Przejdź do głównej zawartości

Żywa legenda czyli Kronos Quartet

Fot. Jeppe Gudmundsen-Holdgreen/ Archiwum FMP
Niewielu artystów ze świata muzyki poważnej może się poszczycić sławą niemal gwiazdy pop-kultury, jednak Kronos Quartet bez wątpienia stał się już za życia legendą. Ich płyty sprzedają się w ogromnej ilości egzemplarzy na całym świecie, ich koncerty cieszą się zawsze wielką popularnością. Można śmiało powiedzieć, że już sama nazwa tego kwartetu stała się synonimem najwyższego kunsztu, precyzji i doskonałości muzycznej interpretacji. Najwięksi kompozytorzy dedykują im swoje utwory, a ich znakomite brzmienie rozpoznawalne jest od pierwszych sekund słuchania. Na szczęście dla nas artyści z Kronos Quartet bardzo cenią sobie polską muzykę, czemu zawdzięczamy ich kolejną wizytę w naszym kraju.
  
W podczas piątkowego koncertu w ramach Festiwalu Muzyki Polskiej muzycy zaprezentują w Filharmonii Krakowskiej niezwykle ciekawe utwory kompozytorów polskich i amerykańskich, jednak mających polskie korzenie.
 
Zabrzmi kompozycja Henryka Mikołaja Góreckiego Genesis I: Elementi  z wczesnego, sonorystycznego okresu twórczości kompozytora, z którym muzycy z kwartetu byli blisko związani. Usłyszymy też Kwartet smyczkowy Hanny Kulenty oraz kwartet kompozytorki młodszego pokolenia Olgi Hans związanej z łódzką Akademią Muzyczną. 
Poza tym w programie znajdują się dzieła Bryce Dressnera, który jest przykładem współpracy Kronos Quartet z muzykami z różnych światów. Dressner jest bowiem gitarzystą uznanego rockowego zespołu The National. Artyści zagrają również temat „Sim Sholom”  Alter Yechiel Karniola, żydowskiego kantora, urodzonego w drugiej połowie XIX wieku pod Krakowem, później związanego m.in. z synagogą w Nowym Jorku. Premierowo w Polsce wykonany będzie utwór Marka Nowakowskiego syna polskich imigrantów z Chicago. Natomiast  premierą światową będzie wykonanie utworu nada Brahma Kena Walickiego – czerpiącego inspiracje m.in. z kultur wschodu i buddyzmu.
 
Nikogo chyba nie trzeba namawiać do udziału w koncercie „Kronosów”, życzę więc spektakularnych wrażeń, przy słuchaniu najnowszej muzyki w wymarzonym wykonaniu.

Daniel Wierzejski

piątek, 22 lipca 2011
godz. 19.00, Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie

Bryce Dessner: Aheym (Homeward)
Olga Hans: String Quartet No. 5, “Winter Lay”
Alter Yechiel Karniol (arr. Judith Berkson): Sim Sholom
Mark Nowakowski: String Quartet No. 2, “Grandfather Songs”

Henryk M. Górecki: Genesis I: Elementi, Op. 19, No. 1 (For String Trio)
Ken Walicki: nada Brahma
Hanna Kulenty: String Quartet No. 4 (A Cradle Song)

Wykonawcy:
Kronos Quartet:
David Harrington, skrzypce
John Sherba, skrzypce
Hank Dutt, altówka
Jeffrey Zeigler, wiolonczela

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Siedem odsłon Stefana Kisielewskiego część VI

Pisarz Wszechstronność Stefana Kisielewskiego jest zadziwiająca, właściwie był to człowiek „renesansowy”. Często powtarza się jego słynne powiedzenie o tym, iż mnożył się poprzez dzielenie i rzeczywiście im bardziej był podzielony pomiędzy różne aktywności tym więcej go było. Właśnie przez tak szeroką działalność osoba Kisielewskiego rozpoznawalna jest zarówno w sferach literackich jaki muzyczny, politycznych oraz biznesowych.   Kisielewski w świecie literackim przebywał od dziecka, pochodził z rodziny o bogatych tradycjach literackich, nic więc dziwnego, że i on zaczął tworzyć. Do pisania w czasie wojny zachęcał go przyjaciel – Czesław Miłosz, który też pomógł mu w debiucie, polecając go wydawcy. Powstała wtedy pierwsza powieść Kisielewskiego Sprzysiężenie . Wydana została dopiero po wojnie i od razu wywołał skandal. Mariusz Urbanek w swej monografii rodu Kisielewskich tak pisze:   W grudniu 1946 roku, (…) ukazało się Sprzysiężenie. Powieść stała s...