Przejdź do głównej zawartości

Muzyczne szarże pędzące z Wawelu na Grunwald 2010-07-16

Wawel koncertObchody 600-lecia bitwy pod Grunwaldem nabrały tempa. Na dwa dni przed wielką Inscenizacją Bitwy Grunwaldzkiej, na którą zjechało około 2200 odtwórców historycznych z całej Europy na Pole Bitwy, również w Krakowie na Wawelu mieliśmy uroczysty wkład w te obchody.

Fot. Daniel Wierzejski

Odbył się wyjątkowy koncert, na którym wykonano trzy premierowe utwory skomponowane specjalnie na tę okazję. Misterium przestrzeni Zbigniewa Bargielskiego, Przestrzenie Tomasza Jakuba Opałki oraz Szarże Łukasza Pieprzyka kompozycje te zostały wyłonione w konkursie ogłoszonym w 2009 roku, przez Zamek Królewski na Wawelu z pośród 34 nadesłanych kompozycji.


Wawel koncertPrzedmiotem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego pod przewodnim tytułem: Wawel: musica festiva. był utwór (10-15 minut) na orkiestrę symfoniczną (z możliwością użycia elektroniki), którego ideę oddają słowa musica festiva czyli muzyka uroczysta.

Końcowe gratulacje; pod scena stoją od lewej: ZbigniewBargielski, Tomasz Jakub Opałka i Łukasz Pieprzyk. Fot. Daniel Wierzejski

Zwycięzcą ogłoszony został Tomasz Jakub Opałka – student kompozycji Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, którego utwór Przestrzenie zdobył główną nagrodę Jury. Natomiast nagrodę publiczności zdobył Łukasz Pieprzyk zeszłoroczny absolwent kierunku kompozycja Krakowskiej Akademii Muzycznej, którego utwór Szarże wywołał największy entuzjazm publiczności.

Na zakończenie koncertu wykonana została II Symfonia „Kopernikowskiej” Henryka M. Góreckiego, która zabrzmiała potężnie w zabytkowej przestrzeni Dziedzińca Arkadowego Zamku Królewskiego na Wawelu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej „Musica Festiva”, Chóru Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego – rektora Akademii Muzycznej w Krakowie. Partie solowe wykonali Izabela Matuła sopran, Sebastian Szumski baryton.

Daniel Wierzejski


Wawel koncert

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Siedem odsłon Stefana Kisielewskiego część VI

Pisarz Wszechstronność Stefana Kisielewskiego jest zadziwiająca, właściwie był to człowiek „renesansowy”. Często powtarza się jego słynne powiedzenie o tym, iż mnożył się poprzez dzielenie i rzeczywiście im bardziej był podzielony pomiędzy różne aktywności tym więcej go było. Właśnie przez tak szeroką działalność osoba Kisielewskiego rozpoznawalna jest zarówno w sferach literackich jaki muzyczny, politycznych oraz biznesowych.   Kisielewski w świecie literackim przebywał od dziecka, pochodził z rodziny o bogatych tradycjach literackich, nic więc dziwnego, że i on zaczął tworzyć. Do pisania w czasie wojny zachęcał go przyjaciel – Czesław Miłosz, który też pomógł mu w debiucie, polecając go wydawcy. Powstała wtedy pierwsza powieść Kisielewskiego Sprzysiężenie . Wydana została dopiero po wojnie i od razu wywołał skandal. Mariusz Urbanek w swej monografii rodu Kisielewskich tak pisze:   W grudniu 1946 roku, (…) ukazało się Sprzysiężenie. Powieść stała s...