Przejdź do głównej zawartości

Deborah - Wielkie oratoria Haendla



 
Cykl koncertów VERBA ET VOCES to kluczowe projekty Capelli Cracoviensis, które przybliżają nam wielkie dzieła dawnych mistrzów w najlepszych wykonaniach. Obecnie prezentowane trzy oratoria Haendla należą do bardzo rzadko wykonywanych, więc jest to wyjątkowa okazja, aby je poznać. Nie należą one do powszechnego kanonu i nie są tak znana jak choćby co roku grywane oratorium Mesjasz czy tez popularne Izrael w Egipcie.

Jak podają organizatorzy będzie to:

Zjawiskowa muzyka londyńskiego debiutu Haendla w roli kompozytora angielskich oratoriów - od razu w najbardziej spektakularnej postaci „wojskowej”, z potrójną obsadą trąbek i rogów. Efektowne chóry i pełne napięcia arie. Po kontemplacyjnej „Theodorze” i porywającej „Athalii” - ostatnia okazja na wysłuchanie w tym roku jednego z Haendlowskich arcydzieł. Bo „Mesjasz” nie jest jedyny. *
 
W obsadzie Deborah znalazł się znakomity David DQ Lee alt, dwie młode, bardzo zdolne śpiewaczki: związana z Operą Berlińską Anna Schoeck (w roli tytułowej) oraz urodzona i wykształcona w Krakowie Jolanta Kowalska. Wykonanie tego oratorium poprowadzi regularnie koncertujący z krakowskim zespołem Ralf Sochaczewsky.

Treść oratorium opowiada biblijną historię jednej z wojen narodu wybranego.  

Samuel Humphreys, autor libretta oratorium, oparł je na wydarzeniach z IV i V rozdziału Księgi Sędziów, które zmienił jednak - niekorzystnie z punktu widzenia dramaturgii. Opowieść biblijna sugeruje bowiem, że Barak, wyruszający do walki z Siserą na wezwanie prorokini Debory, nie zdobędzie jego głowy, lecz „Pan wyda Syserę w ręce kobiety": w domyśle Debory, zaskoczeniem więc będzie późniejsza rola Jael. W libretcie natomiast znaczenie Jael zapowiedziane jest już w pierwszej części. Śledzimy tu też proroctwo Debory, przepowiadającej śmierć Siserze, którego kananejskie wojska od 20 lat gnębią Izraelitów, a także zagrzewanie się do walki izraelickiego dowódcy Baraka, z pomocą jego ojca Abinoama. Część druga przedstawia negocjacje przeciwników (których brak w Biblii) i dalsze przygotowania, część trzecia natomiast to już triumfalny powrót z placu boju Izraelitów, prowadzących pojmanych kapłanów Baala. Jael opowiada o zabójstwie Sisery: zbiegły z jatki wódz, schronił się w jej namiocie - namiocie swego stronnika, Chebera Kenity, do którego zaprosiła go jego żona, Jael, podejmując go wręcz mlekiem, miast wody. Gdy wódz zasypia, kobieta palikiem i młotem rozłupuje mu czaszkę. Następuje wychwalanie patriotycznego czynu Jael i dziękczynna pieśń Debory*

Daniel Wierzejski

Deborah

Sobota 26 III, Nowy Sącz, Małopolskie Centrum Kultury Sokół, godzina 18.00
Niedziela 27 III, Kraków, Filharmonia, godzina 18.00
 
Wykonawcy:
Anna Schoeck - Deborah (sopran)
Jolanta Kowalska - Jael (sopran)
David DQ Lee - Barak (alt)
Łukasz Dulewicz - Sisera (alt)
Jacek Ozimkowski - Abinoam (bas)
Chór Kameralny CAPELLI CRACOVIENSIS
CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Ralf Sochaczewsky dyrygent
 
Tu można zapoznać się z całym tekstem libretta oratorium Deborah
pdf do pobrania

Wstęp wolny za zaproszeniami dostępnymi w kasie Capelli Cracoviensis w Filharmonii Krakowskiej po wcześniejszej rezerwacji.
* wszystkie cytaty zaczerponięte ze strony organizatorów link

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do