Przejdź do głównej zawartości

Kultura dźwięku

Najtrudniej mówić o sztuce nam współczesnej, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z utworem nowatorskim posługującym się metodą twórczą lub innowacyjną technologią wcześniej nie stosowaną w sztuce, czy wręcz z dziełem awangardowym, radykalnie zrywającym z uznanymi, dotychczasowymi kanonami estetycznymi. 

 
Jeszcze większe trudności mamy, gdy w grę wchodzi mówienie o muzyce – najbardziej abstrakcyjnej ze sztuk. Muzyka dwudziestego wieku z wszystkimi swoimi awangardami i rewolucjami technologicznymi oraz estetycznymi przysparza najwięcej zmagań próbującemu opisać ją badaczowi czy krytykowi.
 
Jednak żadne tego typu utrudnienia nie zwalniają nas od kolejnych prób zmierzenia się z tym tematem, gdyż nie sposób pominąć w dyskursie teoretycznym tak bogatej karty historii muzyki jaką jest twórczość kompozytorów dwudziestego wieku. Odwołując się do poszczególnych poglądów twórców, do ogłaszanych manifestów kompozytorskich i wszelkiego rodzaju tekstów krytycznych, można dziś z perspektywy blisko stuletniej próbować dokonać syntezy, jak też na nowo odczytywać dokonania kolejnych generacji muzycznych. Problem w tym, że jak dotąd na polskim rynku wydawniczym bardzo niewiele ukazało się publikacji dotyczących tej muzyki. Jednak sytuacja pomału zaczyna się zmieniać i obserwujemy obecnie pojawianie się opracowań przybliżających nam meandry twórczości ubiegłego wieku.

Nakładem wydawnictwa słowo/obraz/terytoria ukazała się wyjątkowa publikacja pt. Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej - ułożona przez filozofa Christopha Coxa i kompozytora Daniela Warnera, zawierająca kluczowe teksty teoretyczne oraz krytyczno-muzyczne stanowiące różnego rodzaju manifesty twórcze, mini traktaty estetyczne, głównie z kręgu awangardy muzycznej XX wieku.

Antologia ta nie jest ani historią muzyki XX wieku, ani kompendium wiedzy o technikach kompozytorskich, lecz zbiorem tekstów źródłowych, przetłumaczonych na język polski, przybliżających wybrane nurty i kierunki rozwoju współczesnej muzyki oraz kultury. Autorami tekstów zebranych w tej publikacji są wybitni filozofowie, muzykolodzy, socjologowie, kompozytorzy i pisarze. Znajdziemy tam tak znane postacie jak: John Cage, Glenn Gould, Steve Reich, Umberto Eco, Karlheinz Stockhausen, Brian Eno.

Całość podzielona została na dwie duże części: pierwsza Teorie i druga Praktyki. Część teoretyczna książki poświęcona jest trzem zagadnieniom dwudziestowiecznej kultury dźwiękowej: po pierwsze poszerzaniu granic muzyki o takie wymiary jak hałas i cisza. Znajdziemy tam między innymi jeden z pierwszych głośnych XX-wiecznych tekstów autorstwa Luigi Russolo Sztuka hałasów: Manifest Futurystyczny, a także te późniejsze takie jak Edgara Varèse’a Wyzwolenie dźwięku, Henry’ego Cowella Rozkosze szumu, czy wreszcie wizje na temat przyszłości muzyki Johna Cage’a.

Drugi dział w części teoretycznej dotyczy nowych sposobów słuchowego doświadczenia, o których piszą między innymi: Theodor W. Adorno w tekście Polityka słyszenia, Brian Eno Ambient oraz Pierre Schaeffer w doniosłej pracy pt. Akuzmatyka dotyczącej obiektów dźwiękowych, których źródła pochodzenia nie sposób rozpoznać. Poruszają w nich bardzo frapujące zagadnienie zmian jakie zaszły w naszym percypowaniu muzyki pod wpływem tak wielu rewolucji. Pisze między innymi o tym we wstępie do wydania polskiego Michał Libera:

W ciągu ostatniego półwiecza wykształciła się nowa kultura dźwięku – kultura muzy­ków, kompozytorów, twórców sound artu i akademików, ale także wrażliwych odbior­ców, samego aktu słuchania oraz twórczych konsekwencji nagrywania, przenoszenia i odtwarzania dźwięków.

Ostatnia grupa tekstów części teoretycznej nosi tytuł Muzyka w dobie (re)produkcji elektronicznej i poświęcona jest wpływowi rewolucji technologicznej na twórczość muzyczną zawiera między innymi słynny tekst Glenna Goulda Perspektywy nagrań.

W części drugiej – praktycznej – omówiono sześć najważniejszych zjawisk we współczesnej muzyce: dzieła otwartego, muzyki eksperymentalnej oraz improwizowanej, minimalizmu, kultury didżejskiej oraz muzyki elektronicznej. Znalazły się tam między innymi tak nośne artykuły jak: Poetyka dzieła otwartego Umberto Eco, czy Utwory-gry Johna Zorna. W dziale poświęconym muzyce minimalistycznej tekst najważniejszej postaci tego nurtu Steve’a Reicha – Muzyka jako stopniowy proces, w zakresie zaś muzyki elektronicznej słynny Karlheinz Stockhausen Muzyka elektroniczna i instrumentalna. Praca ta zawiera również tak przydatne aneksy jak: kalendarium, najważniejsze terminy, wybraną dyskografię i bibliografię oraz indeks osób.

Oczywiście antologia ta nie była w stanie wyczerpać problematyki muzyki dwudziestego wieku, a jedynie zasygnalizowała wybrane zagadnienia. Bez wątpienia brakuje w niej tak ważnych nurtów muzycznych jak chociażby sonoryzm czy spektralizm, jednak sądzę, że jest to powód do powstania kolejnego tomu Kultury dźwięku, który uzupełniałby te braki, co byłoby bardzo pożądane. Z pewnością każda tego typu publikacja przybliża nas do lepszego rozumienia współczesnej nam kultury i sztuki. Należy więc liczyć na to, iż już wkrótce pojawią się kolejne tak ważne książki.

 
D. W.

Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej

Praca zbiorowa: wybór i redakcja Christoph Cox i Daniel Warner
Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria
Rok wydania: 2010
534 strony
Format 165×225 mm
Oprawa broszurowa
ISBN: 978-83-7453-952-4


http://terytoria.com.pl/ksiegarnia,tytuly,684.html

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie