Przejdź do głównej zawartości

Panorama muzyki chóralnej Pendereckiego

 
Z bogatego dorobku kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego na plan pierwszy wysuwa się muzyka: wielkich form wokalno-instrumentalnych, symfoniczna oraz kameralna. Jednak równie istotną częścią jego twórczości jest muzyka a cappella poznaczona na chóry męskie żeńskie i mieszane, nieco rzadziej występuje ona samodzielnie w programach koncertowych. Tym cenniejsze i godne uwagi są koncerty na, których mamy szansę zapoznać się tą częścią twórczości Pendereckiego.
 
Repertuar wczorajszego koncertu w Filharmonii Krakowskiej stanowił swoistą panoramę twórczości a cappella Mistrza z Lusławic rozpościerającą się na przestrzeni ponad półwiecza. Zaprezentowane zostały zarówno samodzielne miniatury chóralne jak i fragmenty z większych utworów kantatowo oratoryjnych takich jak słynne Siedem bram Jerozolimy czy legendarnej już Pasji wg św. Łukasza oraz Requiem Polskiego. Wykonane zostały też najnowsze kompozycje, niedużych rozmiarów: Kaczka pstra z 2008 roku oraz Kadisz i O gloriosa Virginum z 2009 roku.
 
Takie zestawienie muzyki przeznaczonej na jednakowy aparat wykonawczy, skomponowanej na przestrzeni długiego okresu czasu doskonale zobrazowało przemiany jakie przechodził kompozytor oraz jego twórczość jak też pewien spójny charakterystyczny rys dla indywidualnego stylu muzyki Pendereckiego.
 
Jest to niewątpliwie muzyka trudna i wymagająca od słuchacza pewnego „wyrobienia” estetycznego, osłuchania i obycia z tego rodzaju stylistyką brzmieniową. Jest ona wymagająca również wobec muzyków, którzy muszą stanąć na najwyższym poziomie i sprostać wielu trudnościom wykonawczym, szczególnie w tych bardziej awangardowych utworach. Muzyka ta nie posiada charakteru użytkowego i mimo że skomponowana została w większości do tekstów religijnych i liturgicznych. Nie sposób wyobrazić jej sobie użytej w ramach liturgii, jest to raczej muzyka koncertowa z tekstem do kontemplacji.
 
W pierwszej części koncertu wystąpił Polski Chór Kameralny zaś w drugiej dołączył do niego duży skład Chóru Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją znakomitego Jana Łukaszewskiego - artysty, który za nagranie dzieł chóralnych Pendereckiego otrzymał w ubiegłym roku w Paryżu nagrodę Złotego Orfeusza. Oba zespoły stanęły przed niełatwym zadaniem wykonawczym przekazania muzyki o ogromnym potencjale brzmieniowym, na który składały się nierzadko bardzo skomplikowane układy dźwiękowe.
 
Zarówno występ Polskiego Chóru Kameralnego jak i połączone siły obu chórów bardzo dobrze sprostały tej niełatwej materii dźwiękowej, przekazując wiernie interpretacje utworów Krzysztof Pendereckiego, który osobiście przybył wysłuchać swoich kompozycji.

Daniel Wierzejski

Niedziela, 20 marca 2011, godzina 18.00, Filharmonia Krakowska, ul. Zwierzyniecka 1
Repertuar: KRZYSZTOF PENDERECKI:
Sicut locutus est z „Magnificat”
Veni Creator
Ut quid Domine z „Pasji Łukaszowej”
Sanctus
Benedictus
Benedicamus Domino
Miserere z „Pasji Łukaszowej”
Benedictum Dominum
In pulverem mortis z „Pasji Łukaszowej”
Będę Cię wielbił, Panie (Psalm 30) z „Psalmów Dawida”
Kaczka pstra
O gloriosa Virginum
Iże Cheruwimy

De Profundis z „Siedmiu bram Jerozolimy”
Kadisz
Agnus Dei z „Requiem Polskiego”
Stabat Mater
Wykonawcy:
Chór Filharmonii Krakowskiej
Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski – dyrygent

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do