Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z marca 27, 2011

Festiwal Pieśń Naszych Korzeni 2011 w Jarosławiu - zapowiedź

W tym roku Festiwal  odbędzie się w dniach od 21 do 28 sierpnia. Na stornie Festiwalu pojawiła się zapowiedź tego co nas czeka w sierpniu, wszystko wygląda bardzo ciekawie i obiecująco. Zwiastun programu 2011     Tegoroczny festiwal zwrócony będzie ku Wschodowi bliskiemu (nie: Bliskiemu Wschodowi)! Z Jarosławia "widać" Ukrainę, Białoruś, Rosję, Gruzję dużo lepiej, niż z Poznania, Wrocławia, Gdańska, Warszawy. Mamy stąd nie tylko bliżej do Lwowa, Moskwy, Mińska, ale też przebywając w tym mieście wielu kultur, lepiej odczuwamy ów -- dziś sąsiedzki, a niegdyś integralny i współkonstytutywny dla Rzczypospolitej idiom kulturowy i religijny. Tygodniowy warsztat Chóru Festiwalowego poświęcony będzie tym razem liturgii bizantyjskiej -- wspólnie przygotujemy wieczernię (nieszpory) na Zaśnięcie Matki Bożej, które zostaną odprawione w cerkwi grecko-katolickiej; usłyszymy maryjny "Akatyst" -- ułożony współcześnie przez katol

Nowa książka o Stefanie Kisielewskim

Staraniem PWM właśnie ukazała się książka, której bardzo brakowało na polskim rynku muzycznym oraz w szerszym obrębie kultury polskiej. Długo oczekiwana i niezwykle potrzebna monografia życia i twórczości Stefana Kisielewskiego, autorstwa Małgorzaty Gąsiorowskiej – teoretyka muzyki, autorki popularnej i znakomitej monografii o Grażynie Bacewicz.   Od śmierci Stefana Kisielewskiego minie w tym roku dwadzieścia lat, w tym czasie ukazało się wiele książek, artykułów, prac naukowych poświęcony życiu oraz twórczości Kisiela jednakże, aż do teraz brakowało omówienia jego twórczości muzycznej. Małgorzata Gąsiorowska postanowiła uzupełnić ten brak pisząc przez blisko osiem lat monografię o słynnym Kisielu, w której przedstawiła całościowo jego dorobek artystyczny, kładąc szczególny nacisk na muzyczną stronę jego twórczości. Na blisko trzystu stronach została przedstawiona postać – śmiało można powiedzieć „człowieka renesansu”: pisarza, publicysty, nauczyciela, polit

Zwycięska bitwa muzyczna

  Gatunek oratorium był jednym z najbardziej popularnych obok opery rodzajów muzyki wokalno-instrumentalnej w barokowej Europie. Zwłaszcza w okresie Wielkiego Postu, gdy zakazywano wystawiania oper, pobożna publiczność zgromadzona w przykościelnych oratoriach mogła poświęcić się rozważaniu tekstów biblijnych w muzycznych opracowaniach. Historia muzyki począwszy od XVII wieku, obrodziła ogromnym bogactwem dzieł tego typu, od bardzo prostych niewielkich oratoriów do bardzo skomplikowanych i wielkich rozmiarów dzieł kantatowo-oratoryjnych.    Händel Deborah (Filharmonia Kraków) foto z archiwum Capelli Cracoviensis   Oratorium Debora G. F. Haendla z 1733 roku zabrzmiało wczoraj w Filharmonii Krakowskiej jako trzecie w ramach cyklu VERBA ET VOCES prezentującego trzy wielkie oratoria Haendla. Debora jak większość oratoriów czerpie temat z historii biblijnej Starego Testamentu i opowiada o jednej z wielu bitew jakie przeprowadzał naród izraelski z plemionami ni