Laudy i pieśni naszych korzeni
Jak co roku w drugiej połowie sierpnia rusza Festiwal muzyki
dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu, impreza o sporej historii i
wyrobionej renomie. Ściągają na nią każdego lata stali bywalcy z Polski i
zagranicy, chcący zarówno wysłuchać koncertów znakomitych wykonawców muzyki
dawnej i tradycyjnej jak i wziąć udział w ciekawych warsztatach muzycznych oraz
seminariach z muzykami, którzy opowiadają o meandrach swego kunsztu oraz
wykonywanej muzyki czy przybliżających odległe nieraz geograficznie i kulturowo
tradycje muzyczne.
Jak czytamy w programie festiwalu
Tematem tegorocznej
edycji festiwalu jest „Wiek XIII” (celowo ujęty w cudzysłów, gdyż bardziej niż
o ścisłą chronologię, chodzi tu raczej o pretekst do przedstawienia muzycznych
aspektów różnych zjawisk, które w owym czasie się wydarzyły, lub też takich,
których źródłowy impuls wtedy właśnie miał miejsce). Trzynaste stulecie było
dla Europy czasem przełomowym; czasem kulturowego, intelektualnego i duchowego
fermentu; nowego sposobu myślenia i opisywania świata, nowych typów duchowości,
nowych zakonów i herezji; czasem krucjat i spotkania z Orientem. To epoka
świętych Franciszka i Dominika, Tomasza Akwinaty, Dantego i Giotta.
W ramach wieczornych koncertów festiwalu będzie można
usłyszeć już pierwszego dnia TRIPUDIUM MORTIS, czyli tańców śmierci w wykonaniu
czeskiego zespołu RITORNELLO. Poniedziałkowy występ: LAUDARIO DI CORTONA, czyli
franciszkańskich laud (religijnych pieśni w języku włoskim), przedstawi
legendarny Ensemble MICROLOGUS, a wtorkowe LAUDARIO POLONICO, z przykładami
polskiego dziedzictwa franciszkańskiej laudy, zaprezentuje zespół JERYCHO -
Bartosza Izbickiego.
Dzień później usłyszymy teksty Boskiej Komedii DANTEGO wykonane przez VIVĘ Biancalunę BIFFI i
zespół LA MORRA, zaś w czwartek wystąpi
AL KINDI, czyli syryjscy muzycy), którzy ukażą tradycję pieśni z czasów Wypraw
Krzyżowych, widzianych oczami Arabów.
W piątek Bracia Dominikanie, w przededniu 800-lecia
istnienia, przedstawią muzyczno-duchową tradycję i liturgiczną praktykę swojego
zakonu: od XIII wieku po dziś dzień. W sobotę
usłyszymy LUDUS DANIELIS, czyli Grę/Dramat o Proroku Danielu, którą
przedstawi SCHOLA WĘGAJTY wraz z uczestnikami festiwalu.
Oprócz koncertów zaplanowane są tradycyjnie: warsztaty,
wykłady, dyskusje, liturgie i tańce.
Odbędą się dwa bloki warsztatów:
1. Laudy – prowadzone przez Patrizię Bovi
(Micrologus) dla śpiewaków i instrumentalistów, który to warsztat będzie
miał swoje spełnienie podczas piątkowej VELII czyli wigilii śpiewanej,
oraz:
2. Conductus – chórowe części dramatu Ludus
Danielis, w którego przedstawienie włączy się Chór Festiwalowy.
Laudario di Cortona
Warsztat dla śpiewaków i instrumentalistów: amatorów i zawodowców
Laudariusz z toskańskiej Kortony (Laudario di Cortona) to jeden z
najciekawszych rękopisów muzyki średniowiecznej, zawierający zbiór pieśni
religijnych w języku włoskim (laudy) odnoszących się do życia Chrystusa oraz
Świętych Pańskich. Gatunek ten, którego „wynalazek“ przypisuje się św. Franciszkowi
z Asyżu, szybko zyskał popularność i został przejęty przez lud wyrażający swoją
religijność w swoim własnym języku, niejako „obok“ zhieratyzowanej łacińskiej,
oficjalnej liturgii Kościoła. Tworzone na kształt bractw grupy, zwane
laudystami (laudesi) praktykowały wspólne śpiewanie pieśni podczas różnych
świąt, nabożnych okazji i nocnych czuwań (veglia, vellia). Śpiewacy, co jest
poświadczone dokumentami, zapraszali również instrumentalistów, którzy
towarzyszyli pieśniom grą na fidelach, fletach czy szałamajach.
Pieśni te mają prostą strukturę i są dostępne każdemu. Każdy, czy to amator,
czy zawodowiec, śpiewak czy muzyk z instrumentem, może dołączyć się do ich
wykonania.
Czterodniowy warsztat zwieńczy wspólny muzyczny udział w
Nocnym Czuwaniu.
Warsztat prowadzi:
PATRIZIA BOVI (Ensemble Micrologus)
oraz asystenci:
PAWEŁ IWASZKIEWICZ – instrumenty dęte (flety, bombady, szalamaje, dudy)
AGNIESZKA OBST-CHWAŁA – instrumenty strunowe (fidele, viole, mandorla,
ginterna, rebek)
Conductus Danielis
Finałowym przedsięwzięciem tegorocznego festiwalu będzie
wykonanie XIII-wiecznego dramatu „Ludus Danielis”. Jest to arcydzieło muzyki
średniowiecznej i jednocześnie sztuki dramatycznej. Historia proroka Daniela i
perypetie oparte na noszącej jego imię księdze kanonu Biblii, ujęta w sceny i
opatrzona muzyką zachowała się w rękopisie przechowywanym w londyńskim British
Museum, a ułożona została przez młodzieńców ze szkoły katedralnej w Beauvais.
Obok śpiewanych dialogów i osobistych wypowiedzi postaci,
przebieg dramatu spajają procesjonalne kondukty (conductus) komentujące akcję,
wprowadzające kolejne postacie, wyrażające emocje zbiorowe. Te właśnie części
będą przedmiotem warsztatu i zostaną wykonane w sobotę 29 sierpnia przez
uczestników Chóru Festiwalowego wraz ze Scholą Węgajty.
Warsztat prowadzi Marcin Bornus-Szczyciński, który jest
kierownikiem muzycznym całości prezentowanego dramatu.
Festiwal muzyki
dawnej Pieśń Naszych Korzeni
23-30 sierpnia 2015
KONCERTY:
Niedziela, 23 sierpnia, kościół św. Mikołaja - Opactwo,
godz. 20:00
Ritornello - Tripudium Mortis - Tańce Śmierci
Poniedziałek, 24 sierpnia, kościół oo. Reformatów -
Franciszkanie, godz. 20:00
Micrologus - Laudario di Cortona - Laudy franciszkańskie
Wtorek, 25 sierpnia, cerkiew greckokatolicka, godz. 20:00
Jerycho - Laudario Polonico - Dziedzictwo laudy
franciszkańskiej w Polsce
Środa, 26 sierpnia, kościół oo. Reformatów - Franciszkanie,
godz. 20:00
La Morra - Boska Komedia
Czwartek, 27 sierpnia, Kolegiata pw. Bożego Ciała, godz.
20:00
Al Kindi - Poezja mistyczna i muzyka czasów krucjat
Piątek, 28 sierpnia, bazylika MB Bolesnej - Dominikanie,
godz. 20:00
Bracia Dominikanie i Schola Cantorum Minorum Chosoviensis -
Chorał ze źródeł dominikańskich w ujęciu lateralnym
Sobota, 29 sierpnia, bazylika MB Bolesnej - Dominikanie,
godz. 20:00
Schola Węgajty - Ludus Danielis - Gra o proroku Danielu
Niedziela, 30 sierpnia, bazylika MB Bolesnej - Dominikanie,
godz. 9:30
Missa Gregoriana
Komentarze
Prześlij komentarz