Przejdź do głównej zawartości

XXIII Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu 2015


Laudy i pieśni naszych korzeni

Jak co roku w drugiej połowie sierpnia rusza Festiwal muzyki dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu, impreza o sporej historii i wyrobionej renomie. Ściągają na nią każdego lata stali bywalcy z Polski i zagranicy, chcący zarówno wysłuchać koncertów znakomitych wykonawców muzyki dawnej i tradycyjnej jak i wziąć udział w ciekawych warsztatach muzycznych oraz seminariach z muzykami, którzy opowiadają o meandrach swego kunsztu oraz wykonywanej muzyki czy przybliżających odległe nieraz geograficznie i kulturowo tradycje muzyczne.

Jak czytamy w programie festiwalu

Tematem tegorocznej edycji festiwalu jest „Wiek XIII” (celowo ujęty w cudzysłów, gdyż bardziej niż o ścisłą chronologię, chodzi tu raczej o pretekst do przedstawienia muzycznych aspektów różnych zjawisk, które w owym czasie się wydarzyły, lub też takich, których źródłowy impuls wtedy właśnie miał miejsce). Trzynaste stulecie było dla Europy czasem przełomowym; czasem kulturowego, intelektualnego i duchowego fermentu; nowego sposobu myślenia i opisywania świata, nowych typów duchowości, nowych zakonów i herezji; czasem krucjat i spotkania z Orientem. To epoka świętych Franciszka i Dominika, Tomasza Akwinaty, Dantego i Giotta.

W ramach wieczornych koncertów festiwalu będzie można usłyszeć już pierwszego dnia TRIPUDIUM MORTIS, czyli tańców śmierci w wykonaniu czeskiego zespołu RITORNELLO. Poniedziałkowy występ: LAUDARIO DI CORTONA, czyli franciszkańskich laud (religijnych pieśni w języku włoskim), przedstawi legendarny Ensemble MICROLOGUS, a wtorkowe LAUDARIO POLONICO, z przykładami polskiego dziedzictwa franciszkańskiej laudy, zaprezentuje zespół JERYCHO - Bartosza Izbickiego.
Dzień później usłyszymy teksty Boskiej Komedii DANTEGO wykonane  przez VIVĘ Biancalunę BIFFI i zespół LA MORRA, zaś w czwartek wystąpi
AL KINDI, czyli syryjscy muzycy), którzy  ukażą tradycję pieśni z czasów Wypraw Krzyżowych, widzianych oczami Arabów.
W piątek Bracia Dominikanie, w przededniu 800-lecia istnienia, przedstawią muzyczno-duchową tradycję i liturgiczną praktykę swojego zakonu: od XIII wieku po dziś dzień. W sobotę  usłyszymy LUDUS DANIELIS, czyli Grę/Dramat o Proroku Danielu, którą przedstawi SCHOLA WĘGAJTY wraz z uczestnikami festiwalu.

Oprócz koncertów zaplanowane są tradycyjnie: warsztaty, wykłady, dyskusje, liturgie i tańce.

Odbędą się dwa bloki warsztatów:
1. Laudy – prowadzone przez Patrizię Bovi (Micrologus) dla śpiewaków i instrumentalistów, który to warsztat będzie miał swoje spełnienie podczas piątkowej VELII czyli wigilii śpiewanej, oraz:
2. Conductus – chórowe części dramatu Ludus Danielis, w którego przedstawienie włączy się Chór Festiwalowy.


Laudario di Cortona 

Warsztat dla śpiewaków i instrumentalistów: amatorów i zawodowców  


Laudariusz z toskańskiej Kortony (Laudario di Cortona) to jeden z najciekawszych rękopisów muzyki średniowiecznej, zawierający zbiór pieśni religijnych w języku włoskim (laudy) odnoszących się do życia Chrystusa oraz Świętych Pańskich. Gatunek ten, którego „wynalazek“ przypisuje się św. Franciszkowi z Asyżu, szybko zyskał popularność i został przejęty przez lud wyrażający swoją religijność w swoim własnym języku, niejako „obok“ zhieratyzowanej łacińskiej, oficjalnej liturgii Kościoła. Tworzone na kształt bractw grupy, zwane laudystami (laudesi) praktykowały wspólne śpiewanie pieśni podczas różnych świąt, nabożnych okazji i nocnych czuwań (veglia, vellia). Śpiewacy, co jest poświadczone dokumentami, zapraszali również instrumentalistów, którzy towarzyszyli pieśniom grą na fidelach, fletach czy szałamajach.
Pieśni te mają prostą strukturę i są dostępne każdemu. Każdy, czy to amator, czy zawodowiec, śpiewak czy muzyk z instrumentem, może dołączyć się do ich wykonania.

Czterodniowy warsztat zwieńczy wspólny muzyczny udział w Nocnym Czuwaniu.

Warsztat prowadzi:


PATRIZIA BOVI (Ensemble Micrologus)
oraz asystenci:

PAWEŁ IWASZKIEWICZ – instrumenty dęte (flety, bombady, szalamaje, dudy)
AGNIESZKA OBST-CHWAŁA – instrumenty strunowe (fidele, viole, mandorla, ginterna, rebek)


Conductus Danielis 



Finałowym przedsięwzięciem tegorocznego festiwalu będzie wykonanie XIII-wiecznego dramatu „Ludus Danielis”. Jest to arcydzieło muzyki średniowiecznej i jednocześnie sztuki dramatycznej. Historia proroka Daniela i perypetie oparte na noszącej jego imię księdze kanonu Biblii, ujęta w sceny i opatrzona muzyką zachowała się w rękopisie przechowywanym w londyńskim British Museum, a ułożona została przez młodzieńców ze szkoły katedralnej w Beauvais.
Obok śpiewanych dialogów i osobistych wypowiedzi postaci, przebieg dramatu spajają procesjonalne kondukty (conductus) komentujące akcję, wprowadzające kolejne postacie, wyrażające emocje zbiorowe. Te właśnie części będą przedmiotem warsztatu i zostaną wykonane w sobotę 29 sierpnia przez uczestników Chóru Festiwalowego wraz ze Scholą Węgajty.
Warsztat prowadzi Marcin Bornus-Szczyciński, który jest kierownikiem muzycznym całości prezentowanego dramatu.


Festiwal muzyki dawnej Pieśń Naszych Korzeni

23-30 sierpnia 2015

KONCERTY:

Niedziela, 23 sierpnia, kościół św. Mikołaja - Opactwo, godz. 20:00
Ritornello - Tripudium Mortis - Tańce Śmierci

Poniedziałek, 24 sierpnia, kościół oo. Reformatów - Franciszkanie, godz. 20:00
Micrologus - Laudario di Cortona - Laudy franciszkańskie

Wtorek, 25 sierpnia, cerkiew greckokatolicka, godz. 20:00
Jerycho - Laudario Polonico - Dziedzictwo laudy franciszkańskiej w Polsce

Środa, 26 sierpnia, kościół oo. Reformatów - Franciszkanie, godz. 20:00
La Morra - Boska Komedia

Czwartek, 27 sierpnia, Kolegiata pw. Bożego Ciała, godz. 20:00
Al Kindi - Poezja mistyczna i muzyka czasów krucjat

Piątek, 28 sierpnia, bazylika MB Bolesnej - Dominikanie, godz. 20:00
Bracia Dominikanie i Schola Cantorum Minorum Chosoviensis - Chorał ze źródeł dominikańskich w ujęciu lateralnym

Sobota, 29 sierpnia, bazylika MB Bolesnej - Dominikanie, godz. 20:00
Schola Węgajty - Ludus Danielis - Gra o proroku Danielu

Niedziela, 30 sierpnia, bazylika MB Bolesnej - Dominikanie, godz. 9:30

Missa Gregoriana

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Siedem odsłon Stefana Kisielewskiego część VI

Pisarz Wszechstronność Stefana Kisielewskiego jest zadziwiająca, właściwie był to człowiek „renesansowy”. Często powtarza się jego słynne powiedzenie o tym, iż mnożył się poprzez dzielenie i rzeczywiście im bardziej był podzielony pomiędzy różne aktywności tym więcej go było. Właśnie przez tak szeroką działalność osoba Kisielewskiego rozpoznawalna jest zarówno w sferach literackich jaki muzyczny, politycznych oraz biznesowych.   Kisielewski w świecie literackim przebywał od dziecka, pochodził z rodziny o bogatych tradycjach literackich, nic więc dziwnego, że i on zaczął tworzyć. Do pisania w czasie wojny zachęcał go przyjaciel – Czesław Miłosz, który też pomógł mu w debiucie, polecając go wydawcy. Powstała wtedy pierwsza powieść Kisielewskiego Sprzysiężenie . Wydana została dopiero po wojnie i od razu wywołał skandal. Mariusz Urbanek w swej monografii rodu Kisielewskich tak pisze:   W grudniu 1946 roku, (…) ukazało się Sprzysiężenie. Powieść stała s...