Przejdź do głównej zawartości

Tętno muzyki polskiej 2010-06-29


Jubileuszowa 25 edycja jednego z największych festiwali muzycznych – „Schleswig-Holstein Musik Festival” w tym roku poświęcona w całości muzyce polskich kompozytorów rozpocznie się koncertem w Krakowie.


Już w najbliższy czwartek 1 lipca o godzinie 20.00 w Filharmonii Krakowskiej będziemy gościć znakomitą orkiestrę symfoniczną The Schleswig-Holstein Festival Orchestra. Zespół wystąpi pod batutą Christopha Eschenbacha, jednego z najwybitniejszych dyrygentów niemieckich. Festiwal otworzy wykonanie dwóch wielkich dzieł europejskiej symfoniki: Symfonii nr 34 C-dur KV 338 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Symfonii nr 1 D-dur „Tytan” Gustawa Mahlera. To krakowskie wykonanie otworzy tournée zespołu po Europie. Program tego prestiżowego festiwalu organizowanego co roku w Niemczech od 1986 roku koncentruje się każdorazowo wokół muzyki twórców z innego kraju. Tym razem przez blisko dwa miesiące (10 lipca – 29 sierpnia) w centrum uwagi znajdzie się muzyka polskich twórców. Mottem tegorocznej edycji jest Polen im Puls. By zapoznać słuchaczy z brzmieniem muzyki polskiej, by poczuć jej puls zaprezentowane zostaną dzieła od muzyki dawnej po awangardę, od wokalistyki po dzieła Chopina, od muzyki kameralnej po klezmerską, od wielkich dzieł symfonicznych po jazz.

Zarówno koncert, jak i obecność tej znakomitej orkiestry w Krakowie jest bezprecedensowym wydarzeniem, gdyż polska kultura muzyczna nie była dotąd prezentowana w tak szerokim zakresie i nigdy jej dorobek muzyczny nie był przedmiotem tak wielkiej międzynarodowej promocji. Do najważniejszych wydarzeń festiwalu należeć będą wykonanie Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego pod batutą samego kompozytora, recitale Rafała Blechacza i Piotra Anderszewskiego czy koncertowa wersja Halki pod kierownictwem Łukasza Borowicza. W ramach festiwalu wystąpią również Tomasz Stańko, Leszek Możdżer, Anna Maria Jopek, zespoły Kroke, Motion Trio i Kapela ze Wsi Warszawa. Polską muzykę prezentować będą też tacy artyści, jak sir John Eliot Gardiner, Valery Gergiev oraz Bobby McFerrin.

Wagę wydarzenia podkreśla fakt, iż niemieccy organizatorzy przyjadą do Krakowa z gronem blisko 200 osób: ważnych niemieckich partnerów, mecenasów, lokalnych polityków oraz oczywiście dużym składem orkiestry symfonicznej.

The Schleswig-Holstein Festival Orchestra założona została w latach osiemdziesiątych przez Leonarda Bernsteina i tworzą ją młodzi artyści wybierani co roku podczas trzydziestu przesłuchań na całym świecie. Przez dwa miesiące wspólnej pracy muzycy ćwiczą i koncertują pod batutą największych dyrygentów świata – w tym roku kierować nimi będą m.in. Christopher Hogwood, David Geringas i Valery Gergiev.

Gorąco polecam czwartkowy koncert w krakowskiej filharmonii.

Program:

Wolfgang Amadeusz Mozart – Symfonia nr 34 C-dur KV 338
Gustaw Mahler – Symfonia nr 1 D-dur „Tytan”

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie