Przejdź do głównej zawartości

Duńska i polska chóralistyka na Wawelu


photo arichve org.


Na wawelskim dziedzińcu Stefana Batorego w najbliższy weekend zagości jeden z najlepszych duńskich chórów Sokkelund Sangkor w programie koncertu znajdą się: polska i duńska muzyka kompozytorów renesansu (Mogens Pederson, Wacław z Szamotuł) przez romantyzm po współczesnego kompozytora Bernharda Lewkovitcha, syna polskich emigrantów.

Sokkelund Sangkor od swego powstania w roku 1984 wykonuje wszystkie rodzaje muzyki chóralnej, od najdawniejszej po współczesną. Zespół jest wybitnym ambasadorem skandynawskiej tradycji śpiewu chóralnego, w którą wpisane są: dbałość o sugestywne prowadzenie frazy, piękny dźwięk, dynamiczna, przekonująca ekspresja. Chór może się poszczycić nienaganną intonacją niezależnie od wykonywanego repertuaru, który rozciąga sie od muzyki renesansowej, aż po skomplikowane aranżacje jazzowe, a jego występy charakteryzuje unikatowy poziom ekspresji. Jest to jeden z najlepszych chórów w Danii, o czym świadczy przyznana mu w 2001 roku nagroda Hoimboe. Chór bierze udział w wielu projektach, wśród których wykonując najczęściej repertuar a capella. Muzycy Sokkelund Sangkor są zaangażowani we współpracę z takimi zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna w Heisingborg czy Leipziger Kammerorchester. Wykonywany przez nich repertuar obejmuje zarówno tradycyjną muzykę a capella, jak i większe formy wokalno-instrumentalne, np. Mesjasza Haendla, którego doroczne wykonanie od lat cieszy się ogromną popularnością i uznaniem.

Założycielem i dyrygentem Sokkelund Sangkor jest Morten Schuldt-Jensen, kształcił się on w Kopenhadze - ukończył studia muzyczne na tamtejszym uniwersytecie oraz dyrygenturę w Królewskim Konserwatorium Muzycznym. Od kilku lat wykłada na macierzystych uczelniach, a takie jest profesorem dyrygentury chóralnej i orkiestrowej w Konserwatorium we Freiburgu - znaczącym ośrodku muzyki chóralnej w Europie. W latach 1999-2006 prowadził chór Gewandhaus w Lipsku. Od kilku lat jest także gościnnym dyrygentem Chóru Kameralnego Duńskiego Radia, berlińską Akademie fur Alte Musik. Jako chórmistrz pracował obok takich dyrygentów jak Sir Simon Rattle, Sir John Eliot Gardriner, Sir Colin Davis, Herbert Blomstedt, Riccardo Chailly, Philippe Herreweghe, René Jacobs, Marcello Viotti, Jiri Behlolavek, Vladimir Ashkenazy, Peter Schreier, Walter Welle i wielu innych, przygotowując projekty dla: Filharmoników Berlińskich, Akademie fur Alte Musik, Freiburskiej Orkiestry Barokowej oraz Orkiestry Symfonicznej Duńskiego Radia.

Z wielką ciekawością oczekujemy jak ten wspaniały duński chór poradzi sobie z wykonaniem polskich kompozycji, w których zapewne poważną trudnością może okazać się polski tekst słowny.


Daniel Wierzejski


Wawel o zmierzchu

20 & 21 VIII godzina 19.30


Wykonawcy:

Sokkelund Sangkor – chór

Morten Schuldt-Jensen – dyrygent


Program:

Mogens Pederson (~ 1585-1623) Deus miseriatur nostrt Ad te levavi oculos meos

Wacław z Szamotuł (~1524-1560) Już się zmierzcha

Niels Wilhelm Gade (1817-1890) Morgensang, Gebetk, O du, der du die Liebe bist

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Richte mich, Gott

Bernhard Lewkovitch (*1927) Korn, lad os juble for Herren Min sjcel er stille for Gud alene Herre, du vendte min sorg tu dans

Józef Świder (*1930) Herr, erbarme du dich meiner Cantus tristis Cantus gloriosus

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do