Przejdź do głównej zawartości

aXes. Triduum muzyki nowej

Właśnie rusza aXes. Triduum muzyki nowej czyli trzy dni niezwykłej muzyki, niecodziennych spotkań, specjalnie przygotowanych warsztatów i wyjątkowych wykładów.
aXes to projekt o zasięgu międzynarodowym, którego głównym celem jest integracja środowisk artystycznych oraz wymiana myśli twórczej z różnych ośrodków muzycznych wschodniej, centralnej i zachodniej Europy.
Jednostką odpowiedzialną za organizację aXes jest Akademia Muzyczna w Krakowie, która zaprasza do udziału w tym wydarzeniu instytucje akademickie z Budapesztu (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem), Bratysławy (Vysoka Škola Múzických Umění v Bratislave oraz Stuttgartu (Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart), a także zespół muzyki współczesnej z Kijowa (Ensemble Nostri Temporis).
W ramach projektu odbędą się:
- warsztaty kompozytorsko-wykonawcze dla studentów, prowadzone zarówno przez pedagogów uczelni partnerskich (wykłady, prezentacje utworów i konsultacje indywidualne), jak i przez Ensemble Nostri Temporis (prezentacja nowych technik wykonawczych, próby do koncertu) oraz zrealizowane jako efekt warsztatów
- koncerty otwarte dla szerokiej publiczności, na których będą wykonane kompozycje specjalnie napisane na tę okazję


Nazwa warsztatów aXes oznacza w tłumaczeniu z języka angielskiego „osie” i w połączeniu z wyeksponowanym „X” wskazuje na spotkanie kompozytorów i wykonawców - jako punkt przecięcia się różnych tradycji, wpływów kulturowych i prądów twórczych. Toteż oprócz krajów środkowoeuropejskich (Polska, Słowacja, Węgry) w projekcie wezmą udział partnerzy z zachodniej (Niemcy) i wschodniej Europy (Ukraina). Wzajemna wymiana doświadczeń i perspektyw twórczych z pewnością wpłynie na rozwój młodych artystów - kompozytorów i zainspiruje środowiska akademickie, a promocja najnowszej muzyki w szerszych kręgach wpłynie na świadomość odbiorców. W dzisiejszej rzeczywistości bowiem muzyka młodych kompozytorów rzadko ma realną szansę na wykonanie – zwłaszcza przez profesjonalnych muzyków. Niezwykle istotna będzie konfrontacja kompozytorów z wykonawcami, bazująca na doświadczeniu ukraińskiego zespołu Ensemble Nostri Temporis w najnowszej muzyce oraz innowacyjnych technikach wykonawczych - zespół ten opracował unikalny program warsztatów dla kompozytorów, prezentowanych m.in. w kolebce nowej muzyki, jaką jest Darmstadt.
Oprócz wspomnianych korzyści, wynikających z połączenia artystycznego i edukacyjnego (zarówno dla twórcy, wykonawcy i odbiorcy) wymiaru projektu, taka konfrontacja może wnieść pewną wartość dodaną, która pozostanie niewiadomą „X” do momentu realizacji przedsięwzięcia.

26 – 28 maja 2011
Na wszystkie wydarzenia projektu WSTĘP WOLNY

PROGRAM  link do pobrania

26 MAJA 2011 CZWARTEK
Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, Sala Kameralna
Warsztaty aXis SK-DE
10.00-11.30 Powitanie uczestników:
Prof. Zdzisław Łapioski - Prorektor ds. Współpracy Międzynarodowej
Dr Karol Nepelski – kierownik artystyczny projektu
Wykład: Jevgenij Iršai (Bratysława) W hat – cOMpositioN – iS – technique – tHIs ?
11.30-12.00 przerwa na kawę
12.00-13.00 Prezentacje studentów kompozycji - Vysoka Škola Múzických Umění v Bratislave
Peter Dan Ferenčík, Želislava Sojak
13.00-15.30 przerwa obiadowa
15.30-16.30 Wykład:
Marina Chorkowa (Stuttgart)
Korelacje pomiędzy naturalną multifonicznością a multifonicznością powstałą w wyniku preparowania fortepianu
16.30-17.00 przerwa na kawę
17.00-18.00 Prezentacje studentów kompozycji - Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart
Sophie Pope, Neil Thomas Smith, Davor Branimir Vincze
Muzeum Sztuki i Techniki Japooskiej Manggha, ul. M. Konopnickiej 26  Hol Główny
19.00-19.45 Wprowadzenie do koncertu: Ensemble Nostri Temporis (Kijów) 

20.00 KONCERT aXis A-IT-PL- RU-UA Sala Koncertowa
Maksym Kołomijec Pendulums (2010)
Giacinto Scelsi dwa utwory z Four pieces na waltornię in F (1956)
Jakub Polaczyk Arlekin (2011)*
Beat Furrer Lied na skrzypce i fortepian (1993)
Giacinto Scelsi Rucke di guck (1957)
Aleks Nadżarow Hologramm (2008)
Aleksander Czernyszkow 3i/o8 (2009)
Ołeksij Szmurak TV (2011)
Bohdan Sehin Interaction forms; video: Mariana Łysko (2011)*
Ensemble Nostri Temporis

27 MAJA 2011 PIĄTEK
Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, Sala Kameralna
Warsztaty aXis HU-PL
10.00-11.00 Wykład: Gyula Fekete (Budapeszt) Muzyka węgierska
11.00-11.30 przerwa na kawę
11.30-12.30 Prezentacje studentów kompozycji - Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem z Budapesztu
Máté Gergely Balogh, Marcell Bencsik, Árpád Solti
12.30-14.00 przerwa obiadowa
14.00-15.30  Wykłady:
Wojciech Widłak (Kraków) Muzyka kompozytorów krakowskich w kontekście współczesnych poszukiwań wartości
Maciej Jabłooski (Kraków) Młode pokolenie polskich kompozytorów na początku XXI wieku: panorama stylów i idei
15.30-16.00 przerwa na kawę
16.00-17.00 Prezentacje studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie
Jarosław Płonka, Renāte Stivriņa, Paulina Załubska
18.00 Wprowadzenie do koncertu prowadzone przez kompozytorów

19.00 KONCERT aXis DE-HU-PL-SK Sala Koncertowa
Máté Gergely Balogh Ode to the Winter (2010/2011)*
Jevgenij Iršai Loansounds (2010)*
Davor Branimir Vincze Finnish Pleasantry - Yö (2011)*
Michał Gronowicz Subtilia (2011)*
Peter Dan Ferenčík Áááh! Ioseph! (2011)
Sophie Pope S. Pope Starr. Transfixed (2011)*
Marcell Bencsik Consequently (2011)*
Karol Nepelski Quintet Somatique (2011)*
Ensemble Nostri Temporis, Grzegorz Wierus  dyrygent

28 MAJA 2011 SOBOTA
Akademia Muzyczna w Krakowie
ul. św. Tomasza 43 Sala Kameralna
Warsztaty aXis DE-HU-PL-SK-UA
10.00-13.00
Warsztaty wykonawcze prezentujące współczesne techniki kompozytorskie na poszczególnych instrumentach, prowadzone przez członków zespołu Ensemble Nostri Temporis
13.00-14.00 przerwa obiadowa
Warsztaty aXis DE-HU-PL-SK
14.00-17.00
Indywidualne konsultacje studentów kompozycji z pedagogami zaproszonych instytucji partnerskich
Prowadzący: Marina Chorkowa (Stuttgart), Gyula Fekete (Budapeszt), Jevgenij Iršai (Bratysława), Maciej Jabłoński (Kraków), Wojciech Widłak (Kraków)
18.00 Wprowadzenie do koncertu prowadzone przez kompozytorów

19.00 KONCERT aXis DE-HU-PL-SK Sala Koncertowa
Michał Jakub Papara Arabeska srebrnych gwiazd (2011)*
Árpád Solti Pulsations II (2009)*
Neil Thomas Smith What Clarity (2011)*
Želislava Sojak I gledam ih, daleke moje reči (2011)*
Piotr Peszat Ogród ziemskich rozkoszy (2011)
Gyula Fekete Preludio (2002)*
Marina Chorkowa Planes (2011)* (*prawykonanie)
Ensemble Nostri Temporis, Grzegorz Wierus – dyrygent

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do