Przejdź do głównej zawartości

Symfonia z Księgi Rekordów Guinessa

Tylko jedno wydarzenie może usunąć promenujących słuchaczy z Koncertów Promenadowych: wykonanie Symfonii Gotyckiej Harvegala Briana. Słuchacze bowiem musieli ustąpić miejsca wykonawcom.
 
Brytyjski kompozytor Havergal Brian (1876-1972) skomponował 32 symfonie (z czego 21 po osiemdziesiątce!) ale sławę przyniosła mu tylko jedna: pierwsza. Skomponowana w latach 1919-1927 czekała na prawykonanie do roku 1961. Już w latach trzydziestych próbowano dzieło przedstawić publiczności, lecz nigdy nie udało się zgromadzic odpowiedniej liczby wykonawców.
Brian napisał swoją Symfonię Gotycką na wielką orkiestrę symfoniczną, cztery dodatkowe zespoły instrumentów dętych blaszanych wspomaganych kotłami, cztery chóry mieszane i chór dziecięcy. Do tego – kwartet solistów. Nic więc dziwnego, że wykonanie tego dzieła na tegorocznych Promsach było dopiero dziewiątym w historii, licząc wykonania amatorskie i niekompletne
Czy dzieło to jest czymś więcej, niż tylko ciekawostką? Warto się przekonać w piątkowe późne popołudnie. Na retransmisję z Londynu zaprasza Klaudia Baranowska.

Program
William Havergal Brian I Symfonia Gotycka
Wyk. Susan Gritton – sopran, Christine Rice – mezzosopran, Peter Auty – tenor, Alastair Miles – bas, David Goode – organy, BBC Concert Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, Chóry BBC Martyn Brabbins - dyrygent
(Londyn, 17.07.2011)
12 sierpnia (piątek), godz. 19:00

Informacje pochodzą ze strony Polskiego Radia
Polecamy

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie