Z bogatego dorobku kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego na plan
pierwszy wysuwa się muzyka: wielkich form wokalno-instrumentalnych, symfoniczna
oraz kameralna. Jednak równie istotną częścią jego twórczości jest muzyka a cappella poznaczona na chóry męskie
żeńskie i mieszane, nieco rzadziej występuje ona samodzielnie w programach
koncertowych. Tym cenniejsze i godne uwagi są koncerty na, których mamy szansę zapoznać
się tą częścią twórczości Pendereckiego.
Repertuar wczorajszego koncertu w Filharmonii Krakowskiej stanowił swoistą
panoramę twórczości a cappella Mistrza
z Lusławic rozpościerającą się na przestrzeni ponad półwiecza. Zaprezentowane zostały
zarówno samodzielne miniatury chóralne jak i fragmenty z większych utworów kantatowo
oratoryjnych takich jak słynne Siedem
bram Jerozolimy czy legendarnej już Pasji
wg św. Łukasza oraz Requiem Polskiego.
Wykonane zostały też najnowsze kompozycje, niedużych rozmiarów: Kaczka pstra z 2008 roku oraz Kadisz i O gloriosa Virginum z 2009 roku.
Takie zestawienie muzyki przeznaczonej na jednakowy aparat wykonawczy,
skomponowanej na przestrzeni długiego okresu czasu doskonale zobrazowało
przemiany jakie przechodził kompozytor oraz jego twórczość jak też pewien spójny
charakterystyczny rys dla indywidualnego stylu muzyki Pendereckiego.
Jest to niewątpliwie muzyka trudna i wymagająca od słuchacza pewnego
„wyrobienia” estetycznego, osłuchania i obycia z tego rodzaju stylistyką
brzmieniową. Jest ona wymagająca również wobec muzyków, którzy muszą stanąć na
najwyższym poziomie i sprostać wielu trudnościom wykonawczym, szczególnie w
tych bardziej awangardowych utworach. Muzyka ta nie posiada charakteru
użytkowego i mimo że skomponowana została w większości do tekstów religijnych i
liturgicznych. Nie sposób wyobrazić jej sobie użytej w ramach liturgii, jest to
raczej muzyka koncertowa z tekstem do kontemplacji.
W pierwszej części koncertu wystąpił Polski Chór Kameralny zaś w drugiej
dołączył do niego duży skład Chóru Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją znakomitego
Jana Łukaszewskiego - artysty, który za nagranie dzieł chóralnych Pendereckiego
otrzymał w ubiegłym roku w Paryżu nagrodę Złotego Orfeusza. Oba zespoły stanęły
przed niełatwym zadaniem wykonawczym przekazania muzyki o ogromnym potencjale
brzmieniowym, na który składały się nierzadko bardzo skomplikowane układy
dźwiękowe.
Zarówno występ Polskiego Chóru Kameralnego jak i połączone siły obu chórów bardzo
dobrze sprostały tej niełatwej materii dźwiękowej, przekazując wiernie interpretacje
utworów Krzysztof Pendereckiego, który osobiście przybył wysłuchać swoich
kompozycji.
Daniel Wierzejski
Niedziela, 20
marca 2011, godzina 18.00, Filharmonia Krakowska, ul. Zwierzyniecka 1
Repertuar: KRZYSZTOF PENDERECKI:
Sicut locutus est z „Magnificat”
Veni Creator
Ut quid Domine z „Pasji Łukaszowej”
Sanctus
Benedictus
Benedicamus Domino
Miserere z „Pasji Łukaszowej”
Benedictum Dominum
In pulverem mortis z „Pasji Łukaszowej”
Będę Cię wielbił, Panie (Psalm 30) z „Psalmów Dawida”
Kaczka pstra
O gloriosa Virginum
Iże Cheruwimy
De Profundis z „Siedmiu bram Jerozolimy”
Kadisz
Agnus Dei z „Requiem Polskiego”
Stabat Mater
Veni Creator
Ut quid Domine z „Pasji Łukaszowej”
Sanctus
Benedictus
Benedicamus Domino
Miserere z „Pasji Łukaszowej”
Benedictum Dominum
In pulverem mortis z „Pasji Łukaszowej”
Będę Cię wielbił, Panie (Psalm 30) z „Psalmów Dawida”
Kaczka pstra
O gloriosa Virginum
Iże Cheruwimy
De Profundis z „Siedmiu bram Jerozolimy”
Kadisz
Agnus Dei z „Requiem Polskiego”
Stabat Mater
Wykonawcy:
Chór Filharmonii Krakowskiej
Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski – dyrygent
Chór Filharmonii Krakowskiej
Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski – dyrygent
Komentarze
Prześlij komentarz