Przejdź do głównej zawartości
Już dziś wieczorem odbędzie się długo oczekiwana prapremiera III Symfonii Pawła Mykietyna w Filharmonii Narodowej. Wszystkich tych, którzy nie mogli wybrać się do Warszawy zapraszamy przed radioodbiorniki do wysłuchania transmisji koncertu.

III Symfonię Mykietyna wykona dziś Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Reinberta de Leeuwa, znakomitego holenderskiego dyrygenta, specjalizującego się w interpretacjach muzyki współczesnej. W 1974 roku założył orkiestrę kameralną Schönberg Ensemble, której dyrektorem muzycznym i dyrygentem jest do dzisiaj.
Partię solową zaśpiewa Jadwiga Rappé - alt, jedna z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych postaci estrad muzycznych w Polsce i za granicą. Artystka dysponuje olbrzymim i bardzo zróżnicowanym repertuarem, głównie oratoryjnym oraz pieśniarskim, sięgającym od muzyki baroku do współczesnej. Brała udział w licznych prawykonaniach dzieł współczesnych kompozytorów, pisanych nieraz z myślą o jej oryginalnym głosie.

Koncert organizują: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Audiowizualny oraz Filharmonia Narodowa.
Przed koncertem - o godz. 19.00 - Dwójka zaprasza na spotkanie z Pawłem Mykietynem. Od września 2010 do czerwca 2011 pełnił on - wprowadzoną po raz pierwszy w historii Filharmonii Narodowej - funkcję kompozytora sezonu. W tym samym czasie powstawała III Symfonia. Audycję przygotowała Klaudia Baranowska.
1 lipca (piątek), godzina 20.00
Transmisja w II Programie Polskiego Radia

Paweł Mykietyn III Symfonia na alt i orkiestrę (prawykonanie)
Wyk: Jadwiga Rappé – alt,
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej,
Reinbert de Leeuw - dyrygent


Strona Polskiego Radia - link

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie