Przejdź do głównej zawartości

Festiwal Mahlera w Krakowie trwa


Po wysłuchaniu drugiej i szóstej z dziesięciu symfonii Gustawa Mahlera teraz przyszedł czas na trzecią, którą usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Słoweńskiej z Lublany pod dyrekcją Daniela Callegari.

III Symfonia d-moll na orkiestrę symfoniczną, solo altu, chór żeński i dziecięcy pochodzi z 1896 roku, jest to sześcioczęściowe dzieło o gigantycznych rozmiarach. Pierwotnie każda z części posiadała tytuł wskazujący na literacki program danego obrazu muzycznego, w późniejszym czasie kompozytor owe tytuły usunął. Warto jednak je przytoczyć dla lepszego zrozumienia ideowych oraz wyrazowych intencji twórcy.
 


I – Pan budzi się, wkracza lato
II – O czym opowiadają mi kwiaty na łące
III – O czym opowiadają mi zwierzęta w lesie
IV – O czym opowiada mi człowiek
V – O czym opowiadają mi aniołowie
VI – O czym mówi mi miłość


Program ten przedstawia kosmologię Mahlera, stanowiącą hierarchiczne uporządkowanie bytów. Warto osobiście przekonać się jak owe obrazy przekładają się na świat dźwięków muzycznych.

Czwartek, 9 czerwca 2011, godzina 19.00
Filharmonia Krakowska
Gustav Mahler – III Symfonia d-moll
Orkiestra Filharmonii Słoweńskiej (Lublana)
Chór Żeński Filharmonii Krakowskiej
(przygotowanie - Teresa Majka-Pacanek)
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
(przygotowanie - Małgorzata Chyła)
Daniele Callegari – dyrygent
Martina Gojčeta Silić – alt

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Siedem odsłon Stefana Kisielewskiego część VI

Pisarz Wszechstronność Stefana Kisielewskiego jest zadziwiająca, właściwie był to człowiek „renesansowy”. Często powtarza się jego słynne powiedzenie o tym, iż mnożył się poprzez dzielenie i rzeczywiście im bardziej był podzielony pomiędzy różne aktywności tym więcej go było. Właśnie przez tak szeroką działalność osoba Kisielewskiego rozpoznawalna jest zarówno w sferach literackich jaki muzyczny, politycznych oraz biznesowych.   Kisielewski w świecie literackim przebywał od dziecka, pochodził z rodziny o bogatych tradycjach literackich, nic więc dziwnego, że i on zaczął tworzyć. Do pisania w czasie wojny zachęcał go przyjaciel – Czesław Miłosz, który też pomógł mu w debiucie, polecając go wydawcy. Powstała wtedy pierwsza powieść Kisielewskiego Sprzysiężenie . Wydana została dopiero po wojnie i od razu wywołał skandal. Mariusz Urbanek w swej monografii rodu Kisielewskich tak pisze:   W grudniu 1946 roku, (…) ukazało się Sprzysiężenie. Powieść stała s...