Przejdź do głównej zawartości

XXIII Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu 2015


Laudy i pieśni naszych korzeni

Jak co roku w drugiej połowie sierpnia rusza Festiwal muzyki dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu, impreza o sporej historii i wyrobionej renomie. Ściągają na nią każdego lata stali bywalcy z Polski i zagranicy, chcący zarówno wysłuchać koncertów znakomitych wykonawców muzyki dawnej i tradycyjnej jak i wziąć udział w ciekawych warsztatach muzycznych oraz seminariach z muzykami, którzy opowiadają o meandrach swego kunsztu oraz wykonywanej muzyki czy przybliżających odległe nieraz geograficznie i kulturowo tradycje muzyczne.

Jak czytamy w programie festiwalu

Tematem tegorocznej edycji festiwalu jest „Wiek XIII” (celowo ujęty w cudzysłów, gdyż bardziej niż o ścisłą chronologię, chodzi tu raczej o pretekst do przedstawienia muzycznych aspektów różnych zjawisk, które w owym czasie się wydarzyły, lub też takich, których źródłowy impuls wtedy właśnie miał miejsce). Trzynaste stulecie było dla Europy czasem przełomowym; czasem kulturowego, intelektualnego i duchowego fermentu; nowego sposobu myślenia i opisywania świata, nowych typów duchowości, nowych zakonów i herezji; czasem krucjat i spotkania z Orientem. To epoka świętych Franciszka i Dominika, Tomasza Akwinaty, Dantego i Giotta.

W ramach wieczornych koncertów festiwalu będzie można usłyszeć już pierwszego dnia TRIPUDIUM MORTIS, czyli tańców śmierci w wykonaniu czeskiego zespołu RITORNELLO. Poniedziałkowy występ: LAUDARIO DI CORTONA, czyli franciszkańskich laud (religijnych pieśni w języku włoskim), przedstawi legendarny Ensemble MICROLOGUS, a wtorkowe LAUDARIO POLONICO, z przykładami polskiego dziedzictwa franciszkańskiej laudy, zaprezentuje zespół JERYCHO - Bartosza Izbickiego.
Dzień później usłyszymy teksty Boskiej Komedii DANTEGO wykonane  przez VIVĘ Biancalunę BIFFI i zespół LA MORRA, zaś w czwartek wystąpi
AL KINDI, czyli syryjscy muzycy), którzy  ukażą tradycję pieśni z czasów Wypraw Krzyżowych, widzianych oczami Arabów.
W piątek Bracia Dominikanie, w przededniu 800-lecia istnienia, przedstawią muzyczno-duchową tradycję i liturgiczną praktykę swojego zakonu: od XIII wieku po dziś dzień. W sobotę  usłyszymy LUDUS DANIELIS, czyli Grę/Dramat o Proroku Danielu, którą przedstawi SCHOLA WĘGAJTY wraz z uczestnikami festiwalu.

Oprócz koncertów zaplanowane są tradycyjnie: warsztaty, wykłady, dyskusje, liturgie i tańce.

Odbędą się dwa bloki warsztatów:
1. Laudy – prowadzone przez Patrizię Bovi (Micrologus) dla śpiewaków i instrumentalistów, który to warsztat będzie miał swoje spełnienie podczas piątkowej VELII czyli wigilii śpiewanej, oraz:
2. Conductus – chórowe części dramatu Ludus Danielis, w którego przedstawienie włączy się Chór Festiwalowy.


Laudario di Cortona 

Warsztat dla śpiewaków i instrumentalistów: amatorów i zawodowców  


Laudariusz z toskańskiej Kortony (Laudario di Cortona) to jeden z najciekawszych rękopisów muzyki średniowiecznej, zawierający zbiór pieśni religijnych w języku włoskim (laudy) odnoszących się do życia Chrystusa oraz Świętych Pańskich. Gatunek ten, którego „wynalazek“ przypisuje się św. Franciszkowi z Asyżu, szybko zyskał popularność i został przejęty przez lud wyrażający swoją religijność w swoim własnym języku, niejako „obok“ zhieratyzowanej łacińskiej, oficjalnej liturgii Kościoła. Tworzone na kształt bractw grupy, zwane laudystami (laudesi) praktykowały wspólne śpiewanie pieśni podczas różnych świąt, nabożnych okazji i nocnych czuwań (veglia, vellia). Śpiewacy, co jest poświadczone dokumentami, zapraszali również instrumentalistów, którzy towarzyszyli pieśniom grą na fidelach, fletach czy szałamajach.
Pieśni te mają prostą strukturę i są dostępne każdemu. Każdy, czy to amator, czy zawodowiec, śpiewak czy muzyk z instrumentem, może dołączyć się do ich wykonania.

Czterodniowy warsztat zwieńczy wspólny muzyczny udział w Nocnym Czuwaniu.

Warsztat prowadzi:


PATRIZIA BOVI (Ensemble Micrologus)
oraz asystenci:

PAWEŁ IWASZKIEWICZ – instrumenty dęte (flety, bombady, szalamaje, dudy)
AGNIESZKA OBST-CHWAŁA – instrumenty strunowe (fidele, viole, mandorla, ginterna, rebek)


Conductus Danielis 



Finałowym przedsięwzięciem tegorocznego festiwalu będzie wykonanie XIII-wiecznego dramatu „Ludus Danielis”. Jest to arcydzieło muzyki średniowiecznej i jednocześnie sztuki dramatycznej. Historia proroka Daniela i perypetie oparte na noszącej jego imię księdze kanonu Biblii, ujęta w sceny i opatrzona muzyką zachowała się w rękopisie przechowywanym w londyńskim British Museum, a ułożona została przez młodzieńców ze szkoły katedralnej w Beauvais.
Obok śpiewanych dialogów i osobistych wypowiedzi postaci, przebieg dramatu spajają procesjonalne kondukty (conductus) komentujące akcję, wprowadzające kolejne postacie, wyrażające emocje zbiorowe. Te właśnie części będą przedmiotem warsztatu i zostaną wykonane w sobotę 29 sierpnia przez uczestników Chóru Festiwalowego wraz ze Scholą Węgajty.
Warsztat prowadzi Marcin Bornus-Szczyciński, który jest kierownikiem muzycznym całości prezentowanego dramatu.


Festiwal muzyki dawnej Pieśń Naszych Korzeni

23-30 sierpnia 2015

KONCERTY:

Niedziela, 23 sierpnia, kościół św. Mikołaja - Opactwo, godz. 20:00
Ritornello - Tripudium Mortis - Tańce Śmierci

Poniedziałek, 24 sierpnia, kościół oo. Reformatów - Franciszkanie, godz. 20:00
Micrologus - Laudario di Cortona - Laudy franciszkańskie

Wtorek, 25 sierpnia, cerkiew greckokatolicka, godz. 20:00
Jerycho - Laudario Polonico - Dziedzictwo laudy franciszkańskiej w Polsce

Środa, 26 sierpnia, kościół oo. Reformatów - Franciszkanie, godz. 20:00
La Morra - Boska Komedia

Czwartek, 27 sierpnia, Kolegiata pw. Bożego Ciała, godz. 20:00
Al Kindi - Poezja mistyczna i muzyka czasów krucjat

Piątek, 28 sierpnia, bazylika MB Bolesnej - Dominikanie, godz. 20:00
Bracia Dominikanie i Schola Cantorum Minorum Chosoviensis - Chorał ze źródeł dominikańskich w ujęciu lateralnym

Sobota, 29 sierpnia, bazylika MB Bolesnej - Dominikanie, godz. 20:00
Schola Węgajty - Ludus Danielis - Gra o proroku Danielu

Niedziela, 30 sierpnia, bazylika MB Bolesnej - Dominikanie, godz. 9:30

Missa Gregoriana

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie