Przejdź do głównej zawartości

Misteria Paschalia


Misteria Paschalia to jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce, to jeden z najlepszych festiwali muzycznych zarówno w skali naszego kraju jak i Europy. Najważniejsi wykonawcy muzyki dawnej co roku w Wielkim Tygodniu koncertują w Krakowie przedstawiając arcydzieła muzyczne z epok renesansu i baroku, w przepięknych wnętrzach zabytkowych krakowskich świątyń i sal koncertowych. 

Tegoroczne Misteria Paschalia oprócz dotychczasowej formuły nazwanej Mainstream przyniosą też dwie nowe odsłony festiwalu: Debuts i Trance wprowadzające element innowacji do programu festiwalowego.

W części Mainstream pojawią się tak jak dotychczas miało to miejsce największe sławy wykonawstwa muzyki dawnej takie jak: Jordi Savall, Marc Minkowski, Philip Jaroussky, Ottavio Dantone, Fabio Biondi, czy tak znakomite zespoły jak: Europa Galante, L’Arpeggiata, Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya, Les Musiciens du Louvre-Grenoble, oraz Accademia Bizantina.

Usłyszymy wielkie i uznane arcydzieła muzyczne jak Msza h-moll Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Marca Minkowskiego wraz zespołem Les Musiciens du Louvre-Grenoble, oraz muzykę na nowo odkrytą dla współczesności: Christina Pluhar z zespołem L’Arpeggiata i kwartetem korsykańskim Barbara Furtuna oraz z solistami Philippem Jarousskym i Lucillą Galeazzi, zaprezentują program z płyty Via Crucis, złożony m.in. z XVII-wiecznych włoskich pieśni pasyjnych. Jordi Savall z zespołami Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya przedstawi program La Tragédie Cathare z muzyką, która przeniesie nas w świat XIII-wiecznych Katarów i krucjat.

Nowością tegorocznej edycji festiwalu będzie obecność obok mistrzów wykonawstwa historycznego, młodych muzyków stojących u progu swej kariery, a mających już ciekawą wizję interpretacyjną. Pierwsi w ramach odsłony Debuts wystąpią muzycy z zespołu La Morra, z koncertem w kaplicy św. Kingi w Wieliczce, gdzie przedstawią program przygotowany specjalnie na festiwal Lacrime di Leo – sekretna muzyka papieża Leona X.

Druga nowa odsłona Trance będzie częścią prezentującą muzykę lżejszą gatunkowo, artyści znani ze świata muzyki rozrywkowej prezentować będą rozmaite produkcje o tematyce pasyjnej, tu przeszłość zderzy się ze współczesnością, tradycyjne wzory artystyczne z nowoczesnymi środkami wykonawczymi. Część tę zainauguruje wyjątkowy koncert w Wielką Sobotę, podczas którego usłyszymy muzykę do niemego filmu Męczeństwo Joanny d’Arc z 1928 roku, napisaną przez Adriana Utleya z Portishead i Willa Gregory’ego z Goldfrapp.
Czy te zabiegi transformujące dotychczasową sprawdzoną już formułę festiwalu, przyniosą kolejny sukces i zyskają aprobatę melomanów przekonamy się już w najbliższych dniach.



Misteria Paschalia, 18-25 kwietnia 2011
Program:

Wielki Poniedziałek
18 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Jean-Philippe Rameau / Jean-Joseph de Mondonville – Les Grands Motets

Le Concert d’Astrée
Emmanuelle Haïm – dyrygent

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

Wielki Wtorek
19 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Leonardo Leo – Sant’ Elena al Calvario

S.Elena: Gemma Bertagnolli – sopran
S. Macario: Vivica Genaux – sopran
Eustazio: Anna Chierichetti – sopran
Draciliano: Roberto Abbondanza – bas
Eudossa: Helena Rasker – kontralt


Europa Galante
Fabio Biondi – dyrygent 

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

Wielka Środa
20 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Kościół św. Katarzyny w Krakowie

La Tragédie Cathare

Hespèrion XXI
La Capella Reial de Catalunya
Jordi Savall – dyrygent

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

Wielki Czwartek
21 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Via Crucis

Philippe Jaroussky – kontratenor
Lucilla Galeazzi – sopran
Barbara Furtuna
L’Arpeggiata
Christina Pluhar – dyrygent 

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

Wielki Piątek
22 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Giovanni Battista Pergolesi – San Guglielmo d’Aquitania

San Guglielmo & Alberto: Raffaella Milanesi – sopran
Cuòsemo: Maurizio Lo Piccolo – bas
Angelo da Pagio: Paolo Lopez – sopran
San Bernardo & Padre Arsenio: Anne-Lise Sollied – sopran
Demonio: Lisandro Abbadie – bas

Les Talens Lyriques
Christophe Rousset – dyrygent

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia


Wielka Sobota
23 kwietnia 2011, 17.00, Debuts
Kaplica św. Kingi, Kopalnia Soli w Wieliczce

Lacrime di Leo

La Morra
Corina Marti, Michał Gondko – kierownictwo artystyczne

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

23 kwietnia 2011, 20.30, Trance
Opera Krakowska

The Passion of Joan of Arc

Adrian Utley (Portishead) & Will Gregory (Goldfrapp)
Octava Ensemble
Capella Cracoviensis
Charles Hazlewood – dyrygent

Niedziela Wielkanocna
24 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im.
Karola Szymanowskiego w Krakowie

Johann Sebastian Bach – Msza h-moll

Les Musiciens du Louvre-Grenoble
Marc Minkowski – dyrygent

rejestracja Program 2 Polskiego Radia


Poniedziałek Wielkanocny
25 kwietnia 2011, 20.00, Mainstream
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Antonio Vivaldi – Arie e concerti III

Veronica Cangemi – sopran
Accademia Bizantina
Ottavio Dantone – dyrygent

transmisja w Programie 2 Polskiego Radia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Siedem odsłon Stefana Kisielewskiego część VI

Pisarz Wszechstronność Stefana Kisielewskiego jest zadziwiająca, właściwie był to człowiek „renesansowy”. Często powtarza się jego słynne powiedzenie o tym, iż mnożył się poprzez dzielenie i rzeczywiście im bardziej był podzielony pomiędzy różne aktywności tym więcej go było. Właśnie przez tak szeroką działalność osoba Kisielewskiego rozpoznawalna jest zarówno w sferach literackich jaki muzyczny, politycznych oraz biznesowych.   Kisielewski w świecie literackim przebywał od dziecka, pochodził z rodziny o bogatych tradycjach literackich, nic więc dziwnego, że i on zaczął tworzyć. Do pisania w czasie wojny zachęcał go przyjaciel – Czesław Miłosz, który też pomógł mu w debiucie, polecając go wydawcy. Powstała wtedy pierwsza powieść Kisielewskiego Sprzysiężenie . Wydana została dopiero po wojnie i od razu wywołał skandal. Mariusz Urbanek w swej monografii rodu Kisielewskich tak pisze:   W grudniu 1946 roku, (…) ukazało się Sprzysiężenie. Powieść stała s...