przyjaciel – Czesław Miłosz, który też pomógł mu w debiucie, polecając go wydawcy. Powstała wtedy pierwsza powieść Kisielewskiego Sprzysiężenie . Wydana została dopiero po wojnie i od razu wywołał skandal. Mariusz Urbanek w swej monografii rodu Kisielewskich tak pisze:   W grudniu 1946 roku, (…) ukazało się Sprzysiężenie. Powieść stała się bombą