Finałowy koncert festiwalu Misteria Paschalia w wykonaniu mezzosopranistki Vivici Genaux i orkiestry Europa Galante zakończył dziesiątą już, jubileuszową edycję tej znakomitej krakowskiej imprezy muzycznej.
![]() |
fot. Grzegorz Ziemiański, www.fotohuta.p |
Koncert rozpoczęła kompozycja Antonio Vivaldiego Sinfonia La Griselda, w której już od pierwszych dźwięków można było zachwycać się świetnym brzmieniem i zgraniem zespołu prowadzonego przez szefa orkiestry Fabio Biondiego – niemal ikony Festiwalu, Jeszcze przed koncertem Biondi otrzymał od Prezydenta Krakowa symboliczne klucze do miasta oraz podziękowania za wieloletnią muzyczną współpracę z krakowskimi festiwalami.
Podziwu godne zdolności interpretacyjne Europa Galante zaprezentowała w arii Ogni indugio z opery Rinaldo Haendla, wykonanej wraz solistką. Zabiegi retoryki muzycznej w postaci zwolnień i przyspieszeń narracji muzycznej w bardzo wymowny sposób oddawały „wahanie się kochanka”, o którym mówiły słowa arii.
Vivica Genaux z całą mocą wcielała się emocjonalnie w kolejne śpiewane partie, jej głos jak zwykle nieprawdopodobnie giętki i zwinny, z jednej strony oszałamiał swymi zdolnościami technicznymi z drugiej mógł niektórych słuchaczy nieco razić swoją charakterystyczną lekko „butelkową”, „zamkniętą” barwą.
Orkiestra wprowadziła melomanów w muzyczny świat koncertów Francesco Geminianiego, a także dodaną w ostatniej chwili do programu instrumentalną suitę z opery Rodrigo, Haendla. Zabrzmiały również tak słynne arie jak: Cara sposa z opery Rinaldo oraz Vorrei vendicarmi z Alciny G. F. Haendla.
Druga część koncertu przyniosła wirtuozowskie Concerto grosso d-moll nr 12 „La Follia” Geminianiego – genialnego, acz mniej znanego od Vivaldiego włoskiego mistrza barokowej muzyki instrumentalnej. Wykonanie było porywające – mimo drobnych potknięć wykonawczych wynikających raczej z ograniczeń technicznych dawnych instrumentów niż zdolności wykonawczych muzyków orkiestry, które nie mogły jednak popsuć ogólnego wrażenia.
Niezwykle ciekawie zabrzmiał rzadziej grywany Koncert na violę d’amore i lutnię d-moll – jeden z ostatnich utworów w twórczości Antonio Vivaldiego, partię violi d’amore wykonał Fabio Biondii ukazując pełnię swego kunsztu.
Vivica Genaux porywała publiczność interpretacjami kolejnych Haendelowskich arii: dramatycznej Tu giurasti z opery Il trionfo del Tempo e del Disinganno, czy słynnych: Coll’ardor z Agrippiny oraz Dopo notte z opery Ariodante.
Solistka dwukrotnie była wywoływana gromkimi brawami do bisów, które zabrzmiały, jeszcze dynamiczniej niż główna część występu. Koncert zamknęła muzyczna klamra: Genaux wykonała z orkiestrą znaną, wirtuozowską arię Agitata z opery Griselda Vivaldiego, (którego początkową Sinfonia otwierała koncert). Agitata to utwór-fajerwerk i zabrzmiał fantastycznie zaśpiewany z żarem, pasją, a jednocześnie z lekkością i zwiewnością. Interpretacja tej arii z pewnością na długo zapadnie w pamięci publiczności.
Arie e concerti Haendel – Vivaldi – Geminiani
Niedziela Wielkanocna, 31 marca 2013 r., Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie, godz. 19.00
Wykonawcy:
Vivica Genaux – mezzosopran
Europa Galante
Fabio Biondi – dyrygent
Europa Galante
Fabio Biondi – dyrygent
Komentarze
Prześlij komentarz