Przejdź do głównej zawartości

Podróże historyczno-muzyczne Savalla


Misteria Paschalia SavallLegendarny Jordi Savall staje się powoli także legendą festiwalu Misteria Paschalia, zaszczycając go swoją obecnością każdego roku, przywożąc zawsze nowy projekt muzyczny.Fot. Grzegorz Ziemiański/ KBF/ FotoHuta
Savall – muzyk o ogromnym dorobku twórczym, przeszedł bardzo długą drogę do punktu, w którym się znajduje obecnie. W ciągu dziesiątek lat pracy artystycznej przemierzył cały obszar muzyki dawnej, niekiedy nawet wykraczając poza niego. Ten geniusz violi da gamba przez lata wykonywał wszystkie dostępne utwory na ten instrument, wiele z nich sam przywrócił do życia po wiekach nieistnienia. Przyczynił się do odzyskani rangi należnej temu wspaniałemu instrumentowi i zapoczątkował wielki ruch powrotu do grania na gambie. Savall wraz z zespołami, które stworzył i prowadzi (Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya), odniósł światowy sukces, wykonując największe dzieła muzyki dawnej oraz otwierając słuchaczy na nowy repertuar, także spoza kręgu zachodnioeuropejskiego.
Po latach odtwarzania muzyki zapomnianej, setkach koncertów i pionierskich nagrań w nurcie wykonań „historycznie poinformowanych”, Savall wkroczył na nową drogę swoistej syntezy nurtów muzycznych i kultur etnicznych. Prezentowane w ubiegłych latach projekty takie jak: Jerusalem czy Lachrimea Caravaggio były tego najlepszym przykładem.
Misteria Paschalia SavallNowy projekt Dinastia Borgia, który tym razem zaprezentował Savall i jego muzycy, jest próbą rekonstrukcji obrazu brzmieniowego czasów wielkiego rodu Borgiów. Jest to obraz bardzo złożony i wielostronny. Od muzyki późnego średniowiecza po barokową polifonię, od muzułmańskich śpiewów po niemiecki chorał luterański.
Fot. Grzegorz Ziemiański/ KBF/ FotoHuta
Wykonanie muzyków z Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya było na najwyższym poziomie, znakomicie oddane niuanse stanowią o wyjątkowości tej muzyki. Artyści doskonale wyczuwają wszelkie elementy taneczne tkwiące w muzyce hiszpańskiej, zresztą sekcja rytmiczna zespołu Savalla, jest bodaj najlepszą jaką słyszałem wśród wielu zespołów muzyki dawnej.
Największe wrażenie w projektach Savalla zawsze robią na mnie elementy muzyczne poza europejskie. W tym koncercie pojawiło się kilka utworów o rodowodzie bliskowschodnim, przywołujących średniowieczne wydarzenia historyczne Półwyspu Iberyjskiego. To właśnie na styku różnych kultur powstają – moim zdaniem – najciekawsze rezultaty artystyczne. Kultura hiszpańska, naznaczona w średniowieczu inwazją muzułmańską, nosi w sobie pierwiastki kultury arabskiej, być może najlepiej odczuć to można w muzyce z tamtego okresu o czym przekonaliśmy się po raz kolejny dzięki Savallowi.
Misteria Paschalia SavallRóżnorodność, wielokulturowość, barwność, a zaraz spójność to najważniejsze atuty kolejnej już podróży historyczno-muzycznej, na którą zaprosił nas Jordi Savall. Miejmy nadzieję, że za rok zabierze nas na kolejną. Nie miałbym nic przeciwko, aby porzuciwszy europejski przyczółek, Savall znów udał się kierunku wschodnim, jeszcze dalej i dalej, jak na swej płycie sprzed kilku lat Orient-occident – jednej z najciekawszych produkcji w jego dorobku.
Fot. Grzegorz Ziemiański/ KBF/ FotoHuta

Dinastia Borgia
Środa, 4 kwietnia 2012, Kościół św. Katarzyny godzina 20.00
Wykonawcy  
Hespèrion XXI
La Capella Reial de Catalunya
Jordi Savall – viola da gamba, kierownictwo artystyczne

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Siedem odsłon Stefana Kisielewskiego część VI

Pisarz Wszechstronność Stefana Kisielewskiego jest zadziwiająca, właściwie był to człowiek „renesansowy”. Często powtarza się jego słynne powiedzenie o tym, iż mnożył się poprzez dzielenie i rzeczywiście im bardziej był podzielony pomiędzy różne aktywności tym więcej go było. Właśnie przez tak szeroką działalność osoba Kisielewskiego rozpoznawalna jest zarówno w sferach literackich jaki muzyczny, politycznych oraz biznesowych.   Kisielewski w świecie literackim przebywał od dziecka, pochodził z rodziny o bogatych tradycjach literackich, nic więc dziwnego, że i on zaczął tworzyć. Do pisania w czasie wojny zachęcał go przyjaciel – Czesław Miłosz, który też pomógł mu w debiucie, polecając go wydawcy. Powstała wtedy pierwsza powieść Kisielewskiego Sprzysiężenie . Wydana została dopiero po wojnie i od razu wywołał skandal. Mariusz Urbanek w swej monografii rodu Kisielewskich tak pisze:   W grudniu 1946 roku, (…) ukazało się Sprzysiężenie. Powieść stała s...