Przejdź do głównej zawartości

Muzyczne szarże pędzące z Wawelu na Grunwald 2010-07-16

Wawel koncertObchody 600-lecia bitwy pod Grunwaldem nabrały tempa. Na dwa dni przed wielką Inscenizacją Bitwy Grunwaldzkiej, na którą zjechało około 2200 odtwórców historycznych z całej Europy na Pole Bitwy, również w Krakowie na Wawelu mieliśmy uroczysty wkład w te obchody.

Fot. Daniel Wierzejski

Odbył się wyjątkowy koncert, na którym wykonano trzy premierowe utwory skomponowane specjalnie na tę okazję. Misterium przestrzeni Zbigniewa Bargielskiego, Przestrzenie Tomasza Jakuba Opałki oraz Szarże Łukasza Pieprzyka kompozycje te zostały wyłonione w konkursie ogłoszonym w 2009 roku, przez Zamek Królewski na Wawelu z pośród 34 nadesłanych kompozycji.


Wawel koncertPrzedmiotem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego pod przewodnim tytułem: Wawel: musica festiva. był utwór (10-15 minut) na orkiestrę symfoniczną (z możliwością użycia elektroniki), którego ideę oddają słowa musica festiva czyli muzyka uroczysta.

Końcowe gratulacje; pod scena stoją od lewej: ZbigniewBargielski, Tomasz Jakub Opałka i Łukasz Pieprzyk. Fot. Daniel Wierzejski

Zwycięzcą ogłoszony został Tomasz Jakub Opałka – student kompozycji Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, którego utwór Przestrzenie zdobył główną nagrodę Jury. Natomiast nagrodę publiczności zdobył Łukasz Pieprzyk zeszłoroczny absolwent kierunku kompozycja Krakowskiej Akademii Muzycznej, którego utwór Szarże wywołał największy entuzjazm publiczności.

Na zakończenie koncertu wykonana została II Symfonia „Kopernikowskiej” Henryka M. Góreckiego, która zabrzmiała potężnie w zabytkowej przestrzeni Dziedzińca Arkadowego Zamku Królewskiego na Wawelu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej „Musica Festiva”, Chóru Polskiego Radia w Krakowie pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego – rektora Akademii Muzycznej w Krakowie. Partie solowe wykonali Izabela Matuła sopran, Sebastian Szumski baryton.

Daniel Wierzejski


Wawel koncert

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje n...

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfoni...

Muzyka minimalna

Ile dźwięków potrzeba, aby skomponować świetnie brzmiącą muzykę? Jak udowodnili kompozytorzy nurtu zwanego minimalizmem – wystarczy zaledwie kilka dźwięków, bądź jedna fraza, umiejętnie przekształcana, przetwarzana może stworzyć znakomity utwór doskonale brzmiący i bardzo ciekawy w odbiorze. Na najbliższym koncercie orkiestry Sinfonietta Cracovia będzie można wysłuchać właśnie takich kompozycji dwóch kompozytorów chyba najbardziej reprezentatywnych dla muzyki najnowszej, choć obaj są już prawie osiemdziesięciolatkami. Steve Reich ompozytor amerykański jest jednym z najważniejszych minimalistów wręcz klasykiem gatunku. Natomiast Arvo Pärt jest Estończykiem na stałe mieszkającym w Berlinie. Jego kompozycje (podobnie jak H. M. Góreckiego) to dużo więcej niż minimalizm, choć środki muzyczne, którymi się posługuję są często pokrewne temu nurtowi muzycznemu. Jednak w przypadku Pärta swoisty redukcjonizm środków muzycznych wynika raczej z postawy ascetycznej oraz wypracowanej techniki ko...