Gatunek oratorium był jednym z najbardziej popularnych obok
opery rodzajów muzyki wokalno-instrumentalnej w barokowej Europie. Zwłaszcza w
okresie Wielkiego Postu, gdy zakazywano wystawiania oper, pobożna publiczność
zgromadzona w przykościelnych oratoriach mogła poświęcić się rozważaniu tekstów
biblijnych w muzycznych opracowaniach.
Historia muzyki począwszy od XVII wieku, obrodziła ogromnym
bogactwem dzieł tego typu, od bardzo prostych niewielkich oratoriów do bardzo
skomplikowanych i wielkich rozmiarów dzieł kantatowo-oratoryjnych.
Händel Deborah (Filharmonia Kraków) foto z archiwum Capelli Cracoviensis
Oratorium Debora G. F. Haendla z
1733 roku zabrzmiało wczoraj w Filharmonii Krakowskiej jako trzecie w ramach
cyklu VERBA ET VOCES prezentującego trzy wielkie oratoria
Haendla.Debora jak większość
oratoriów czerpie temat z historii biblijnej Starego Testamentu i opowiada o
jednej z wielu bitew jakie przeprowadzał naród izraelski z plemionami
niewiernymi Panu. W tym przypadku chodziło o bałwochwalców oddających cześć
Baalowi. Historia Debory przywódczyni duchowej narodu wybranego pokazuje
ostatecznie zwycięstwo wiernych jedynemu Bogu. Warte podkreślani jest, iż
bohaterem i autorytetem jest tu niewiast izraelska. Tematyka utworu
zadecydowała o jego charakterze: podniosłym, militarno-patriotycznym.
![]() |
Ralf Sochaczewsky Händel Deborah foto z archiwum Capelli Cracoviensis |
Oratorium to usłyszeliśmy w wykonaniu Capelli Cracoviensis, zespół wystąpił
pod dyrekcją Ralfa Sochaczewsky’ego, który znakomicie uchwycił dramaturgicznie
całą formę tego pokaźnych rozmiarów dzieła. Muzyczna narracja całości oraz
rozplanowanie napięć oratorium trwającego ponad dwie godziny sprawiły, iż wcale
nie odczuwało się tego długiego czasu spędzonego w sali koncertowej. Na
potrzeby tego cyklu koncertów organizatorom udało się zebrać bardzo dobrze
brzmiący zespół orkiestrowy instrumentów dawnych z międzynarodową obsadą.
![]() |
David DQ Lee Händel Deborah foto z archiwum Capelli Cracoviensis |
Spośród solistycznej obsady oratorium, największe wrażenie zrobił na mnie
znakomity David DQ Lee urodzony w Korei
kanadyjski kontratenor. Wcielający się w postać biblijnego Baraka (jednego z dwu głównych postaci) cudownie wyśpiewał
wszystkie swoje arie, z lekkością i zwinnością niemal nonszalancją nawet w
najbardziej karkołomnych wirtuozowskich partiach. Bardzo dobrą kreację
stworzyła też Jolanta Kowalska sopran z Krakowa w roli Jael, niezwykle delikatna w partiach
lirycznych potrafiła tez zadziwić mocą dźwięku i wyrazu w bardziej
dramatycznych miejscach akcji. Natomiast partię Abinoama wykonał bas Jacek
Ozimkowski, który odbiegał nieco brzmieniem swego głosu od barokowej konwencji,
z pewnością dużo lepiej pasującym stylistycznie do epok późniejszych. Na
wielkie uznanie zasługuje zespół chóralny, znakomicie brzmiący, poddający się
wszelkim sugestiom dyrygenta, zaprezentował bardzo wysoki poziom wykonawczy,
dając plastyczną interpretacje.
Organizatorom trzeba pogratulować, iż zdecydowali się w cyklu koncertów VERBA ET VOCES na prezentacje mniej znanych oratoriów Haendla,
przedstawiając równie wartościowe, a rzadziej wykonywane dzieła twórcy Mesjasza.
Daniel Wierzejski
G. F. Haendel – Deborah
Niedziela 27 III, Kraków, Filharmonia,
godzina 18.00
Wykonawcy:
Anna Schoeck - Deborah (sopran)
Jolanta Kowalska - Jael (sopran)
David DQ Lee - Barak (alt)
Łukasz Dulewicz - Sisera (alt)
Jacek Ozimkowski - Abinoam (bas)
Chór Kameralny CAPELLI CRACOVIENSIS
CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Ralf Sochaczewsky dyrygent
Jolanta Kowalska - Jael (sopran)
David DQ Lee - Barak (alt)
Łukasz Dulewicz - Sisera (alt)
Jacek Ozimkowski - Abinoam (bas)
Chór Kameralny CAPELLI CRACOVIENSIS
CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Ralf Sochaczewsky dyrygent
Komentarze
Prześlij komentarz