Przejdź do głównej zawartości

Muzyka w starym Krakowie



http://polskamuza.eu/aktualnosci.php?id=304

„Muzyka w Starym Krakowie” to jeden z najstarszych i najważniejszych festiwali muzycznych Krakowa, prezentujący muzykę od renesansu po najnowsze kompozycje XXI wieku. Jego twórcą dyrektorem artystycznym jest Stanisław Gałoński, założyciel i wieloletni dyrektor Capelli Cracoviensis. Festiwal ten zapewnia doskonałą muzykę w wybitnych wykonaniach i wspaniałych przestrzeniach sakralnych krakowskich zabytkowych kościołów.

W tegorocznej edycji, która rozpocznie się 15 sierpnia wystąpią znakomite zespoły: Orchetre de chambre de Laussanne z pianistą Christianem Zachariasem, Philharmonia Quartet prowadzony przez Daniela Stabrawę, Chór Bizantyjski STAVROPOLEOS, orkiestra Sinfonietta Cracovia pod batutą Gabriela Chmury, Chór Polskiego Radia pod batutą Jerzego Swobody wraz z doskonałym wiolonczelistą Ivanem Monighettim.

Obok tak wspaniałych zespołów wystąpią znakomici soliści tacy jak: Paul Esswood, wybitny brytyjski kontratenor i dyrygent, jeden z najwspanialszych śpiewaków naszych czasów, Grigorij Sokołow, należący do grona najbardziej cenionych na świecie pianistów i interpretatorów muzyki Chopina, a także artyści polscy jak: Krzysztof Jakowicz, Kaja Danczowska.

W programie tej edycji Festiwalu znajdziemy bardzo szeroką ofertę muzyczną, od utworów z przełomu renesansu i baroku po kompozycje największych współcześnie żyjących kompozytorów Europy wschodniej: Silwestrowa, Gubajduliny, Pärta, od świeckiej muzyki solowej i kameralnej po bizantyjską muzyką sakralną. Oprócz wielkich dzieł tzw. klasyki, będzie można też odkryć kompozytorów prawie nieznanych.

Zapowiada się więc kolejna znakomita uczta muzyczna.

Daniel Wierzejski

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie