Podczas wczorajszego, ostatniego już koncertu w tym sezonie, usłyszeliśmy Msze koncertujące dwie Canzony i motet koncertujący Benedictio et claritas Marcina Mielczewskiego,
jednego z najbardziej znanych w Europie polskich kompozytorów doby
baroku, a dziś nawet w Polsce jednego z najmniej rozpoznawalnych nawet z
nazwiska. W programie znalazły się też trzy motety Grzegorza Gerwazego
Gorczyckiego.
Pod
dyrekcją Jana Tomasza Adamusa wystąpili muzycy Capelli Cracoviensis
wraz z zespołem Oltremontano, grający na dawnych instrumentach dętych.
Mimo sporej liczby wykonawców brzmienie zespołu, rozpływało się i mocno
traciło na czytelności w wielkiej przestrzeni bazyliki św. Katarzyny. Zazwyczaj ceniona akustyka
tej świątyni wyjątkowo nie pomogła wykonawcom w czasie wczorajszego
koncertu, być może całość lepiej zabrzmiałaby w jakiejś barokowej
przestrzeni kościelnej.
Najsłabszym
elementem wykonawczym okazali się być skrzypkowie, którzy nie stroili
między sobą oraz z resztą zespołu i nie był to pierwszy koncert gdzie
wystąpił ten mankament. Porażką wykonawczą okazała się interpretacja Benedictio et claritas
Mielczewskiego, w którym brakowało spójności, a obrane tempo było
nużąco powolne, przez co zatracono cały charakter tego pięknego
dynamicznego utworu.
Dopiero w połowie koncertu muzycy jak gdyby ożywili się i począwszy od Credo z Missa Sancta Anna
– Mielczewskiego wyczuwało się zaangażowanie i całość zaczęła brzmieć
dobrze
i przekonywująco. Również dobrze i stylowo prezentowały się
solowe głosy wokalne.
Daniel Wierzejski
Niedziela, 26 czerwca 2011, godz. 20.00
Kraków, kościół św. Katarzyny, ul. Augustiańska 7
MARCIN MIELCZEWSKI Msze koncertujące
OLTREMONTANO & CAPELLA CRACOVIENSIS
Jan Tomasz Adamus – dyrygent
Kraków, kościół św. Katarzyny, ul. Augustiańska 7
MARCIN MIELCZEWSKI Msze koncertujące
OLTREMONTANO & CAPELLA CRACOVIENSIS
Jan Tomasz Adamus – dyrygent
Komentarze
Prześlij komentarz