Przejdź do głównej zawartości

Musica humana

Musica humana jest jedną z tych audycji, które nie tylko dają przyjemność obcowania z wielką sztuką, lecz również pozwala lepiej wniknąć w myślenie ludzi dawnych wieków ich odczuwanie, a także pomaga odnaleźć nasze korzenie kulturowe. Audycja ta przedstawia interdyscyplinarne spojrzenie na świat dawnej sztuki, filozofii, nauki i obyczajów, które znalazły swe odbicie muzyce średniowiecza i renesansu.
Skąd tytuł audycji? Musica humana – jest zgodnie z terminologią Boecjusza - harmonią mikrokosmosu, czyli duszy i ciała człowieka, w odróżnieniu od musica mundana, czyli harmonii wszechświata. Zaś muzyka, tworzona przez ludzi – musica instrumentalis jest tylko odwzorowaniem tych dwóch poprzednich, wyższych harmonii. 
 
Zacytujmy tu słowa Ewy Obniskiej – autorki audycji
 
- Myślę, że zwłaszcza audycje traktujące o muzyce dawnej można tak nazwać. Muzyka ta jest tak dalece przefiltrowana przez upływ czasu i wrażliwość mijających pokoleń, że mówi nam o tej niepowtarzalnej harmonii, która bywa udziałem tylko człowieka, gdyż tylko w nim dokonuje się synteza tego, co materialne z tym, co niematerialne. Będzie to więc cykl audycji, mówiących o muzyce dawnej, jej rozwoju, jej problematyce, zawsze wpisanej w kontekst kulturowy danej epoki. Audycji szukających podobieństw, analogii, czasem - kontrastów, z innymi przejawami sztuki, także - z myślą filozoficzną, niekiedy także - z panującym obyczajem, czy wydarzeniami dziejowymi. Będą to raczej „wątki z historii muzyki”, niż jej regularny wykład, zawsze opatrzone znakomitymi nagraniami.
Temat najbliższej audycji będzie Biblijna „Pieśń nad pieśniami” w muzyce dawnej
Tekst biblijnej Pieśń nad pieśniami inspirował kompozytorów już od początków XV wieku, skłaniając do tworzenia muzycznej poetyki lirycznej o łagodnym brzmieniu. W dojrzałym renesansie muzyka owocowała kompozycjami na wskroś zmysłowymi o głębokiej emocjonalności i wyjątkowej szacie brzmieniowej. Wśród twórców zainspirowanych tym tematem są takie jak: J. Dunstable, O. di Lasso i G.P. da Palestrina.

Informacje o audycji:
Musica humana: Pieśń nad pieśniami
Niedziela, 13 lutego 2011, o godzinie 22.00 w II Programie Polskiego Radia

Na audycję zaprasza Ewa Obniska

Daniel Wierzejski

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie