Przejdź do głównej zawartości

Kameralny Chór „Tawriczeskij Błagowiest”

Kameralny Chór „Tawriczeskij Błagowiest” fot. Daniel Wierzejski
  
Koncert odbył się w pięknych wnętrzach kościoła Mariackiego. Kameralny Chór „Tawriczeskij Błagowiest” z Symferopolu na Ukrainie zaprezentował się z jak najlepszej strony. Bardzo wyrównane proporcje głosów, szeroki zakres dynamiki, lekkość i precyzja wykonawcza to główne ich atuty.
Chór został założony w 1991r. przez obecnego dyrygenta. W nazwie odzwierciedla starożytne nazwy: Krymu – Tawrida  oraz cerkiewnego chóru  Błagowiest, zwołującego wiernych na modlitwę. Do  repertuaru chóru oprócz muzyki cerkiewnej wchodzi również muzyka współczesnych kompozytorów,  a także folklor narodów zamieszkujących Krym, których przedstawiciele: Rosjanie, Ukraińcy, Białorusini, krymscy Tatarzy, Bułgarzy, Grecy śpiewają w chórze. Chór koncertował i jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów m.in.: Ukrainy, Niemiec, Rosji, Francji. Jest również zdobywcą I nagrody XVII MFMC- „Hajnówka 1998” i jako laureat  inaugurował Festiwal „Hajnówka 1999”.Dyrektorem artystycznym i głównym dyrygentem jest założyciel zespołu, Zasłużony Działacz Autonomicznej Republiki Krymu, Władimir Nikolenko.

Kameralny Chór „Tawriczeskij Błagowiest” fot. Daniel Wierzejski



27 maja godz. 19.30
Bazylika Mariacka
Kameralny Chór „Tawriczeskij Błagowiest” Symferopol (Ukraina)
Dyryguje: Wladimir Nikolenko
uczestnicy XXX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej  Hajnówka 2011

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do