![]() |
fot. Maciej Gas |
Obchodząca w tym roku 20. urodziny orkiestra przygotowała na ten koncert cztery współczesne utwory, kompozytorów różnych pokoleń. Jako pierwsza zabrzmiała Sinfonietta na orkiestrę smyczkową Marka Stachowskiego zmarłego w 2004 roku nestora krakowskiej szkoły kompozytorskiej. Jego Sinfonietta to barwny instrumentacyjnie utwór o bardzo czytelnej budowie formalnej, logicznie prowadzonej narracji i subtelnej, wyważonej, jedynie nieznacznie dysonansowej harmonice. Drugim wykonanym utworem był Suibusium Felix na dwoje skrzypiec i orkiestrę smyczkową Aleksandra Lasonia – śląskiego kompozytora. Tę niedużych rozmiarów miniaturę orkiestrową charakteryzuje duża zmienność nastrojów: od przejmujących nostalgią partii tutti po żarliwe dynamiczne części skrzypiec solowych. Bardzo ciekawe solowe partie wirtuozowsko wykonali: Koncertmistrz Sinfonietty – Maciej Lulek oraz lider drugich skrzypiec orkiestry – Piotr Marciak.
Po tej kompozycji zabrzmiało Ukiyo-e z 2013
roku, krakowskiego twórcy Marcela Chyrzyńskiego (ucznia Marka Stachowskiego). Ukiyo-e to niezwykle barwna kompozycja, zainspirowana techniką tworzenia japońskich drzeworytów. Utwór cechuje wiele bardzo subtelnych odniesień do kultury japońskiej. Zawierają się one w różnorodnych sposobach wydobycia dźwięku, specyficznych glissandach i ogólnym klimacie brzmieniowym kompozycji. Jednocześnie Ukiyo-e jest pełna namiętności, tęsknoty za „odchodzącym światem”, przemijaniem. Ostatnim zaplanowanym w programie utworem było Divertimento na orkiestrę smyczkową Beli Bartoka. Żywiołowy, dynamiczny tryptyk orkiestrowy cechujący się wręcz witalistyczną siłą, pełen kontrastów wyrazowych. Syntezujący tematy czerpane z folkloru z klasyczną formą i niemal wiedeńską lekkością gracją.
![]() |
fot. Maciej Gas |
roku, krakowskiego twórcy Marcela Chyrzyńskiego (ucznia Marka Stachowskiego). Ukiyo-e to niezwykle barwna kompozycja, zainspirowana techniką tworzenia japońskich drzeworytów. Utwór cechuje wiele bardzo subtelnych odniesień do kultury japońskiej. Zawierają się one w różnorodnych sposobach wydobycia dźwięku, specyficznych glissandach i ogólnym klimacie brzmieniowym kompozycji. Jednocześnie Ukiyo-e jest pełna namiętności, tęsknoty za „odchodzącym światem”, przemijaniem. Ostatnim zaplanowanym w programie utworem było Divertimento na orkiestrę smyczkową Beli Bartoka. Żywiołowy, dynamiczny tryptyk orkiestrowy cechujący się wręcz witalistyczną siłą, pełen kontrastów wyrazowych. Syntezujący tematy czerpane z folkloru z klasyczną formą i niemal wiedeńską lekkością gracją.
![]() |
fot. Maciej Gas |
To bardzo pozytywne zjawisko – otwieranie się różnych instytucji kultury, takich jak muzea, na prezentowanie także innych dziedzin sztuki i czasami łączenie ich ze sobą. Od kilku lat mamy przyjemność bywać na koncertach w wyremontowanych wnętrzach Muzeum Narodowego w krakowskich Sukiennicach słuchając muzyki pośród olbrzymich rozmiarów dzieł XIX-wiecznego malarstwa, przedstawiających znaczące sceny z polskiej historii. Być może zyskujemy obecnie nowe znakomite miejsce do prezentacji muzyki współczesnej, która doskonale wpisała się w charakter przestronnych wystawienniczych przestrzeni MOCAKu.
Więcej zdjęć z koncertu można znalaeźć na facebookowym profilu MOCAKu - linkNiedziela, 30 marca 2014 roku, godz. 19.00
MOCAK, Kraków
![]() |
Sinfonietta Cracovia fot. Daniel Wierzejski |
Wykonawcy:
Sinfonietta Cracovia
Program:
B. Bartok – Divertimento
M. Stachowski – Sinfonietta na orkiestrę smyczkową
A. Lasoń – Suibusium Felix
M. Chyrzyński – UKIYO-e
Komentarze
Prześlij komentarz