Przejdź do głównej zawartości

Muzyczne obrazy i poezja muzyki Alberto Iglesiasa

fot. Tomasz Wiech, FMF
Muzyka Alberto Iglesiasa zainaugurowała 6. Festiwal Muzyki Filmowej organizowany w Krakowie corocznie przez Krakowskie Biuro Festiwalowe. Obecna edycja przynosi kilka nowości i urozmaiceń: pierwsza z nich to zmiana terminu festiwalu, zazwyczaj odbywającego się w maju, a przeniesionego w tym roku na wrzesień.


Alberto Iglesiasa jest jednym z ciekawszych współczesnych kompozytorów muzyki filmowej, o wyraźnym rysie indywidualnym. Nie jest to twórczość w typie hollywoodzkich napompowanych mega produkcji w stylu Gladitora i temu podobnych, lecz muzyka subtelna i wyrafinowana o silnie wyczuwalnym idiomie iberyjskiego stylu i brzmienia. 


fot. Tomasz Wiech, FMF
Koncert ten odbiegał znacznie od przyjętej na FMFie konwencji: industrialnych przestrzeni (krakowskiego kombinatu) i projekcji video z obrazów filmowych, do których dana muzyka była pisana. Nic zresztą dziwnego, że Iglesias jako warunek swojego przyjazdu na Festiwal do Krakowa postawił: organizację koncertu w tradycyjnej sali, bez animacji video i w wykonaniu najlepszych polskich muzyków. Muzyka Iglesiasa przez swa delikatną tkankę dźwiękową znakomicie zabrzmiała się w przestrzeni sali filharmonicznej i nie wyobrażam sobie by miała rozbrzmiewać w wielkiej hali przemysłowej, w której umknęły by wszelkie niuanse i subtelności muzyczne, nawet przy zastosowaniu nagłośnienia. Organizatorzy przystali na te warunki i po dwóch latach starań udało się nakłonić kompozytora do przyjazdu na Festiwal, a dodatkowo przygotował on specjalnie ułożony repertuar koncertu, a w nim prawykonania nowo zaaranżowanych utworów.




Alberto Iglesias jest kompozytorem zarówno muzyki filmowej (około 50 utworów) jak i autonomicznych utworów muzyki „poważnej”. Jest laureatem najważniejszych nagród filmowych, od 18 lat współpracuje z Pedro Almodóvarem, tworząc muzykę do jego najsłynniejszych filmów, z których suity zabrzmiały tego wieczoru: Skóra w której żyję (światowe prawykonanie), Przerwane objęcia, Złe Wychowanie, Volver, Porozmawiaj z nią, Wszystko o mojej matce, a także El amante menguante: Porozmawiaj z nią i wreszcie suitę do filmu Szpieg (światowe prawykonanie), za którą był nominowany do Oscara.


Na finał koncertu usłyszeliśmy dwie pieśni na głos solowy i orkiestrę do poezji Wallace’a Stevensa i Piera Paola Pasoliniego muzyka bardziej wytrawna o nieco trudniejszej szacie brzmieniowej, przeznaczona dla bardziej wymagającego słuchacza, fenomenalnie wykonał Carlos Mena –hiszpański kontratenor.

fot. Tomasz Wiech, FMF
Dobór wykonawców był rzeczywiście trafiony i muzycy zaprezentowali nam świetne wykonanie. Obok znakomitej jak zwykle Orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia wystąpili tak znamienici soliści jak –Agata Szymczewska – polska skrzypaczka i Mariusz Pędziałek wybitny krakowski oboista.

Miejmy nadzieję, że w kolejnych edycjach Festiwalu będziemy mieli jeszcze okazję wysłuchać takich koncertów jak dzisiejszy. Nawet jeden koncert w ramach festiwalu odbywający się w tradycyjnych warunkach, dawałby możliwość prezentowania muzyki z filmów o delikatniejszej tkance dźwiękowej i na delektowanie się dźwiękami muzyki. 

Kolejne dni festiwalowe zapowiadają się równie ciekawie: obok koncertów, odbędą się również warsztaty kompozytorskie, spotkania z artystami, jubileuszowy koncert muzyki 10-ciu kompozytorów na 10-cio lecie działalności RMF Classic oraz na finał festiwalu wykonanie na żywo muzyki do słynnego filmu Matrix, synchronicznie z emisją video na ogromnym ekranie w Hali ocynowni krakowskiego kombinatu.


fot. Tomasz Wiech, FMF

Festiwal Muzyki Filmowej
Czwartek, 26 września 2013
Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie, godzina 20.00


PROGRAM

Volver*
Skóra, w której żyję*
35mm: Highlights of Almodovar – suita z filmów: Przerwane objęcia, Złe wychowanie, Volver, Porozmawiaj z nią, Wszystko o mojej matce
***
Szpieg*
El amante menguante – suita z filmu Porozmawiaj z nią
The Poem that took the Place of a Mountain – pieśń do tekstu Wallace’a Stevensa
La Resistenza e la sua Luce – pieśń do tekstu Piera Paola Pasoliniego

Wykonawcy

Carlos Mena – kontratenor
Agata Szymczewska – skrzypce solo
Mariusz Pędziałek – obój, rożek angielski
AUKSO Orchestra Marek Moś – dyrygent
gość specjalny: kompozytor – Alberto Iglesias

*światowa premiera

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Siedem odsłon Stefana Kisielewskiego część VI

Pisarz Wszechstronność Stefana Kisielewskiego jest zadziwiająca, właściwie był to człowiek „renesansowy”. Często powtarza się jego słynne powiedzenie o tym, iż mnożył się poprzez dzielenie i rzeczywiście im bardziej był podzielony pomiędzy różne aktywności tym więcej go było. Właśnie przez tak szeroką działalność osoba Kisielewskiego rozpoznawalna jest zarówno w sferach literackich jaki muzyczny, politycznych oraz biznesowych.   Kisielewski w świecie literackim przebywał od dziecka, pochodził z rodziny o bogatych tradycjach literackich, nic więc dziwnego, że i on zaczął tworzyć. Do pisania w czasie wojny zachęcał go przyjaciel – Czesław Miłosz, który też pomógł mu w debiucie, polecając go wydawcy. Powstała wtedy pierwsza powieść Kisielewskiego Sprzysiężenie . Wydana została dopiero po wojnie i od razu wywołał skandal. Mariusz Urbanek w swej monografii rodu Kisielewskich tak pisze:   W grudniu 1946 roku, (…) ukazało się Sprzysiężenie. Powieść stała s...