Przejdź do głównej zawartości

Chóralistyka Pendereckiego w Filharmonii


Chóralistyka Pendereckiego w Filharmonii
 
Muzyka chóralna jest odrębnym światem pośród mnogości rodzajów, gatunków i typów muzycznych. Posiada swą niepowtarzalną atmosferę, która potrafi wprowadzić słuchacza w niezwykły stan uniesienia niedostępny innym rodzajom muzycznym. Jej bogactwo brzmienia od subtelnych, łagodnych, wyciszonych fraz anielskiego piano po potężnie grzmiące rozszalałe nawałnice dźwięków fortissimo – decyduje o jej wyjątkowości. 
 
Kompozytorzy od wieków sięgali po chóralny aparat wykonawczy by wyrazić muzycznie najważniejsze dla człowieka treści, sięgając to największych tekstów kulturowych. Również współcześni kompozytorzy nie rezygnują z tego niezwykłego środka wykonawczego jakim jest chór. 
 
W najbliższy niedzielny wieczór w Filharmonii Krakowskiej będziemy mieli wyjątkową okazję zapoznania się z rzadko wykonywanymi utworami a cappella Krzysztofa Pendereckiego. W czasie koncertu z udziałem Chóru Filharmonii Krakowskiej oraz Polskiego Chóru Kameralnego wysłuchamy dzieł Mistrza pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego - artysty, który za nagranie dzieł chóralnych Pendereckiego otrzymał w ubiegłym roku w Paryżu nagrodę Złotego Orfeusza.
 
Krzysztof Penderecki ma w swym dorobku wiele utworów zarówno na chór a cappella jak i z 
towarzyszeniem orkiestry, tak religijnych jak i świeckich, tym razem jednak wysłucham kompozycji wyłącznie na chór i będą to w większości utwory religijne.

Daniel Wierzejski

Niedziela, 20 marca 2011, godzina 18.00, Filharmonia Krakowska, ul. Zwierzyniecka 1
 
Repertuar:
KRZYSZTOF PENDERECKI:


Sicut locutus est z „Magnificat”
Veni Creator
Ut quid Domine z „Pasji Łukaszowej”
Sanctus
Benedictus
Benedicamus Domino
Miserere z „Pasji Łukaszowej”
Benedictum Dominum
In pulverem mortis z „Pasji Łukaszowej”
Będę Cię wielbił, Panie (Psalm 30) z „Psalmów Dawida”
Kaczka pstra
O gloriosa Virginum

Iże Cheruwimy
De Profundis z „Siedmiu bram Jerozolimy”
Kadisz
Agnus Dei z „Requiem Polskiego”
Stabat Mater 

 
Wykonawcy:
Chór Filharmonii Krakowskiej
Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski – dyrygent

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do