Przejdź do głównej zawartości

Liturgia w starym kościele - MUZYKA W STARYM KRAKOWIE


Chór kameralny "Kijów" fot. Daniel Wierzejski


Jak co roku w ramach festiwalu MUZYKA W STARYM KRAKOWIE przynajmniej jeden z koncertów poświęcony jest muzyce cerkiewnej. Po zeszłorocznej wizycie zespołu z Bukaresztu tym razem zaprezentował się Chór Kijów z Ukrainy.

Chór ten został założony w 1990 roku i składa się z profesjonalnych śpiewaków, absolwentów wyższych uczelni muzycznych z Ukrainy. Rzeczywiście poziom wykonawczy śpiewaków z Kijowa jest bardzo wysoki o czym można się było przekonać już od pierwszych dźwięków. 
 

Usłyszeliśmy dziś zarówno znakomicie brzmiący zespół chóralny jak i głosy solowe, niemal anielskie o pięknej bardzo naturalnej barwie. Chór ten dysponuje śpiewakami o bardzo szerokiej skali głosu od typowych cerkiewnych głębokich basów po bardzo wysokie głosy męskie. Do wykonania, w drugiej części koncertu przyłączył się również żeński skład zespołu, o niemniej pięknych głosach. Co również istotne muzycy Ci nie poprzestali jedynie na sprawności technicznej w wykonywanej muzyce, lecz głęboko wniknęli w muzyczną i duchową warstwę śpiewanych liturgii.


W programie koncertu znalazły się dwie historyczne liturgie. Pierwsza anonimowego autora pochodząca z XVI wieku – Liturgia św. Jana Złotoustego z Irmologionu Przemyskiego i druga Boska Liturgia św. Jana Złotoustego XVII-wiecznego kompozytora Symeona Pekalickiego. Obie poznaczone na chór i głosy solowe, choć pierwsza z nich wykonana została wyłącznie przez głosy męskie. Liturgie te jak przystało na muzykę prawosławną prezentowały wielkie bogactwo inwencji melodycznej, górującej nad warstwą harmoniczną czy rytmiczną.
 

Chór Kijów zachwycił słuchaczy przede wszystkim swoistą delikatnością śpiewu, nie było to typowe potężne brzmienie bizantyjskich chórów, lecz bardzo subtelne wywarzone niemal kontemplacyjne wykonanie olśniewające bardzo prostym i naturalnym głosem.



MUZYKA W STARYM KRAKOWIE
Piątek 19 sierpnia 2011, godzina 20.00
- Muzyka cerkiewna 
Bazylika Bożego Ciała, ul. Bożego Ciała 26
CHÓR KAMERALNY „KIJÓW“
MYKOŁA HOBDYCZ – dyrygent
Program:

Anonim – Liturgia św. Jana Złotoustego z Irmologionu Przemyskiego
(Przemyśl XVI wiek)

Symeon Pekalicki – Boska Liturgia św. Jana Złotoustego
Symeon Pekałyćky (XVII wiek)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do