![]() |
Z archiwum KBF fot. Wojciech Wandzel, |
Zadajmy sobie pytanie - czy możliwy jest aforyzm w
muzyce? Nie mam tu na myśli muzycznego opracowania literackiego tekstu, ale
esencjonalnie muzycznego gatunku z wszystkimi tego konsekwencjami: zwięzłością
wypowiedzi, lapidarnością, błyskotliwością, wyrażaniem ogólnej prawdy filozoficznej
lub moralnej, najczęściej w sposób zaskakujący.
Przy założeniu oczywiście o zdolności semantycznej
muzyki – wydaje się to możliwe, może z zastrzeżeniem co do wyrażania ogólnych prawd
filozoficznych lub moralnych, gdyż trudno jest jednoznacznie dowieźć, iż muzyka
posiada możności, aż tak daleko idącej konkretyzacji, choć i tu znalazłoby się
zapewne kilku obrońców funkcji moralnej czy filozoficznej w muzyce.
A właśnie z aforyzmami mieliśmy do czynienia podczas
czwartkowego koncertu, na którym odbyło się w ramach projektu „Made in Poland -
Miłosz Sounds” prawykonanie najnowszej kompozycji Agaty Zubel Aforyzmy na Miłosza. Utwór ten zamówiony
został przez organizatorów 9. Festiwalu Sacrum Profanum z okazji obchodów Roku
Czesława Miłosza, zorganizowanego w związku z przypadającą właśnie setną
rocznicą urodzin Mistrza.
![]() |
fot.z archiwum Krakowskiego Biura Festiwalowego, fot. Wojciech Wandzel, |
Aforyzmy
na Miłosza to cykl siedmiu bardzo krótkich zwięzłych części, mini
utworków wokalno-instrumentalnych, błyskotliwych wypowiedzi muzycznych. Warstwa
słowna kompozycji stanowi rodzaj siedmiu aforyzmów w postaci krótkich
fragmentów tekstu zaczerpniętych z różnych utworów Poety. Jak enigmatycznie zanotowała
kompozytorka w książce programowej Festiwal:
„Napisałam ten utwór zainspirowana słowami Czesława
Miłosza:
To
jest tym, tamto tamtym
Wszystko takie jak jest.”
Wszystko takie jak jest.”
Aforyzmy
przeznaczone są na sopran solo, kwintet smyczkowy, perkusję, flet, klarnet,
klarnet basowy, trąbkę i akordeon. Charakter kolejnych części kompozycji: Spojrzenie, Biegacz, Boleść, Otchłań,
Płomień, Podszewka, Jeżeli, został znakomicie oddany środkami muzycznymi. Utwór
posiada lapidarną, acz niekonwencjonalną partię wokalną oraz bardzo ciekawą
warstwę brzmieniową partii instrumentalnej, obfitującą w quasi sonorystyczne efekty
dźwiękowe, miejscami jednak bliższą spektralizmowi.
Koncert odbył się w nieco industrialnym wnętrzu
Muzeum Inżynierii Miejskiej. Partię solową wykonała osobiście kompozytorka, a
towarzyszył jej znakomity zespół Klangforum Wien pod dyrekcją Clementa Powera. Agata
Zubel pokazała po raz kolejny, że obok niewątpliwego talentu kompozytorskiego,
dysponuje również świetnym głosem, bardzo biegłym we współczesnych technikach wykonawczych.
W drugiej części usłyszeliśmy utwór In C Terry’ego Riley’a, muszę przyznać,
że obficie prezentowana na tegorocznym Festiwalu muzyka minimalistyczna
dokonała we mnie pewnych przewartościowań, na niekorzyść tejże.
In
C
– jeżeli w ogóle można nazwać go utworem – to jeden z pierwszych utworów ery
minimalizmu na świecie, uznawany za punkt początkowy dla całego tego nurtu.
Mimo licznych zachwytów płynących z wszelkiego typu zapowiedzi koncertu i
wprowadzeń krytyków oraz organizatorów, a nawet pomimo znakomitego wykonania zespołu
Klangforum Wien, utwór zabrzmiał mało ciekawie. Okazało się że ni wystarczy
naprawdę dobre wykonanie, że jednak potrzeba czegoś więcej. Utwór nie zdołał wywołać
we mnie większego zaciekawienia, bo też naprawdę niewiele było w tym muzyki. Mógłbym
to określić jako raczej przydługą (około półgodzinną) statyczną plamą
dźwiękową, jakkolwiek początkowo przyjemnie brzmiąco to na dłuższą metę dość
nudną.
Czwartek, 15 września 2011, Muzeum Inżynierii
Miejskiej, godzina 19.00
Program koncertu:
Agata Zubel – Aforyzmy
na Miłosza – prawykonanie w ramach projektu Made in Poland - Miłosz Sounds
Terry Riley – In C
Terry Riley – In C
Wykonawcy:
Agata Zubel - wokal
Klangforum Wien
Clement Power – dyrygent
Klangforum Wien
Clement Power – dyrygent
Komentarze
Prześlij komentarz