Przejdź do głównej zawartości

Deborah - Wielkie oratoria Haendla



 
Cykl koncertów VERBA ET VOCES to kluczowe projekty Capelli Cracoviensis, które przybliżają nam wielkie dzieła dawnych mistrzów w najlepszych wykonaniach. Obecnie prezentowane trzy oratoria Haendla należą do bardzo rzadko wykonywanych, więc jest to wyjątkowa okazja, aby je poznać. Nie należą one do powszechnego kanonu i nie są tak znana jak choćby co roku grywane oratorium Mesjasz czy tez popularne Izrael w Egipcie.

Jak podają organizatorzy będzie to:

Zjawiskowa muzyka londyńskiego debiutu Haendla w roli kompozytora angielskich oratoriów - od razu w najbardziej spektakularnej postaci „wojskowej”, z potrójną obsadą trąbek i rogów. Efektowne chóry i pełne napięcia arie. Po kontemplacyjnej „Theodorze” i porywającej „Athalii” - ostatnia okazja na wysłuchanie w tym roku jednego z Haendlowskich arcydzieł. Bo „Mesjasz” nie jest jedyny. *
 
W obsadzie Deborah znalazł się znakomity David DQ Lee alt, dwie młode, bardzo zdolne śpiewaczki: związana z Operą Berlińską Anna Schoeck (w roli tytułowej) oraz urodzona i wykształcona w Krakowie Jolanta Kowalska. Wykonanie tego oratorium poprowadzi regularnie koncertujący z krakowskim zespołem Ralf Sochaczewsky.

Treść oratorium opowiada biblijną historię jednej z wojen narodu wybranego.  

Samuel Humphreys, autor libretta oratorium, oparł je na wydarzeniach z IV i V rozdziału Księgi Sędziów, które zmienił jednak - niekorzystnie z punktu widzenia dramaturgii. Opowieść biblijna sugeruje bowiem, że Barak, wyruszający do walki z Siserą na wezwanie prorokini Debory, nie zdobędzie jego głowy, lecz „Pan wyda Syserę w ręce kobiety": w domyśle Debory, zaskoczeniem więc będzie późniejsza rola Jael. W libretcie natomiast znaczenie Jael zapowiedziane jest już w pierwszej części. Śledzimy tu też proroctwo Debory, przepowiadającej śmierć Siserze, którego kananejskie wojska od 20 lat gnębią Izraelitów, a także zagrzewanie się do walki izraelickiego dowódcy Baraka, z pomocą jego ojca Abinoama. Część druga przedstawia negocjacje przeciwników (których brak w Biblii) i dalsze przygotowania, część trzecia natomiast to już triumfalny powrót z placu boju Izraelitów, prowadzących pojmanych kapłanów Baala. Jael opowiada o zabójstwie Sisery: zbiegły z jatki wódz, schronił się w jej namiocie - namiocie swego stronnika, Chebera Kenity, do którego zaprosiła go jego żona, Jael, podejmując go wręcz mlekiem, miast wody. Gdy wódz zasypia, kobieta palikiem i młotem rozłupuje mu czaszkę. Następuje wychwalanie patriotycznego czynu Jael i dziękczynna pieśń Debory*

Daniel Wierzejski

Deborah

Sobota 26 III, Nowy Sącz, Małopolskie Centrum Kultury Sokół, godzina 18.00
Niedziela 27 III, Kraków, Filharmonia, godzina 18.00
 
Wykonawcy:
Anna Schoeck - Deborah (sopran)
Jolanta Kowalska - Jael (sopran)
David DQ Lee - Barak (alt)
Łukasz Dulewicz - Sisera (alt)
Jacek Ozimkowski - Abinoam (bas)
Chór Kameralny CAPELLI CRACOVIENSIS
CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Ralf Sochaczewsky dyrygent
 
Tu można zapoznać się z całym tekstem libretta oratorium Deborah
pdf do pobrania

Wstęp wolny za zaproszeniami dostępnymi w kasie Capelli Cracoviensis w Filharmonii Krakowskiej po wcześniejszej rezerwacji.
* wszystkie cytaty zaczerponięte ze strony organizatorów link

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Siedem odsłon Stefana Kisielewskiego część VI

Pisarz Wszechstronność Stefana Kisielewskiego jest zadziwiająca, właściwie był to człowiek „renesansowy”. Często powtarza się jego słynne powiedzenie o tym, iż mnożył się poprzez dzielenie i rzeczywiście im bardziej był podzielony pomiędzy różne aktywności tym więcej go było. Właśnie przez tak szeroką działalność osoba Kisielewskiego rozpoznawalna jest zarówno w sferach literackich jaki muzyczny, politycznych oraz biznesowych.   Kisielewski w świecie literackim przebywał od dziecka, pochodził z rodziny o bogatych tradycjach literackich, nic więc dziwnego, że i on zaczął tworzyć. Do pisania w czasie wojny zachęcał go przyjaciel – Czesław Miłosz, który też pomógł mu w debiucie, polecając go wydawcy. Powstała wtedy pierwsza powieść Kisielewskiego Sprzysiężenie . Wydana została dopiero po wojnie i od razu wywołał skandal. Mariusz Urbanek w swej monografii rodu Kisielewskich tak pisze:   W grudniu 1946 roku, (…) ukazało się Sprzysiężenie. Powieść stała s...