Przejdź do głównej zawartości

NOSPR i GWIAZDY JAZZU



Dwa niezwykle koncerty w wykonaniu gwiazd jazzu – Tomasza Stanki, Roberty Gambarini, Vladyslava Sendeckiego, światowej sławy NDR Big Band z Hamburga oraz najlepszej polskiej orkiestry symfonicznej - NOSPR odbędą się w 6 lipca w Sali im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz 7 lipca w Filharmonii Krakowskiej.
 
W programie pierwszej części koncertów usłyszymy utwór na trąbkę, fortepian, orkiestrę i big band jazzowy autorstwa młodego niemieckiego kompozytora Wolfa Kerscheka. Partię trąbki wykona legendarny Tomasz Stańko, przy fortepianie zasiądzie Władysław „Adzik” Sendecki, znakomity polski pianista, aktualnie mieszkający i pracujący w Niemczech. Będzie to zatem spotkanie jazzu i klasyki na najwyższym szczeblu. Zespołem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz Big Bandem NordDeutscher Rundfunk będzie dyrygował Szymon Bywalec.

Część drugą wypełnią fragmenty gershwinowskiej Porgy and Bess w nowej aranżacji Stefana Sendeckiego (brata „Adzika”); gwiazdą będzie jedna z czołowych światowych, młodych śpiewaczek jazzowych - Roberta Gambarini.

Gambarini urodziła się w Turynie. Po sukcesach we Włoszech, 1998 przeniosła się do USA, gdzie szlifowała warsztat wokalny, wygrywała konkursy jazzowe i współpracowała z wieloma wybitnymi artystami, m.in. z Herbiem Hancockiem, Christianem McBridem, Tootsem Thielemansem i Hankiem Jonesem („You Are Thre”, 2008); prowadziła też własne trio. Posiada ciekawą barwę głosu, preferuje klasyczny styl, nawiązujący do najlepszych wzorów jazzowej wokalistyki, zwłaszcza Elli Fitzgerald, Sary Vaughan i Carmen McRae. Kilkakrotnie nominowana do Grammy Awards została zwyciężczynią dorocznej, prestiżowej ankiety Amerykańskich Krytyków Muzycznych w 2010 w kategorii wokalistka jazzowa.


Czwartek, 7 lipca 2011, godzina 20.00

Filharmonia Krakowska


Wykonawcy:

NDR Big Band
Tomasz Stańko trąbka
Władysław "Adzik" Sendecki fortepian
Roberta Gambarini śpiew
Szymon Bywalec dyrygent
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach



Program

Wolf Kerchek
Koncert na trąbkę, fortepian, orkiestrę symfoniczną i big band jazzowy
George Gershwin
Porgy and Bess (arr.
Stefan Sendecki)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie