Przejdź do głównej zawartości

Festiwal Mahlera w Krakowie trwa


Po wysłuchaniu drugiej i szóstej z dziesięciu symfonii Gustawa Mahlera teraz przyszedł czas na trzecią, którą usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Słoweńskiej z Lublany pod dyrekcją Daniela Callegari.

III Symfonia d-moll na orkiestrę symfoniczną, solo altu, chór żeński i dziecięcy pochodzi z 1896 roku, jest to sześcioczęściowe dzieło o gigantycznych rozmiarach. Pierwotnie każda z części posiadała tytuł wskazujący na literacki program danego obrazu muzycznego, w późniejszym czasie kompozytor owe tytuły usunął. Warto jednak je przytoczyć dla lepszego zrozumienia ideowych oraz wyrazowych intencji twórcy.
 


I – Pan budzi się, wkracza lato
II – O czym opowiadają mi kwiaty na łące
III – O czym opowiadają mi zwierzęta w lesie
IV – O czym opowiada mi człowiek
V – O czym opowiadają mi aniołowie
VI – O czym mówi mi miłość


Program ten przedstawia kosmologię Mahlera, stanowiącą hierarchiczne uporządkowanie bytów. Warto osobiście przekonać się jak owe obrazy przekładają się na świat dźwięków muzycznych.

Czwartek, 9 czerwca 2011, godzina 19.00
Filharmonia Krakowska
Gustav Mahler – III Symfonia d-moll
Orkiestra Filharmonii Słoweńskiej (Lublana)
Chór Żeński Filharmonii Krakowskiej
(przygotowanie - Teresa Majka-Pacanek)
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
(przygotowanie - Małgorzata Chyła)
Daniele Callegari – dyrygent
Martina Gojčeta Silić – alt

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do