Przejdź do głównej zawartości

Kultura dźwięku

Najtrudniej mówić o sztuce nam współczesnej, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z utworem nowatorskim posługującym się metodą twórczą lub innowacyjną technologią wcześniej nie stosowaną w sztuce, czy wręcz z dziełem awangardowym, radykalnie zrywającym z uznanymi, dotychczasowymi kanonami estetycznymi. 

 
Jeszcze większe trudności mamy, gdy w grę wchodzi mówienie o muzyce – najbardziej abstrakcyjnej ze sztuk. Muzyka dwudziestego wieku z wszystkimi swoimi awangardami i rewolucjami technologicznymi oraz estetycznymi przysparza najwięcej zmagań próbującemu opisać ją badaczowi czy krytykowi.
 
Jednak żadne tego typu utrudnienia nie zwalniają nas od kolejnych prób zmierzenia się z tym tematem, gdyż nie sposób pominąć w dyskursie teoretycznym tak bogatej karty historii muzyki jaką jest twórczość kompozytorów dwudziestego wieku. Odwołując się do poszczególnych poglądów twórców, do ogłaszanych manifestów kompozytorskich i wszelkiego rodzaju tekstów krytycznych, można dziś z perspektywy blisko stuletniej próbować dokonać syntezy, jak też na nowo odczytywać dokonania kolejnych generacji muzycznych. Problem w tym, że jak dotąd na polskim rynku wydawniczym bardzo niewiele ukazało się publikacji dotyczących tej muzyki. Jednak sytuacja pomału zaczyna się zmieniać i obserwujemy obecnie pojawianie się opracowań przybliżających nam meandry twórczości ubiegłego wieku.

Nakładem wydawnictwa słowo/obraz/terytoria ukazała się wyjątkowa publikacja pt. Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej - ułożona przez filozofa Christopha Coxa i kompozytora Daniela Warnera, zawierająca kluczowe teksty teoretyczne oraz krytyczno-muzyczne stanowiące różnego rodzaju manifesty twórcze, mini traktaty estetyczne, głównie z kręgu awangardy muzycznej XX wieku.

Antologia ta nie jest ani historią muzyki XX wieku, ani kompendium wiedzy o technikach kompozytorskich, lecz zbiorem tekstów źródłowych, przetłumaczonych na język polski, przybliżających wybrane nurty i kierunki rozwoju współczesnej muzyki oraz kultury. Autorami tekstów zebranych w tej publikacji są wybitni filozofowie, muzykolodzy, socjologowie, kompozytorzy i pisarze. Znajdziemy tam tak znane postacie jak: John Cage, Glenn Gould, Steve Reich, Umberto Eco, Karlheinz Stockhausen, Brian Eno.

Całość podzielona została na dwie duże części: pierwsza Teorie i druga Praktyki. Część teoretyczna książki poświęcona jest trzem zagadnieniom dwudziestowiecznej kultury dźwiękowej: po pierwsze poszerzaniu granic muzyki o takie wymiary jak hałas i cisza. Znajdziemy tam między innymi jeden z pierwszych głośnych XX-wiecznych tekstów autorstwa Luigi Russolo Sztuka hałasów: Manifest Futurystyczny, a także te późniejsze takie jak Edgara Varèse’a Wyzwolenie dźwięku, Henry’ego Cowella Rozkosze szumu, czy wreszcie wizje na temat przyszłości muzyki Johna Cage’a.

Drugi dział w części teoretycznej dotyczy nowych sposobów słuchowego doświadczenia, o których piszą między innymi: Theodor W. Adorno w tekście Polityka słyszenia, Brian Eno Ambient oraz Pierre Schaeffer w doniosłej pracy pt. Akuzmatyka dotyczącej obiektów dźwiękowych, których źródła pochodzenia nie sposób rozpoznać. Poruszają w nich bardzo frapujące zagadnienie zmian jakie zaszły w naszym percypowaniu muzyki pod wpływem tak wielu rewolucji. Pisze między innymi o tym we wstępie do wydania polskiego Michał Libera:

W ciągu ostatniego półwiecza wykształciła się nowa kultura dźwięku – kultura muzy­ków, kompozytorów, twórców sound artu i akademików, ale także wrażliwych odbior­ców, samego aktu słuchania oraz twórczych konsekwencji nagrywania, przenoszenia i odtwarzania dźwięków.

Ostatnia grupa tekstów części teoretycznej nosi tytuł Muzyka w dobie (re)produkcji elektronicznej i poświęcona jest wpływowi rewolucji technologicznej na twórczość muzyczną zawiera między innymi słynny tekst Glenna Goulda Perspektywy nagrań.

W części drugiej – praktycznej – omówiono sześć najważniejszych zjawisk we współczesnej muzyce: dzieła otwartego, muzyki eksperymentalnej oraz improwizowanej, minimalizmu, kultury didżejskiej oraz muzyki elektronicznej. Znalazły się tam między innymi tak nośne artykuły jak: Poetyka dzieła otwartego Umberto Eco, czy Utwory-gry Johna Zorna. W dziale poświęconym muzyce minimalistycznej tekst najważniejszej postaci tego nurtu Steve’a Reicha – Muzyka jako stopniowy proces, w zakresie zaś muzyki elektronicznej słynny Karlheinz Stockhausen Muzyka elektroniczna i instrumentalna. Praca ta zawiera również tak przydatne aneksy jak: kalendarium, najważniejsze terminy, wybraną dyskografię i bibliografię oraz indeks osób.

Oczywiście antologia ta nie była w stanie wyczerpać problematyki muzyki dwudziestego wieku, a jedynie zasygnalizowała wybrane zagadnienia. Bez wątpienia brakuje w niej tak ważnych nurtów muzycznych jak chociażby sonoryzm czy spektralizm, jednak sądzę, że jest to powód do powstania kolejnego tomu Kultury dźwięku, który uzupełniałby te braki, co byłoby bardzo pożądane. Z pewnością każda tego typu publikacja przybliża nas do lepszego rozumienia współczesnej nam kultury i sztuki. Należy więc liczyć na to, iż już wkrótce pojawią się kolejne tak ważne książki.

 
D. W.

Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej

Praca zbiorowa: wybór i redakcja Christoph Cox i Daniel Warner
Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria
Rok wydania: 2010
534 strony
Format 165×225 mm
Oprawa broszurowa
ISBN: 978-83-7453-952-4


http://terytoria.com.pl/ksiegarnia,tytuly,684.html

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Wielkie otwarcie czyli premiera Festiwalu Muzyki Niezwykłej!

 fot. Katarzyna Klimek FDOL Nie jest to jedynie kolejny festiwal muzyki dawnej, jakich w Polsce już wiele. Oprócz arcydzieł spoczywających w skarbcu Kościoła od stuleci, prezentowane były również współczesne kompozycje liturgiczne i muzyka tradycyjna. W dniach 14-20 sierpnia 2017 r. odbywał się w Krakowie pierwszy Festiwal Muzyki Niezwykłej. Wydarzenie zorganizowane zostało przez Fundację Dominikański Ośrodek Liturgiczny jako dopełnienie odbywających się od kilku lat Warsztatów Muzyki Niezwykłej – bodaj największej tego typu imprezy w Polsce jak i w tej części Europy. Nowa jakość w tradycyjnej formie Jak pisze Błażej Matusiak OP we wstępie do książki programowej, ideą pierwszej edycji festiwalu jest  muzyka pisana na potrzeby liturgii, sakralna muzyka maryjna, musica sacra – dosłownie „święta” muzyka o Najświętszej Maryi Pannie. Festiwal w całości został zaprogramowany przez Łukasza Serwińskiego – dyrektora artystycznego wydarzenia, i od pierw...