![]() |
Wóz z sianem – tryptyk Hieronima Boscha archiwum Filharmonii Krakowskiej |
Polifonia
renesansu i estońskie hymny ludowe będą rozbrzmiewać w najbliższą środę w Sali Senatorskiej w ramach cyklu Wieczór Wawelski. Gościć będziemy estoński zespół wokalny Heinavanker z Tallinna, specjalizujący się w wykonawstwie
sakralnej muzyki dawnej.
Nazwa
zespołu zainspirowana została słynnym tryptykiem Hieronima Boscha (1453-1516).
To wyjątkowe dzieło sztuki przedstawia wielki wóz siana pędzący przez świat
dręczony agonią i podążający ku zagładzie. By uleczyć ziemskie cierpienie,
anioły ze szczytu wozu posyłają jednak w świat piękną muzykę. Od 1996 roku
funkcję dyrektora artystycznego pełni Margo Kölar z Estońskiej Akademii
Muzycznej. Heinavanker cechuje bardzo
spójne, jednorodne i łagodne brzmienie głosów.
Prowadząca
zespół Margo Kölar tak pisze o muzyce składającej się na program koncertu
Estońskie
religijne pieśni ludowe lub popularne chorały powstały w wyniku religijnej
odnowy społeczności wiejskiej. Większość z tekstów została zaczerpnięta z
luterańskiego zbioru hymnów. Melodie zostały jednak rozbudowane w taki sposób,
że są prawie nie do poznania, zwłaszcza że często bywają bardzo pomysłowo
ozdobione. Pieśni te, częściowo improwizowane, są wykonywane przez cały zespół.
Kamieniem węgielnym inspirującej i trudnej do zdefiniowania muzyki Johannesa Ockeghema (ok. 1417-1497) jest niezwykła równowaga pomiędzy ukrytymi matematycznymi konstrukcjami, a pozornie spontanicznymi liniami melodycznymi, które w istocie opierają się na tych konstrukcjach, ale wymykają się ich ramom. Ockeghem jest kompozytorem, którego twórczość stanowi ukoronowanie muzycznych idei epoki i tym samym tworzy przeciwwagę dla niej w kolejnym pokoleniu, które będzie już preferowało ścieżki bardziej klarowne. Od współczesnych śpiewaków utwory Ockeghema wymagają tak wiele, że ich wykonywanie uważane jest za próbę odwagi. „Sam maestro ostatecznie pracował z tymi samymi śpiewakami przez czterdzieści lat” – wzdychają eksperci, odkładając nuty z powrotem do szuflady.
Pod koniec koncertu usłyszymy jeden z najstarszych i najbardziej charakterystycznych przykładów kultury estońskiej: przedchrześcijańską runiczną pieśń Loomiselaul (Stworzenie) z Kadriny. Jest to pieśń o ptaku, który wije gniazdo w zagrodzie, składa jaja, wysiaduje je i wydaje na świat potomstwo. Jedno z piskląt staje się słońcem, drugie księżycem, trzecie gwiazdą, a czwarte tęczą. Ten tradycyjny utwór wokalny prawdopodobnie pochodzi sprzed wielu tysięcy lat. Rozpoznajmy w nim podstawowe cechy pieśni runicznej np. otwierający rym, ośmiostopowe poetyckie metrum trocheiczne czy dialog między przodownikiem i chórem.
Kamieniem węgielnym inspirującej i trudnej do zdefiniowania muzyki Johannesa Ockeghema (ok. 1417-1497) jest niezwykła równowaga pomiędzy ukrytymi matematycznymi konstrukcjami, a pozornie spontanicznymi liniami melodycznymi, które w istocie opierają się na tych konstrukcjach, ale wymykają się ich ramom. Ockeghem jest kompozytorem, którego twórczość stanowi ukoronowanie muzycznych idei epoki i tym samym tworzy przeciwwagę dla niej w kolejnym pokoleniu, które będzie już preferowało ścieżki bardziej klarowne. Od współczesnych śpiewaków utwory Ockeghema wymagają tak wiele, że ich wykonywanie uważane jest za próbę odwagi. „Sam maestro ostatecznie pracował z tymi samymi śpiewakami przez czterdzieści lat” – wzdychają eksperci, odkładając nuty z powrotem do szuflady.
Pod koniec koncertu usłyszymy jeden z najstarszych i najbardziej charakterystycznych przykładów kultury estońskiej: przedchrześcijańską runiczną pieśń Loomiselaul (Stworzenie) z Kadriny. Jest to pieśń o ptaku, który wije gniazdo w zagrodzie, składa jaja, wysiaduje je i wydaje na świat potomstwo. Jedno z piskląt staje się słońcem, drugie księżycem, trzecie gwiazdą, a czwarte tęczą. Ten tradycyjny utwór wokalny prawdopodobnie pochodzi sprzed wielu tysięcy lat. Rozpoznajmy w nim podstawowe cechy pieśni runicznej np. otwierający rym, ośmiostopowe poetyckie metrum trocheiczne czy dialog między przodownikiem i chórem.
Koncert więc
zapowiada się obiecująco. Polecam również stronę internetową zespołu Heinavanker, gdzie można
posłuchać fragmentów utworów.
Wieczór
Wawelski
11. 05. 2011 środa godzina 19.30
Sala Senatorska na Wawelu
11. 05. 2011 środa godzina 19.30
Sala Senatorska na Wawelu
Program:
·
Estoński hymn ludowy z Pärnu-Jaagupi
Estonian folk hymn from Pärnu-Jaagupi
Ma Tänan Sind
(Dzięki Ci Panie / We thank you, O Lord)
Estonian folk hymn from Pärnu-Jaagupi
Ma Tänan Sind
(Dzięki Ci Panie / We thank you, O Lord)
·
Johannes Ockeghem (ok.
1417–1497)
Salve Regina
Salve Regina
·
Ave Maria graduał / Graduale (Łuk. 1:28,42,34,35)
·
Estoński hymn ludowy z Hiiumaa
Estonian folk hymn from Hiiumaa
Mu Süda Ärka Üles
(Przebudź się moje serce / Awake up, my heart)
Estonian folk hymn from Hiiumaa
Mu Süda Ärka Üles
(Przebudź się moje serce / Awake up, my heart)
·
Estoński hymn ludowy z Kolga-Jaani
Estonian folk hymn from Kolga-Jaani
Au Kiitus Olgu Igavest
(Chwała na wysokości Bogu / Glory to God in the highest)
Estonian folk hymn from Kolga-Jaani
Au Kiitus Olgu Igavest
(Chwała na wysokości Bogu / Glory to God in the highest)
·
Johannes Ockeghem – Credo
·
Veni Creator Spiritus hymn
·
Oh Jumal Looja Püha Vaim
(Przybądź Duchu święty / Come Creator Spirit)
***
(Przybądź Duchu święty / Come Creator Spirit)
***
·
Estoński hymn ludowy z Suur-Pakri
Estonian folk hymn from Suur-Pakri
Rahva Õnnistegija
(Przybądź teraz Zbawicielu / Now come, Saviour of the gentiles)
Estonian folk hymn from Suur-Pakri
Rahva Õnnistegija
(Przybądź teraz Zbawicielu / Now come, Saviour of the gentiles)
·
Johannes Ockeghem – Sanctus
·
Estoński hymn ludowy z Vormsi
Estonian folk hymn from Vormsi
Oh Jeesus, Sinu Valu
(O Głowo, coś skrwawiona / O Head full of blood and wounds)
Estonian folk hymn from Vormsi
Oh Jeesus, Sinu Valu
(O Głowo, coś skrwawiona / O Head full of blood and wounds)
·
Estoński hymn ludowy z Vormsi
Estonian folk hymn from Vormsi
Mu Mano Tulge Latse
(Pozwólcie dzieciom przychodzić do mnie / Let the children come to me)
Mu Mano Tulge Latse
(Pozwólcie dzieciom przychodzić do mnie / Let the children come to me)
·
Johannes Ockeghem - Agnus
Dei
·
Estoński hymn ludowy z Vormsi
Estonian folk hymn from Vormsi
Kas Sureb Nii Mu Kõige Armsam Elu
(Czy to moje najdroższe życie kona w ten sposób? /Is my dearest life dying like that?)
Estonian folk hymn from Vormsi
Kas Sureb Nii Mu Kõige Armsam Elu
(Czy to moje najdroższe życie kona w ten sposób? /Is my dearest life dying like that?)
·
Estońska przedchrześcijańska pieśń runiczna z Ambli
Estonian
pre-Christian runic song from Ambla
Loomiselaul
(Stworzenie świata / The Creation)
Loomiselaul
(Stworzenie świata / The Creation)
Zespół
wokalny HEINAVANKER (Estonia)
Margo KÕLAR tenor, dyrektor artystyczny
Eve KOPLI sopran
Kadri HUNT alt
Anto ÕNNIS tenor
Taniel KIRIKAL baryton
Vambola KRIGUL bas
Eve KOPLI sopran
Kadri HUNT alt
Anto ÕNNIS tenor
Taniel KIRIKAL baryton
Piękne!!!! Szkoda, że dopiero teraz się dowiaduję :( Z chęcią bym się wybrała na ten koncert i posłuchała Ockeghem'a w wykonaniu tego zespołu, ale niestety nie mogę, bo w tym czasie mam bardzo ważne spotkanie.
OdpowiedzUsuń