Występ znakomitego włoskiego zespołu Il Giardino Armonico pod dyrekcja Giovanni Antoniniego zainaugurował X. już edycję festiwalu Misteria Paschalia 2013. Już od dziesięciu lat w Wielkim Tygodniu zjeżdżają do Krakowa największe sławy wykonawstwa muzyki dawnej, prezentując wspaniałe dzieła muzyki głównie barokowej.
![]() |
fot. Grzegorz Ziemiański, www.fotohuta.pl |
Pierwszego dnia festiwalu mieliśmy przyjemność wysłuchać młodzieńcze oratorium Haendla odmienne od typowego wzoru znanego z dzieł takich jak Mesjasz. Il Trionfo del Tempo e del Disinganno nie posiada monumentalnych chórów i rozbudowanych skomplikowanych fug, bardziej przypomina operę (choć bez ruchu scenicznego i scenografii), w brzmieniu orkiestry oraz partiach wokalnych słychać wyraźnie młodzieńczy: żar, żywioł, nonszalancję niemal nieokrzesanie w szafowaniu dźwiękami, przywodzące na myśl szalone partie z Dixit Dominus. Oratorium to oparte zostało na dość prostym tekście o charakterze moralitetu czterech solistów prezentuje cztery alegorie: Prawdy, Czasu, Urody i Przyjemności.
W roli Przyjemności (Piacere) wystąpiła fenomenalna Julia Lezhneva – pochodząca z Rosji sopranistka o niemal nadludzkich zdolnościach wokalnych, zachwycała słuchaczy z jednej strony wirtuozowskimi popisami w arii Un pensiero nemico di pace, z drugiej zaś liryzmem wypowiedzi w Lascia la spina. Znakomicie w roli Czasu (Il Tempo) sprawdził się Krystian Adam Krzeszowiak – młody polski tenor, robiący coraz większa karierę, jego głos urzekał, pełnią brzmienia i niezwykłą dźwięcznością. Nie jest to jeszcze głos na poziomie Lezhnevy czy Mingardo, ale zaprezentował się bardzo dobrze. W rolę Prawdy (Disinganno) wcieliła się słynna Sara Mingardo, która w tym utworze nie miała trudnych popisowych partii, prezentowało za to bardzo stonowaną partię, wyważoną emocjonalnie – hipnotyzując swym pięknym głosem o nieco ciemnej, ciepłej barwie. Główną postać oratorium Piękność (La Bellezza) przedtswiała Roberta Invernizzi, doskonale znana publiczności tego festiwalu, która zabrzmiała jak zwykle wspaniale, choć chyba pozostała nieco w cieniu bezkonkurencyjnej Julii Lezhnevy.
Jak pisze Ewa Obniska we wprowadzeniu do koncertu z książki programowej: „Tekst libretta nawiązuje do tych (…) oratoriów, które są całkowicie pozbawione akcji, ukazują postaci alegoryczne i oddają się rozważaniom o charakterze moralistycznym. (…) rozprawa pomiędzy Czasem (Tempo), Prawdą (Disinganno) i Przyjemnością (Piacere), która jest w istocie walką o duszę Piękności (Bellezza), daleko wykracza poza zwyczajową (niewyszukaną) propagandę, popularną w ruchu kontrreformacyjnym. To raczej rozważania o charakterze egzystencjalnym, dotyczące nieubłaganego upływu czasu, bezlitośnie niszczącego wszelkie piękno ziemskie, uchwytne zmysłowo. Próżno Piacere (Przyjemność) przysięga Piękności (Bellezza), że zawsze z nią będzie – starczy spojrzeć w „lustro prawdy” (a nie „lustro iluzji”), by zobaczyć, co faktycznie pozostało z minionej urody. Jedyna trwała piękność zatem to ta duchowa, która nie przemija.”
W haendlowskim Il Trionfo del Tempo e del Disinganno ostatecznie zwycięża Czas i Prawda nad przemijalną Urodą i ulotną Przyjemnością, jednakże jego dzieło zabrzmiało w pełni blasku i piękna, a przyjemności płynącej ze znakomitego wykonania nie przyćmił upływ czasu niemal 300 lat od powstania tego oratorium. Pokazuje to, iż piękno tej muzyki tkwi nie tylko w wirtuozowskich popisach partii wokalnych i lirycznych melodiach, lecz jest głębszej natury i nie szkodzi mu upływ czasu, a spojrzenie w „lustro prawdy” ukazuje prawdziwe nieprzemijalną wartość tej muzyki.
Reportaż z gali jublileuszowej
Reportaż z gali jublileuszowej
Misteria Paschalia
Poniedziałek, 25 marca 2013 r., Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie
George Frideric Handel Il Trionfo del Tempo e del Disinganno
Poniedziałek, 25 marca 2013 r., Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie
George Frideric Handel Il Trionfo del Tempo e del Disinganno
Wykonawcy
La Bellezza: Roberta Invernizzi – sopran
Piacere: Julia Lezhneva – sopran
Disinganno: Sara Mingardo – kontralt
Il Tempo: Krystian Adam Krzeszowiak – tenor
Il Giardino Armonico
Giovanni Antonini – dyrygent
Piacere: Julia Lezhneva – sopran
Disinganno: Sara Mingardo – kontralt
Il Tempo: Krystian Adam Krzeszowiak – tenor
Il Giardino Armonico
Giovanni Antonini – dyrygent
Komentarze
Prześlij komentarz