Przejdź do głównej zawartości

I Konwencja Muzyki Polskiej


Niezwykle ciekawe wydarzenie I Konwencja Muzyki Polskie odbędzie się w dniach od 9 do 11 maja 2011 roku w Bibliotece Narodowej w Warszawie. 

Celem spotkania jest próba odpowiedzi na pytania o muzykę w życiu społecznym: ile jej jest, ile jej być powinno, w jaki sposób przeprowadzić konieczne zmiany? Podejmijmy wspólnie działania na rzecz wypracowania i osiągnięcia właściwego cywilizacyjnego modelu obecności muzyki i artystycznej dźwiękowości w naszym życiu i otoczeniu.

Zaproszeni są szczególnie kompozytorzy, artyści wykonawcy, muzykolodzy i teoretycy muzyki, dziennikarze i krytycy, przedstawiciele instytucji muzycznych i organizacji pozarządowych, a także studenci
i melomani.

Wszystkie informacje znajdują się na stronie


Program:

9. 05 poniedziałek
11.00 - 12.00 Rejestracja uczestników
Audytorium im. Stefana Dembego
12.00 Otwarcie Konwencji
Rafał Augustyn

Audytorium im. Stefana Dembego
12.15 Inauguracja Konwencji
Jacek Weksler, podsekretarz stanu, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Audytorium im. Stefana Dembego
12.30 Program działania Instytutu Muzyki i Tańca
Andrzej Kosowski, dyrektor IMIT

Audytorium im. Stefana Dembego
13.00 Cele i zadania Konwencji
Jerzy Kornowicz, prezes ZKP

Audytorium im. Stefana Dembego
13.20 Muzyka we współczesnym świecie
Krzysztof Knittel

Audytorium im. Stefana Dembego
13.40 Konwencja Muzyki Polskiej a Kongres Obywateli Kultury
Beata Chmiel

Audytorium im. Stefana Dembego
14.00 - 15.00 Przerwa na lunch

Sala Darczyńców
15.00 - 17.00 Prezentacja "Raportu o stanie muzyki polskiej"
Joanna Grotkowska, Andrzej Chłopecki, Antoni Beksiak, Paweł Brodowski, Maciej Karłowski, Bartek Chaciński, Marcin Flint, Maria Baliszewska, Remigiusz Mazur-Hanaj, Agata Sapiecha, Krzysztof Komarnicki, Andrzej Białkowski, Viola Łabanow, Kamila Stępień-Kutera, Aleksandra Jagiełło-Skupińska, Paweł Sztompke

Audytorium im. Stefana Dembego
18.00 I wydarzenie towarzyszące
KONCERT

w ramach Warszawskich Spotkań Muzycznych

Zamek Królewski

Wykonawcy:
Magdalena Lisak – fortepian
Artur Barciś – recytacja

W programie:
Stefan Kisielewski
Kaprys wiejski na fortepian (1951)
O moim komponowaniu i myśleniu (1964)
Serenada z II Sonaty fortepianowej (1945 - 1955)
O prywatnej a ulubionej zgniliźnie (wczesne lata pięćdziesiąte)
Kołysanka na fortepian (1968)
O młodości, dewaluacji, wielorakości i przemijaniu (fragment, lata pięćdziesiąte)
Trzy sceny burzliwe na fortepian (1983)
- Maestoso
- Presto
- Marciale maestoso

przerwa

Erik Satie
Trois Gymnopédies (1887)
- Lent et douloureux
- Lent et triste
- Lent et grave
Kim jestem (w tłum. Stefana Jarocińskiego)
Trois Gnossiennes (1890)
- Lent
- Avec étonnement
- Lent
Dzień muzyka (z Pamiętników amnezyka w tłum. Stefana Jarocińskiego)
Sonatine Bureaucratique (Sonatina biurokratyczna) (1917)
Rzecz teatralna (z Pamiętników amnezyka w tłum. Stefana Jarocińskiego)
Préludes Flasques (pour un chien) (Sflaczałe preludia – dla psa) (1912)
- Voix d’Intérieur (Głos z wnętrza)
- Idylle Cynique (Idylla cyniczna)
- Chanson Canine (Psia pieśń)
- Avec Camaraderie (Z poufałością)
Pochwała krytyków (z Pamiętników amnezyka w tłum. Stefana Jarocińskiego)
Je te veux (Valse pour Piano) (Pragnę Cię – walc na fortepian) (1900)
10.05 wtorek
10.00 - 14.00 I grupa paneli dyskusyjnych

Sale konferencyjne nr 1201, 2001 i 3001
Małe audytorium nr 200
Sala konferencyjna nr 218

I-grupa-paneli-dyskusyjnych-5-05
14.00 - 15.00 - Przerwa na lunch

Sala Darczyńców
15.00 - 18.00 II grupa paneli dyskusyjnych

Sale konferencyjne nr 1201, 2001
Małe audytorium nr 200
Sala konferencyjna nr 218

II-grupa-4-05
19.00 II wydarzenie towarzyszące
KONCERT JAZZOWY

w ramach Warszawskich Spotkań Muzycznych

Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego

Wykonawcy:
Thärichens Tentett

w składzie:
Michael Schiefel - głos
Sven Klammer - trąbka, flügelhorn
Jan von Klewitz – saksofon altowy i sopranowy, klarnet
Andreas Spannagel – saksofon tenorowy, flet
Nikolaus Leistle – saksofon barytonowy, klarnet basowy
Sören Fischer - puzon
Kai Brückner - gitary
Pepe Berns - kontrabas
Kai Schönburg - bębny
Nicolai Thärichen - fortepian

W programie:
Farewell Songs

Up To My Neck In You (muzyka i słowa Young, Young, Scott, aranżacja Nicolai Thärichen)
Farewell Suite I - Waltz For My Father (muzyka Nicolai Thärichen)
Farewell Suite II - Strange Bells (muzyka Nicolai Thärichen)
Farewell Suite III – If (słowa Robert Creeley, muzyka Nicolai Thärichen)
I Can See It In Your Eyes (słowa i muzyka Sven Klammer)
Nightfall (słowa Maria Słowińska, muzyka Nicolai Thärichen)
On Being A Woman (słowa Dorothy Parker, muzyka Nicolai Thärichen)

przerwa

Der Schizophrene (słowa Hugo Ball, muzyka Nicolai Thärichen)
The Last Day Of My Youth (muzyka Nicolai Thärichen)
Unadored słowa Ronald D. Laing (muzyka Nicolai Thärichen)
Grateful słowa Ronald D. Laing (muzyka Nicolai Thärichen)
This Time słowa Maria Słowińska (Nicolai Thärichen)
Keep it to yourself słowa (Ronald D. Laing, muzyka Nicolai Thärichen)
Tell me that you love me still (słowa Ronald D. Laing, muzyka Nicolai Thärichen)
11.05 środa
10.00 - 11.30 Występy moderatorów podsumowujące dyskusje w zespołach roboczych

Audytorium im. Stefana Dembego
11.30 - 13.00 Dyskusja plenarna
Rafał Augustyn, prowadzący

Audytorium im. Stefana Dembego
13.00 - 14.00 Podsumowanie Konwencji
Andrzej Kosowski, Jerzy Kornowicz, Krzysztof Knittel

Audytorium im. Stefana Dembego
14.00 Zamknięcie Konwencji
Rafał Augustyn

Audytorium im. Stefana Dembego
14.00 - 16.00 Bankiet

Sala Darczyńców
Wszystkie spotkania i panele dyskusyjne są otwarte dla publiczności.

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do