Przejdź do głównej zawartości

Światło i ciemność – dźwięk i cisza




Wszystko zaczęło się w całkowitej ciemności, z ciszy powoli zaczęły wyłaniać się pojedyncze krótkie dźwięki oraz błyski świateł, Stopniowo wszystko narastało, w kolejnych odsłonach barw, błysków, rytmów, aż do pełnej eksplozji dźwięku i światła.
 
  Matchwood Trio Fot. Daniel Wierzejski
Drugi dzień VII Międzynarodowego Festiwal Perkusyjnego Źródła i Inspiracje przyniósł koncert bardzo zróżnicowany pod każdym względem.
Jako pierwszy wystąpił polski zespół Matchwood Trio złożony z trzech bardzo młodych muzyków – uczniów POSM II stopnia w Krakowie, którzy wykonali utwór Marka Forda – Stubernic. Jak na tak młodych wykonawców popisali się nie tylko wirtuozerią, lecz również pokazali, że świetnie się bawią wykonując niebanalny repertuar. Zespół świetnie rokuje na przyszłość. 
 
Martin Lorenz Fot. Daniel Wierzejski
Diametralnie inny był występ Martina Lorenza, szwajcarskiego perkusisty. Muszę przyznać, że dawno już się tak nie nudziłem jak podczas 20 minut występu tego skądinąd dobrego muzyka. Przyczyną był tu niewątpliwe repertuar, z trzech wykonywanych przez niego kompozycji dwie stanowiły radykalnie minimalistyczne twory o tak silnym redukcjonizmie materii muzycznej, iż właściwie niewiele pozostało do słuchania poza powtarzanymi pustymi brzmieniami perkusyjnymi. 
Succession Percussion Group   Fot. Daniel Wierzejski
Jednakże gwoździem programu był występ Succession Percussion Group z Taiwanu. Dopiero po przerwie nastąpiło to na co wszyscy czekali – teatr światła i ciemności, ciszy i dźwięku. Wszystko zaczęło się w całkowitej ciemności, z ciszy powoli zaczęły wyłaniać się pojedyncze krótkie dźwięki oraz błyski świateł, Stopniowo wszystko narastało, w kolejnych odsłonach barw, błysków, rytmów, aż do pełnej eksplozji dźwięku i światła. Znakomita była zarówno strona muzyczna, jak i wizualna, podziwu godna synchronizacja ruchu, dźwięku i światła, artyści posiadają też niemałe zdolności aktorskie, oryginalne też były rozmaite stroje, w których występowali. Całość doskonale przygotowana była od strony reżyserskiej, zachwycała precyzja wykonania i zarazem swoboda ruchu scenicznego. Przedstawienie to było bardzo bogatym doświadczeniem z pogranicza muzyki i teatru gdzie sztuki te wzajemnie się przenikały i uzupełniały.
VII Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny Źródła i Inspiracje, potrwa jeszcze do niedzieli, (20 lutego), przed nami jeszcze dwa koncerty oraz bardzo atrakcyjne warsztaty perkusyjne.
 


Matchwood Trio
 
tekst i foto Daniel Wierzejski

Światło i ciemność – dźwięk i cisza
18 lutego 2011 (piątek), godzina 19.00
Sala koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. św. Tomasza 43

Wykonawcy

Matchwood Trio (Polska) Jakub Frączyk , Stefan Raczkowski , Adam Wygoda             
Martin Lorenz (Szwajcaria)
Succession Percussion Group (Taiwan)
Chen, Meng-Chen; Lou, Wen-Hsuan; Chen, Pei-Yin; Lin, Hsin-Yu; Chiu, Chi-Yun  Artistic Director:  Cheng, Li-Feng

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie