Przejdź do głównej zawartości

Klasycznie czy awangardowo?


Klasycznie czy awangardowo? Na pewno współcześnie zabrzmiały utwory wykonane w czasie blisko dwugodzinnego wczorajszego koncertu Amadrums i Freiburg Percussin Group. Muzycy zaprezentowali dwudziestowieczną twórczość kompozytorską o dużej polaryzacji estetycznej. Niektóre z utworów to już rzeczywiście klasyka XX wieku, jednak większość była zdecydowanie awangardowa ze względu na ich eksperymentalny charakter.  
Freiburg Percussin Group (z Niemiec) wystąpili na wspólnym koncercie z krakowską grupą Amadrums w nowym, specjalnie na festiwal przygotowanym repertuarze współczesnej kameralnej muzyki perkusyjnej o wielkim stopniu trudności zarówno technicznej jak i muzycznej. Usłyszeliśmy między innymi słynne Table Music – Thierry’ego De Mey’a, oraz dwie Plejady – Xenakisa. 
Ze sceny w całości zastawionej licznymi instrumentami płynęło bogactwo brzmień perkusyjnych: od metalowej balii z ściekającą do niej wodą, przez najrozmaitsze dzwonki, talerze i inne bliżej nieokreślone artefakty, po tradycyjne bębny, kotły itp. Od brzmień szmerowych po grzmiące dźwięki niemal rytualnych bębnów. Oprócz konwencjonalnych sposobów gry muzycy posługiwali się też elementami teatru muzycznego. Oba zespoły znakomicie zabrzmiały zarówno grając razem jak i oddzielnie, dając bardzo żywe i plastyczne wykonanie.
7. Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny Źródła i Inspiracje, potrwa jeszcze do niedzieli, 20 lutego. Warto się wybrać, bo kolejne koncerty zapowiadają się równie atrakcyjnie.



 Daniel Wierzejski
foto Andrzej Szeląg
 

Klasycznie , współcześnie, awangardowo
Amadrums & Freiburg Percussin Group
17 lutego 2011 (czwartek), godz. 19.00
Sala koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie, ul. św. Tomasza 43

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie