Przejdź do głównej zawartości

Anioł i diabeł, czyli dwaj wielcy mistrzowie violi



Kolejny koncert z cyklu Wieczorów wawelskich, nosi tytuł Anioł i diabeł, czyli Marin Marais i Antoine Forqueray i poświęcony jest twórczości dwóch wielkich mistrzów violi da gamba, instrumentu przeżywającego w tej chwili ogromny renesans.
Petr Wagner, fot. archiwum FK
Dawna świetność violi kolanowej (nazywanej tak od sposobu trzymania jej kolanami) przywrócił dzisiejszym czasom Jordi Savall. Dzięki niemu odkryliśmy nie tylko cudowne brzmienie tego historycznego instrumentu, ale również wspaniałe kompozycje dawnych mistrzów, zapomniane od wieków.
Podczas tego Wieczoru wawelskiego usłyszmy Petra Wagnera grającego na violi da gamba oraz Olgę Watts przy klawesynie wykonujących najbardziej znane utwory barokowej muzyki przeznaczonej na violę.

Daniel Wierzejski
Środa 01.12.2010. godzina 19.30
Zamek Królewski na Wawelu Sala Senatorska
Wykonawcy:
Petr Wagner – viola da gamba
Olga Watts – klawesyn
Program
Antoine Forqueray – Allemande La Laborde Marin Marais – La Polonaise Antoine Forqueray – La Regente Marin  Marais – Muzette I & II Carl Friedrich Abel – Arpeggio  Antoine Forqueray – La Bellemont pour clavecin Jean-Baptiste Forqueray – La Du VaucelMarin Marais – L’Arabesque  Marin Marais – Le LabyrintheAntoine Forqueray – La CouperinMarin Marais – PlainteAntoine Forqueray – La Portugaise

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Wielkie otwarcie czyli premiera Festiwalu Muzyki Niezwykłej!

 fot. Katarzyna Klimek FDOL Nie jest to jedynie kolejny festiwal muzyki dawnej, jakich w Polsce już wiele. Oprócz arcydzieł spoczywających w skarbcu Kościoła od stuleci, prezentowane były również współczesne kompozycje liturgiczne i muzyka tradycyjna. W dniach 14-20 sierpnia 2017 r. odbywał się w Krakowie pierwszy Festiwal Muzyki Niezwykłej. Wydarzenie zorganizowane zostało przez Fundację Dominikański Ośrodek Liturgiczny jako dopełnienie odbywających się od kilku lat Warsztatów Muzyki Niezwykłej – bodaj największej tego typu imprezy w Polsce jak i w tej części Europy. Nowa jakość w tradycyjnej formie Jak pisze Błażej Matusiak OP we wstępie do książki programowej, ideą pierwszej edycji festiwalu jest  muzyka pisana na potrzeby liturgii, sakralna muzyka maryjna, musica sacra – dosłownie „święta” muzyka o Najświętszej Maryi Pannie. Festiwal w całości został zaprogramowany przez Łukasza Serwińskiego – dyrektora artystycznego wydarzenia, i od pierw...