Przejdź do głównej zawartości

Korzenie muzyki, czyli XVIII Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu



Awangarda muzyki dawnej, muzyka żywej tradycji, docieranie do źródeł i autentyzm wykonań, poszukiwanie naszych korzeni muzycznych, to główne wyznaczniki fenomenu jakim jest festiwalu Pieśń Naszych Korzeni. Jednego z największych i najważniejszych tego typu wydarzeń w Polsce, który co roku odbywa się malowniczym podkarpackim Jarosławiu, ściągając rzesze fascynatów muzyki: dawnej, etnicznej i rozmaitych lokalnych tradycji liturgicznych.

W dniach od 22 do 29 sierpnia, odbędzie się kolejna – osiemnasta już edycja festiwalu. Koncerty jak co roku odbywać się będą w przepięknych, zabytkowych przestrzeniach jarosławskich świątyń, głównie obrządku łacińskiego, ale także w cerkwi. Zaplanowano również jeden koncert nocny. Co roku podejmowany jest jakiś nowy temat przewodni, tym razem są aż trzy wątki: dramat liturgiczny na Wschodzi i Zachodzie (Oficjum Pieca i Ordo Virtutum) muzyka turecka i kultura suficka oraz kobieca twórczość kompozytorska (Barbara Strozzi i Hildegarda z Bingen).

Jednym z bardziej oczekiwanych wydarzeń jest koncert znakomitego zespołu Sirin z Moskwy i Męskiego Chóru Prawosławnego Klasztoru w Supraślu, którzy przedstawią Oficjum Świętych Młodzianków w piecu ognistym, wydarzenie łączące elementy teatru, liturgii i muzyki. W programie festiwalu, przewidziano też muzykę na instrumenty klawiszowe z dworu Jana I Aragońskiego z końca XIV wieku, czyli najstarsze zabytki muzyki instrumentalnej, wykonywaną na zrekonstruowanych instrumentach z epoki. Dla miłośników Violi da gamba przewidziano koncert z muzyką włoską z XVII wieku, będzie też można usłyszeć recital muzyki sufickiej, chorał normańsko-sycylijski, italo-grecki oraz tunezyjski w wykonaniu zespołu Graindelavoix z Belgii, którego podejście do wykonawstwa muzyki średniowiecznej jest nie tylko niekonwencjonalne, ale momentami wręcz awangardowe.




Ciekawą propozycją jest też koncert poświęcony twórczości Wojciecha Bobowskiego (znanego także jako Ali Ufki Beja) – Polaka, który w XVII wieku jako młody mężczyzna został wzięty do niewoli przez Tatarów, a później sprzedany na dwór tureckiego sułtana, gdzie zrobił karierę m.in. jako muzyk i oficjalny tłumacz. Jego zapisy klasycznej muzyki tureckiej są pierwszym i najważniejszym źródłem muzyki osmańskiej XVI i XVII w.

Dodatkowo jak zawsze w czasie trwania festiwalu odbywać się będą warsztaty chorału gregoriańskiego i gregoriańskie liturgie, seminaria „Pieśń Naszych Korzeni”, na których uczestnicy odkrywać będą znaczenie śpiewu, jego roli w kościele oraz warsztaty chorałowe i chóru festiwalowego. Jak co roku wezmą w nich udział, zarówno artyści występujący na festiwalu, jak i publiczność. Zdobyte na nich umiejętności zostaną wykorzystywane podczas mszy gregoriańskiej, która w niedzielę zakończy festiwal. Natomiast chór festiwalowy, który w tym roku składać się będzie głównie z kobiet wystąpi w koncercie finałowym, w którym wykona średniowieczny moralitet wielkiej Hildegardy z Bingen.

Festiwal to nie tylko wspaniała muzyka, ciekawe warsztaty i seminaria, ale cudowne miejsce gdzie pośród zabytków Jarosławia i pięknego Opactwa, można na tydzień przenieść się jak gdyby w inny rzeczywistość, znaleźć odpoczynek dla ducha.

Wszystkim, którzy nie będą mogli w te wakacje udać się do Jarosławia na Festiwal polecamy transmisje koncertów w Drugim Programie Polskiego Radia we wtorek 24 sierpnia i czwartek 26 sierpnia o godzinie 20.00.

Gorąco polecamy!

Daniel Wierzejski



XVIII Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu

22 – 29 sierpnia 2010



Program:



Niedziela, 22 sierpnia, kościół św. Mikołaja, godz. 20:00

Bella Discordia (Austria) La Virtuosissima Cantatrice

Kantaty i arietty Barbary Strozzi



Poniedziałek, 23 sierpnia, klasztor oo. Franciszkanów, godz. 20:00

Tasto Solo (Hiszpania) Johan dels orguens. Les ménestrels claviéristes a la cour de Jean I d’Aragon

Muzyka na instrumenty klawiszowe z dworu Jana I Aragońskiego (koniec XIVw.)



Wtorek, 24 sierpnia, kolegiata, godz. 20:00

Duet Pianca & Ghielmi (Włochy)

Włoska muzyka na violę da gamba i lutnię z XVII wieku



Środa, 25 sierpnia, klasztor oo. Dominikanów, godz. 20:00

Kudsi Erguner Ensemble (Turcja) Ali Ufki: Mecmua'i Saz-u söz

(program poświęcony pamięci Wojciecha Bobowskiego w 400-setną rocznicę urodzin)



Czwartek, 26 sierpnia, kolegiata, godz. 20:00

Sirin (Rosja) Oficjum Świętych Młodzianków w piecu ognistym.

Wraz z Męskim Chórem Prawosławnego Klasztoru w Supraślu



Piątek, 27 sierpnia, Cerkiew grecko-katolicka, godz. 20:00

Graindelavoix (Belgia)

w programie Rękopis z Palermo (ok. 1140), chorał normańsko-sycylijski, italo-grecki oraz tunezyjski, wykonawcy: kantorzy z Belgii, Estonii, Rumunii, Tunezji kier. art. Björn Schmelzer



Piątek, 27 sierpnia, koncert nocny, kościół św. Mikołaja, godz. 23:30

Ahmed Şahin (Turcja)

Recital muzyki sufickiej



Sobota, 28 sierpnia, klasztor oo. Dominikanów, godz. 20.45

Schola Mulierum Silesiensis i Żeński Chór Festiwalowy (kier. Robert Pożarski) Hildegarda z Bingen: Ordo Virtutum



Niedziela, 29 sierpnia, kolegiata, godz. 11:00

Missa gregoriana

Uroczysta msza święta pod przewodnictwem arcybiskupa lwowskiego Mieczysława Mokrzyckiego

Kantor: Marcin Bornus-Szczyciński

Msza w intencji NSZZ Solidarność w 30 rocznicę powstania

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Siedem odsłon Stefana Kisielewskiego część VI

Pisarz Wszechstronność Stefana Kisielewskiego jest zadziwiająca, właściwie był to człowiek „renesansowy”. Często powtarza się jego słynne powiedzenie o tym, iż mnożył się poprzez dzielenie i rzeczywiście im bardziej był podzielony pomiędzy różne aktywności tym więcej go było. Właśnie przez tak szeroką działalność osoba Kisielewskiego rozpoznawalna jest zarówno w sferach literackich jaki muzyczny, politycznych oraz biznesowych.   Kisielewski w świecie literackim przebywał od dziecka, pochodził z rodziny o bogatych tradycjach literackich, nic więc dziwnego, że i on zaczął tworzyć. Do pisania w czasie wojny zachęcał go przyjaciel – Czesław Miłosz, który też pomógł mu w debiucie, polecając go wydawcy. Powstała wtedy pierwsza powieść Kisielewskiego Sprzysiężenie . Wydana została dopiero po wojnie i od razu wywołał skandal. Mariusz Urbanek w swej monografii rodu Kisielewskich tak pisze:   W grudniu 1946 roku, (…) ukazało się Sprzysiężenie. Powieść stała s...