Przejdź do głównej zawartości

Chopin zdekonstruowany













Na taki koncert czekałem przez cały rok chopinowski. Takiego Chopina chciałem usłyszeć: nowego, świeżego, nieprzewidywalnego, zaskakującego. Projekt CHOPIN AROUND był próbą całkiem nowego odczytania znakomicie znanego cyklu Preludiów op. 28 – Chopina, próbą odświeżenia i nadania im nowego brzmienia.

Na nowe aranżacje złożyły się: świetny sopran Agaty Zubel oraz dźwięk ze źródeł elektronicznych, połączony z przetwarzanym w czasie rzeczywistym brzmieniem instrumentów akustycznych - wiolonczeli, fortepianu i perkusji. Zastosowane nowoczesne środki improwizacji, interakcji z komputerami, a także interaktywność dźwięku i obrazu, wniosły nową jakość w tę muzykę – czyli brzmienie współczesności. Obok Agaty Zubel, kompozytorki rezydentki Filharmonii Krakowskiej, która jest też wokalistką w różnych awangardowych projektach i poszukującą nowych sposobów ekspresji wokalnej, w tym projekcie wystąpili: Andrzej Bauer – znakomity wiolonczelista, doświadczony wykonawca muzyki najnowszej, a także światowej sławy improwizator i kompozytor Uri Cane – znany z nietypowych nieraz szokujących interpretacji oraz Cezary Duchnowski – kompozytor, aranżer, pasjonat muzyki elektronicznej.

Artyści Ci znani z nowatorskiego podejście do muzyki – fascynacji barwą dźwięku, poszerzania możliwości wykonawczych, sprawili, iż muzyka Chopina przestała być jedynie zakurzonym eksponatem muzealnictwa, a nadali mu nowego blasku, życia. Preludia były jedynie inspiracją dla stworzenia nowych ciekawych aranżacji, każdy słuchacz mógł odnajdywać nieraz głęboko ukryte w warstwie muzycznej: melodie, rytmy, harmonie swoich ulubionych preludiów.

Cezary Duchnowski przestawił nam znakomite aranżacje, które mogły wydać się szokujące dla muzycznych purystów, jednak dla słuchaczy poszukujących muzycznej przygody okazały się fascynujące. Aranżacje te to świetny przykład muzycznej dekonstrukcji nie mającej na celu dewastacji sztuki, a jedynie ukazanie jej aktualności przez nową interpretację.

Oby częściej taka muzyka gościła na scenach naszych filharmonii.

Daniel Wierzejski

Fot. Archiwum Filharmonii Krakoeskiej

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do