Twórca
Twórczość Krzysztofa Meyera w
początkowym okresie nawiązywała do najpopularniejszych wówczas idei
awangardowych takich jak serializm, aleatoryzm, sonoryzm itp. Kompozytor
poszukiwał nowych dróg, rozwiązań, eksperymentował, zawsze jednak ważne
dla niego było poczucie formy jako procesu o wyraźnym rozwoju
dramaturgicznym, z fazami rozplanowanych napięć. Dość szybko zrezygnował
z awangardowo pojmowanej dźwiękowości na rzecz tradycyjnych kategorii
estetycznych – ładu formalnego, równowagi elementów dzieła i pięknego
brzmienia. Próbował znaleźć wspólną płaszczyznę dla tradycyjnych form i
gatunków oraz nowoczesnego komponowania. Wśród jego kompozycji
znajdziemy zarówno wielkie formy i gatunki wokalno-instrumentalne:
opery, symfonie jak i muzykę kameralną: kwartety smyczkowe, tria,
kwintety, a także muzykę solową oraz miniatury. Wiele jego utworów nosi
klasyczne tytuły, sugerujące zastosowanie tradycyjnej formy, oraz
środków wykonawczych.
Warto przytoczyć tu bardzo charakterystyczną wypowiedź kompozytora, dobrze obrazującą jego stosunek do tworzonej muzyki:
Chciałbym, aby moje utwory były
dla słuchacza ważną, obchodzącą go historią wypowiedzianą za pomocą
dźwięków, nie zaś strumieniem bodźców akustycznych przepływających mimo
woli, obok jego uszu.
Bardzo ważną cechą muzyki Meyera jest
to, że „liczy się ona” ze słuchaczem, nie epatuje go nadmiarem
niemożliwych do ogarnięcia dźwięków i nadmierną komplikacją techniczną.
Są to zazwyczaj utwory bardzo wyważone i przemyślane od początku do
końca i choć nieraz sięga on do różnych elementów technik awangardowych
to jednak zawsze pozostają one w służbie tradycyjnie pojmowanego dzieła
muzycznego. Nie jest to na pewno muzyka łatwa, lecz zdecydowanie
wymagająca od słuchacza pewnego „wyrobienia” i obycia z nowoczesnym
światem dźwięków.
Daniel Wierzejski
cdn.
fot. M.Makowski, archiwum PWM
fot. M.Makowski, archiwum PWM
Komentarze
Prześlij komentarz