Przejdź do głównej zawartości

Leszek Możdżer Polska

Po ostatnim znakomitym, koncercie Leszka Możdżera z zespołem Motion Trio, promującego ich wspólną płytę Polonium, dotarło do mnie, że przecież niedawno ukazała się nowa płyta Możdżera (pod bliźniaczo brzmiącym tytułem)  Polska

Ta właśnie  zbieżność sprowokowała mnie do zbliżenia się do muzyki Możdżera, z którą pierwszy kontakt miałem jeszcze w czasach licealnych, czyli dobre piętnaście lat temu. Od tego czasu Możdżer wciąż mnie fascynował, kolejne jego muzyczne projekty były coraz ciekawsze zwłaszcza nagrania w trio z Larsem Danielsonem i Zoharem Fresco. Ich wspólna płyta The Time była dla mnie wielkim odkryciem.




Możdżer jest fenomenalnym pianistą jazzowym, cenionym w Polsce i zagranicą nie tylko za wirtuozerię, kunszt improwizacji, ale przede wszystkim za niezwykle charakterystyczne brzmienie, które udaje mu się wytworzyć nie tylko na płytach realizowanych w studiu nagraniowym, ale też na koncertach, czego byłem świadkiem. 

Możdżer potrafi w niezrównany sposób (lekki i wyrafinowany zarazem) zinterpretować muzykę zarówno Chopina, melodie ludowe jak i tematy jazzowe czy z muzyki filmowej.




Nie miałem jeszcze okazji wysłuchać całej płyty Polska, gdy tylko mi się to uda postaram się zdać relacje z moich wrażeń. Tymczasem zachęcam wszystkich do zapoznania się z fragmentami nowej płyty, zamieszczonych na kanale YouTube Możdżera.  Płyta zapowiada się znakomicie. 



Płyty nagrana została w składzie
Leszek Możdżer / piano, celesta, vibraphone, synth
Lars Danielsson / cello, bass 
Zohar Fresco / percussion, vocal
(11) Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Marcin Nałęcz Niesiołowski - dyrygent, Ewelina Serafin - flet, aranżacja - Leszek Możdżer



Zachęcam do obejrzenie wywiadaów, jakie również można znaleźć na jego kanale YouTube, polecam też wizytę na stronie Możdżera www.mozdzer.com, gdzie można zapoznać się z jego naprawdę imponującą dyskografią




Osobiście miałem przyjemność spotkać Możdżera chyba raz w życiu, gdy występowaliśmy na jednej estradzie podczas Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, kilka lat temu przy konaniu muzyki Tan Duna. Możdżer dał wtedy fantastyczny pokaz swoich umiejętności, ja natomiast byłem malutką cząsteczką wielkie chóru projektowego, który wykonywał partię chóralną wraz z orkiestrą do Suity z filmów Duna. Otrzymałem wtedy za kulisami autograf od Możdżer na jego świeżo wydanej  płycie z muzyką z filmów Jana A. P. Kaczmarka 

Komentarze

  1. Coraz bardziej podoba mi się Twój blog! :)

    Płytę Polska kupiłam przed (wspomnianym ostatnio przeze mnie) koncercie w Operze Krakowskiej. Po pierwszym przesłuchaniu, które to niestety było zbyt szybkie i bez sprzyjających okoliczności miałam mocno mieszane uczucia. Po usłyszeniu materiału na żywo, wpadłam po uszy. Można tam znaleźć wszystko! Melancholie, energie, kolorowe obrazki, ciszę ducha.

    Cieszy mnie zainteresowanie Polską przez rodzimych muzyków, taki swoisty powrót do korzeni i reinterpretacja.

    Pozdrawiam!
    P.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę i zapraszam częściej

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do