Przejdź do głównej zawartości

Korzenie muzyki, czyli XVIII Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu



Awangarda muzyki dawnej, muzyka żywej tradycji, docieranie do źródeł i autentyzm wykonań, poszukiwanie naszych korzeni muzycznych, to główne wyznaczniki fenomenu jakim jest festiwalu Pieśń Naszych Korzeni. Jednego z największych i najważniejszych tego typu wydarzeń w Polsce, który co roku odbywa się malowniczym podkarpackim Jarosławiu, ściągając rzesze fascynatów muzyki: dawnej, etnicznej i rozmaitych lokalnych tradycji liturgicznych.

W dniach od 22 do 29 sierpnia, odbędzie się kolejna – osiemnasta już edycja festiwalu. Koncerty jak co roku odbywać się będą w przepięknych, zabytkowych przestrzeniach jarosławskich świątyń, głównie obrządku łacińskiego, ale także w cerkwi. Zaplanowano również jeden koncert nocny. Co roku podejmowany jest jakiś nowy temat przewodni, tym razem są aż trzy wątki: dramat liturgiczny na Wschodzi i Zachodzie (Oficjum Pieca i Ordo Virtutum) muzyka turecka i kultura suficka oraz kobieca twórczość kompozytorska (Barbara Strozzi i Hildegarda z Bingen).

Jednym z bardziej oczekiwanych wydarzeń jest koncert znakomitego zespołu Sirin z Moskwy i Męskiego Chóru Prawosławnego Klasztoru w Supraślu, którzy przedstawią Oficjum Świętych Młodzianków w piecu ognistym, wydarzenie łączące elementy teatru, liturgii i muzyki. W programie festiwalu, przewidziano też muzykę na instrumenty klawiszowe z dworu Jana I Aragońskiego z końca XIV wieku, czyli najstarsze zabytki muzyki instrumentalnej, wykonywaną na zrekonstruowanych instrumentach z epoki. Dla miłośników Violi da gamba przewidziano koncert z muzyką włoską z XVII wieku, będzie też można usłyszeć recital muzyki sufickiej, chorał normańsko-sycylijski, italo-grecki oraz tunezyjski w wykonaniu zespołu Graindelavoix z Belgii, którego podejście do wykonawstwa muzyki średniowiecznej jest nie tylko niekonwencjonalne, ale momentami wręcz awangardowe.




Ciekawą propozycją jest też koncert poświęcony twórczości Wojciecha Bobowskiego (znanego także jako Ali Ufki Beja) – Polaka, który w XVII wieku jako młody mężczyzna został wzięty do niewoli przez Tatarów, a później sprzedany na dwór tureckiego sułtana, gdzie zrobił karierę m.in. jako muzyk i oficjalny tłumacz. Jego zapisy klasycznej muzyki tureckiej są pierwszym i najważniejszym źródłem muzyki osmańskiej XVI i XVII w.

Dodatkowo jak zawsze w czasie trwania festiwalu odbywać się będą warsztaty chorału gregoriańskiego i gregoriańskie liturgie, seminaria „Pieśń Naszych Korzeni”, na których uczestnicy odkrywać będą znaczenie śpiewu, jego roli w kościele oraz warsztaty chorałowe i chóru festiwalowego. Jak co roku wezmą w nich udział, zarówno artyści występujący na festiwalu, jak i publiczność. Zdobyte na nich umiejętności zostaną wykorzystywane podczas mszy gregoriańskiej, która w niedzielę zakończy festiwal. Natomiast chór festiwalowy, który w tym roku składać się będzie głównie z kobiet wystąpi w koncercie finałowym, w którym wykona średniowieczny moralitet wielkiej Hildegardy z Bingen.

Festiwal to nie tylko wspaniała muzyka, ciekawe warsztaty i seminaria, ale cudowne miejsce gdzie pośród zabytków Jarosławia i pięknego Opactwa, można na tydzień przenieść się jak gdyby w inny rzeczywistość, znaleźć odpoczynek dla ducha.

Wszystkim, którzy nie będą mogli w te wakacje udać się do Jarosławia na Festiwal polecamy transmisje koncertów w Drugim Programie Polskiego Radia we wtorek 24 sierpnia i czwartek 26 sierpnia o godzinie 20.00.

Gorąco polecamy!

Daniel Wierzejski



XVIII Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu

22 – 29 sierpnia 2010



Program:



Niedziela, 22 sierpnia, kościół św. Mikołaja, godz. 20:00

Bella Discordia (Austria) La Virtuosissima Cantatrice

Kantaty i arietty Barbary Strozzi



Poniedziałek, 23 sierpnia, klasztor oo. Franciszkanów, godz. 20:00

Tasto Solo (Hiszpania) Johan dels orguens. Les ménestrels claviéristes a la cour de Jean I d’Aragon

Muzyka na instrumenty klawiszowe z dworu Jana I Aragońskiego (koniec XIVw.)



Wtorek, 24 sierpnia, kolegiata, godz. 20:00

Duet Pianca & Ghielmi (Włochy)

Włoska muzyka na violę da gamba i lutnię z XVII wieku



Środa, 25 sierpnia, klasztor oo. Dominikanów, godz. 20:00

Kudsi Erguner Ensemble (Turcja) Ali Ufki: Mecmua'i Saz-u söz

(program poświęcony pamięci Wojciecha Bobowskiego w 400-setną rocznicę urodzin)



Czwartek, 26 sierpnia, kolegiata, godz. 20:00

Sirin (Rosja) Oficjum Świętych Młodzianków w piecu ognistym.

Wraz z Męskim Chórem Prawosławnego Klasztoru w Supraślu



Piątek, 27 sierpnia, Cerkiew grecko-katolicka, godz. 20:00

Graindelavoix (Belgia)

w programie Rękopis z Palermo (ok. 1140), chorał normańsko-sycylijski, italo-grecki oraz tunezyjski, wykonawcy: kantorzy z Belgii, Estonii, Rumunii, Tunezji kier. art. Björn Schmelzer



Piątek, 27 sierpnia, koncert nocny, kościół św. Mikołaja, godz. 23:30

Ahmed Şahin (Turcja)

Recital muzyki sufickiej



Sobota, 28 sierpnia, klasztor oo. Dominikanów, godz. 20.45

Schola Mulierum Silesiensis i Żeński Chór Festiwalowy (kier. Robert Pożarski) Hildegarda z Bingen: Ordo Virtutum



Niedziela, 29 sierpnia, kolegiata, godz. 11:00

Missa gregoriana

Uroczysta msza święta pod przewodnictwem arcybiskupa lwowskiego Mieczysława Mokrzyckiego

Kantor: Marcin Bornus-Szczyciński

Msza w intencji NSZZ Solidarność w 30 rocznicę powstania

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do