Przejdź do głównej zawartości

Pierwszy wśród najlepszych o zmierzchu na Wawelu



Daniel Stabrawa. Fot. archowum organizatorów festiwalu

Daniel Stabrawa pierwszy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich jednej z najsłynniejszych i najlepszych orkiestr symfonicznych na świecie, zagra wraz ze swoim zespołem kameralnym dla krakowskiej publiczności na Wawelu o zmierzchu.

Pochodzący z Krakowa – Daniel Stabrawa absolwent tutejszej Akademii Muzycznej, najpierw w latach 70-tych był koncertmistrz historycznej już Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, później w 1983 roku dołączył do Berlińskich Filharmoników, a po trzech latach został ich pierwszym koncertmistrzem i solistą. Jest on też założycielem i prymariuszem zaliczanego do światowej elity kwartetu smyczkowego Philharmonia Quartet Berlin, który w krótkim czasie zdobył międzynarodowe uznanie i renomę, występując w najważniejszych salach muzycznych świata. Od dwudziestu lat zajmuję się również dyrygenturą, prowadząc znane zespoły polskie i niemieckie.

Na najbliższym wawelskim koncercie wystąpi on z młodymi muzykami z Krakowa, którzy pod jego kierownictwem wykonają: Trio fortepianowe g-moll op. 8 Fryderyka Chopina oraz Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 Juliusza Zarębskiego.

Oba utwory to arcydzieła kameralistyki polskiego romantyzmu Trio fortepianowe jest młodzieńczą kompozycją 19-letniego Chopina z czasów studenckich. Jak pisze Mieczysław Tomaszewski „Jest to konstrukcja o charakterze dramatycznym: muzyczny dramat w czterech aktach, lecz dramat con lieto fine: z zakończeniem pogodnym, choć niepozbawionym pewnej melancholii.”

Natomiast Kwintet fortepianowy g-moll op. 34 to utwór Juliusza Zarębskiego młodego przedwcześnie zmarłego kompozytora, znakomicie się zapowiadającego o nie przeciętnym talencie. Zarębski studiował kompozycje i fortepian w Konserwatorium Wiedeńskim, które ukończył w 1872 ze złotymi medalami Kontynuował studia w Konserwatorium Petersburskim, którego dyplom uzyskał w przeciągu zaledwie trzech miesięcy. Następnie udał się do Rzymu gdzie przez rok studiował pod kierunkiem Liszta, którego stał się ulubionym uczniem. Jemu właśnie zadedykuje swoje najwybitniejsze dzieło, Kwintet fortepianowy. Jest to utwór wysoce oryginalny, łączący instrumentalną wirtuozerię i wielką inwencją melodyczną, harmoniczną i kolorystyczną. Mistrzostwo techniczne i porywająca dramaturgia dzieła oraz aura romantycznego uniesienia to największe waloru utworu.

młodzi Wawel o zmierzchuWszystko już najbliższy weekend: 13 i 14 sierpnia o godzinie 19.30, jak zwykle wśród zabytkowych murów Dziedzińca Stefana Batorego na Wawelu, nie dostępnego dla zwiedzającym przy innych okazjach. W razie niepogody organizatorzy przewidzieli przeniesienie koncertu do znajdującego się nieopodal Centrum Wystawowo-Konferencyjnym Zamku Królewskiego, by nic nie przeszkodziło muzycznej uczcie.

Młody zespół Daniela Stabrawy. Fot. archiwum organizatorów festiwalu

Gorąco polecam

Daniel Wierzejski

Wykonawcy:

Daniel Stabrawa – skrzypce, kierownictwo artystyczne
Maria Zofia Stabrawa – skrzypce
Ewa Szczepańska – altówka
Krzysztof Sadłowski – wiolonczela
Marcin Koziak – fortepian

Program:

Fryderyk Chopin (1810-1849), Trio fortepianowe g-moll op. 8

Juliusz Zarębski (1854-1885), Kwintet fortepianowy g-moll op. 34

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie