Przejdź do głównej zawartości

Motion Trio i Leszek Możdżer:w koncercie promującym płytę POLONIUM


Niewątpliwie jednym z najważniejszych muzycznych wydarzeń tego miesiąca w Krakowie będzie niezwykle ciekawie zapowiadający się koncert grupy Motion Trio i Leszka Możdżera promujących wspólnie nagraną płytę Polonium!



Na płycie Polonium, zawarta została muzyka legendarnych polskich kompozytorów XX i XXI wieku – między innymi Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara i Henryka M. Góreckiego. Na krążku znalazła się także kompozycja Marty Ptaszyńskiej, napisana specjalnie dla akordeonowego trio. Autorem wszystkich aranżacji jest lider zespołu, Janusz Wojtarowicz, który charakteryzuje płytę w następujący sposób: „(…) udało się uchwycić wyjątkową polską emocjonalność z jej fobiami, przeoraną historią ale i godnością, przywiązaniem do tradycji, polskim lękiem przed innymi (…), a jednocześnie z ogromną, często irracjonalną nadzieją.”. W „Koncercie na klawesyn lub fortepian” H. M. Góreckiego można także usłyszeć Leszka Możdżera, który gościnnie wykonał partię solową. Utwory z Polonium będą stanowić główną część koncertu, natomiast Leszek Możdżer wystąpi w roli gościa specjalnego. Koncert będzie składał się z dwóch części. W pierwszej zaprezentowane zostaną utwory, które znalazły się na „Polonium”, po przerwie zaś muzycy akordeonowego trio, wraz z Możdżerem, zaprezentują się we własnych, autorskich kompozycjach.






Motion Trio to najsłynniejsze polskie trio akordeonowe, założone w 1996 roku przez Janusza Wojtarowicza, który jednocześnie jest jego liderem i autorem większości kompozycji. W skład zespołu wchodzą także Marcin Gałażyn i Paweł Baranek. Motion Trio zyskało uznanie słuchaczy dzięki niecodziennemu, niespotykanemu dotychczas wykorzystywaniu brzmienia akordeonu. Zespół został laureatem wielu prestiżowych nagród, na czele z Grand Prix IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w 2000 roku. Koncert poprowadzi pan Paweł Potoroczyn – Dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.


Premiera płyty POLONIUM
Koncert Motion Trio i Leszka Możdżera
Czwartek, 23 stycznia 2014 r., godz. 19
Hala widowiskowa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, przy ul. Rakowickiej 27
Agencja Artystyczna GAP

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie