Przejdź do głównej zawartości

aXes. Triduum muzyki nowej

Właśnie rusza aXes. Triduum muzyki nowej czyli trzy dni niezwykłej muzyki, niecodziennych spotkań, specjalnie przygotowanych warsztatów i wyjątkowych wykładów.
aXes to projekt o zasięgu międzynarodowym, którego głównym celem jest integracja środowisk artystycznych oraz wymiana myśli twórczej z różnych ośrodków muzycznych wschodniej, centralnej i zachodniej Europy.
Jednostką odpowiedzialną za organizację aXes jest Akademia Muzyczna w Krakowie, która zaprasza do udziału w tym wydarzeniu instytucje akademickie z Budapesztu (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem), Bratysławy (Vysoka Škola Múzických Umění v Bratislave oraz Stuttgartu (Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart), a także zespół muzyki współczesnej z Kijowa (Ensemble Nostri Temporis).
W ramach projektu odbędą się:
- warsztaty kompozytorsko-wykonawcze dla studentów, prowadzone zarówno przez pedagogów uczelni partnerskich (wykłady, prezentacje utworów i konsultacje indywidualne), jak i przez Ensemble Nostri Temporis (prezentacja nowych technik wykonawczych, próby do koncertu) oraz zrealizowane jako efekt warsztatów
- koncerty otwarte dla szerokiej publiczności, na których będą wykonane kompozycje specjalnie napisane na tę okazję


Nazwa warsztatów aXes oznacza w tłumaczeniu z języka angielskiego „osie” i w połączeniu z wyeksponowanym „X” wskazuje na spotkanie kompozytorów i wykonawców - jako punkt przecięcia się różnych tradycji, wpływów kulturowych i prądów twórczych. Toteż oprócz krajów środkowoeuropejskich (Polska, Słowacja, Węgry) w projekcie wezmą udział partnerzy z zachodniej (Niemcy) i wschodniej Europy (Ukraina). Wzajemna wymiana doświadczeń i perspektyw twórczych z pewnością wpłynie na rozwój młodych artystów - kompozytorów i zainspiruje środowiska akademickie, a promocja najnowszej muzyki w szerszych kręgach wpłynie na świadomość odbiorców. W dzisiejszej rzeczywistości bowiem muzyka młodych kompozytorów rzadko ma realną szansę na wykonanie – zwłaszcza przez profesjonalnych muzyków. Niezwykle istotna będzie konfrontacja kompozytorów z wykonawcami, bazująca na doświadczeniu ukraińskiego zespołu Ensemble Nostri Temporis w najnowszej muzyce oraz innowacyjnych technikach wykonawczych - zespół ten opracował unikalny program warsztatów dla kompozytorów, prezentowanych m.in. w kolebce nowej muzyki, jaką jest Darmstadt.
Oprócz wspomnianych korzyści, wynikających z połączenia artystycznego i edukacyjnego (zarówno dla twórcy, wykonawcy i odbiorcy) wymiaru projektu, taka konfrontacja może wnieść pewną wartość dodaną, która pozostanie niewiadomą „X” do momentu realizacji przedsięwzięcia.

26 – 28 maja 2011
Na wszystkie wydarzenia projektu WSTĘP WOLNY

PROGRAM  link do pobrania

26 MAJA 2011 CZWARTEK
Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, Sala Kameralna
Warsztaty aXis SK-DE
10.00-11.30 Powitanie uczestników:
Prof. Zdzisław Łapioski - Prorektor ds. Współpracy Międzynarodowej
Dr Karol Nepelski – kierownik artystyczny projektu
Wykład: Jevgenij Iršai (Bratysława) W hat – cOMpositioN – iS – technique – tHIs ?
11.30-12.00 przerwa na kawę
12.00-13.00 Prezentacje studentów kompozycji - Vysoka Škola Múzických Umění v Bratislave
Peter Dan Ferenčík, Želislava Sojak
13.00-15.30 przerwa obiadowa
15.30-16.30 Wykład:
Marina Chorkowa (Stuttgart)
Korelacje pomiędzy naturalną multifonicznością a multifonicznością powstałą w wyniku preparowania fortepianu
16.30-17.00 przerwa na kawę
17.00-18.00 Prezentacje studentów kompozycji - Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart
Sophie Pope, Neil Thomas Smith, Davor Branimir Vincze
Muzeum Sztuki i Techniki Japooskiej Manggha, ul. M. Konopnickiej 26  Hol Główny
19.00-19.45 Wprowadzenie do koncertu: Ensemble Nostri Temporis (Kijów) 

20.00 KONCERT aXis A-IT-PL- RU-UA Sala Koncertowa
Maksym Kołomijec Pendulums (2010)
Giacinto Scelsi dwa utwory z Four pieces na waltornię in F (1956)
Jakub Polaczyk Arlekin (2011)*
Beat Furrer Lied na skrzypce i fortepian (1993)
Giacinto Scelsi Rucke di guck (1957)
Aleks Nadżarow Hologramm (2008)
Aleksander Czernyszkow 3i/o8 (2009)
Ołeksij Szmurak TV (2011)
Bohdan Sehin Interaction forms; video: Mariana Łysko (2011)*
Ensemble Nostri Temporis

27 MAJA 2011 PIĄTEK
Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. św. Tomasza 43, Sala Kameralna
Warsztaty aXis HU-PL
10.00-11.00 Wykład: Gyula Fekete (Budapeszt) Muzyka węgierska
11.00-11.30 przerwa na kawę
11.30-12.30 Prezentacje studentów kompozycji - Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem z Budapesztu
Máté Gergely Balogh, Marcell Bencsik, Árpád Solti
12.30-14.00 przerwa obiadowa
14.00-15.30  Wykłady:
Wojciech Widłak (Kraków) Muzyka kompozytorów krakowskich w kontekście współczesnych poszukiwań wartości
Maciej Jabłooski (Kraków) Młode pokolenie polskich kompozytorów na początku XXI wieku: panorama stylów i idei
15.30-16.00 przerwa na kawę
16.00-17.00 Prezentacje studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie
Jarosław Płonka, Renāte Stivriņa, Paulina Załubska
18.00 Wprowadzenie do koncertu prowadzone przez kompozytorów

19.00 KONCERT aXis DE-HU-PL-SK Sala Koncertowa
Máté Gergely Balogh Ode to the Winter (2010/2011)*
Jevgenij Iršai Loansounds (2010)*
Davor Branimir Vincze Finnish Pleasantry - Yö (2011)*
Michał Gronowicz Subtilia (2011)*
Peter Dan Ferenčík Áááh! Ioseph! (2011)
Sophie Pope S. Pope Starr. Transfixed (2011)*
Marcell Bencsik Consequently (2011)*
Karol Nepelski Quintet Somatique (2011)*
Ensemble Nostri Temporis, Grzegorz Wierus  dyrygent

28 MAJA 2011 SOBOTA
Akademia Muzyczna w Krakowie
ul. św. Tomasza 43 Sala Kameralna
Warsztaty aXis DE-HU-PL-SK-UA
10.00-13.00
Warsztaty wykonawcze prezentujące współczesne techniki kompozytorskie na poszczególnych instrumentach, prowadzone przez członków zespołu Ensemble Nostri Temporis
13.00-14.00 przerwa obiadowa
Warsztaty aXis DE-HU-PL-SK
14.00-17.00
Indywidualne konsultacje studentów kompozycji z pedagogami zaproszonych instytucji partnerskich
Prowadzący: Marina Chorkowa (Stuttgart), Gyula Fekete (Budapeszt), Jevgenij Iršai (Bratysława), Maciej Jabłoński (Kraków), Wojciech Widłak (Kraków)
18.00 Wprowadzenie do koncertu prowadzone przez kompozytorów

19.00 KONCERT aXis DE-HU-PL-SK Sala Koncertowa
Michał Jakub Papara Arabeska srebrnych gwiazd (2011)*
Árpád Solti Pulsations II (2009)*
Neil Thomas Smith What Clarity (2011)*
Želislava Sojak I gledam ih, daleke moje reči (2011)*
Piotr Peszat Ogród ziemskich rozkoszy (2011)
Gyula Fekete Preludio (2002)*
Marina Chorkowa Planes (2011)* (*prawykonanie)
Ensemble Nostri Temporis, Grzegorz Wierus – dyrygent

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Siedem odsłon Stefana Kisielewskiego część VI

Pisarz Wszechstronność Stefana Kisielewskiego jest zadziwiająca, właściwie był to człowiek „renesansowy”. Często powtarza się jego słynne powiedzenie o tym, iż mnożył się poprzez dzielenie i rzeczywiście im bardziej był podzielony pomiędzy różne aktywności tym więcej go było. Właśnie przez tak szeroką działalność osoba Kisielewskiego rozpoznawalna jest zarówno w sferach literackich jaki muzyczny, politycznych oraz biznesowych.   Kisielewski w świecie literackim przebywał od dziecka, pochodził z rodziny o bogatych tradycjach literackich, nic więc dziwnego, że i on zaczął tworzyć. Do pisania w czasie wojny zachęcał go przyjaciel – Czesław Miłosz, który też pomógł mu w debiucie, polecając go wydawcy. Powstała wtedy pierwsza powieść Kisielewskiego Sprzysiężenie . Wydana została dopiero po wojnie i od razu wywołał skandal. Mariusz Urbanek w swej monografii rodu Kisielewskich tak pisze:   W grudniu 1946 roku, (…) ukazało się Sprzysiężenie. Powieść stała s...