Przejdź do głównej zawartości

Barokowa twórczość kobieca

 foto Marcin Mituś
Kobieca twórczość kompozytorska jest wciąż odkrywana, przywracana do życia muzycznego, i  stanowi obecnie dla badaczy cenny obiekt poszukiwań w archiwach i zbiorach muzycznych. Dziś wiemy już dużo więcej o muzycznej twórczości płci pięknej, w której istnienie do niedawna wątpiono. Powstają już nawet zespoły specjalizujące się w wykonawstwie tego typu repertuaru. Jednym z nich jest Bella Discordia – zespół powstały w 2005 roku. Jego główną założycielką była Maria Skiba - polska znakomita sopranistka kształcona w Królewskim Konserwatorium w Hadze gdzie studiowała śpiew dawny. Śpiewaczka obecnie mieszka w Berlinie, jest również etnologiem, a oprócz śpiewania bada też historię śpiewu i dawnych technik wokalnych w Hochschule für Künste w Bremie.
Zespół Bella Discordia wystąpił w tym roku na Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu, wzbudzając wielkie zainteresowanie miłośników muzyki dawnej. Program koncertu poświęcony był głównie twórczości Barbary Strozzi (1619-1677), muzyce nie tylko nieobecnej w salach koncertowych, lecz również w powszechnej świadomości słuchaczy. Twórczość ta niesłusznie jednak została zapomniana, gdyż stanowi ważne ogniwo historii muzyki.
Barbara Strozzi była śpiewaczką, która prawdopodobnie również akompaniowała sobie na teorbie, jej życie przedstawia bardzo tajemniczą historię. Pochodziła z bogatej rodziny i najprawdopodobniej była nieślubnym (lecz adoptowanym) dzieckiem Giulia Strozziego, znanego poety. Dzięki swej wyjątkowej pozycji społecznej mogła zdobyć wykształcenie muzyczne oraz zostać kompozytorką i wykonawczynią swej muzyki, co w XVII wieku było nie tylko rzadkością, lecz również uchodziło za zajęcie wysoce niestosowne dla kobiety.
Już w najbliższą środę koncert zostanie retransmitowany na antenie II Programu Polskiego Radia.
 
Daniel Wierzejski

Informacje o audycji:

9 lutego 2011 godzina 19.00 „Filharmonia Dwójki”
Koncert zespołu Bella Discordia na XVIII Festiwalu „Pieśń  Naszych Korzeni” Jarosław, 22.08.2010 (retransmisja)

Repertuar:

Barbara Strozzi Giusta negetiva, Ardo in tacito foco, Tra le Speranze e’l Timore, Begli occhi, Donna di maesta, Amante bugiardo, L’Eraclito amoroso, L’Amante sergeto
Giovanni Paolo Foscarini Tastegiata
Michelangelo Rossi Toccata prima

Strona internetowa zespołu http://www.belladiscordia.com

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie