Przejdź do głównej zawartości

Festiwal Pieśń Naszych Korzeni 2011 w Jarosławiu - zapowiedź


W tym roku Festiwal  odbędzie się w dniach od 21 do 28 sierpnia.
Na stornie Festiwalu pojawiła się zapowiedź tego co nas czeka w sierpniu, wszystko wygląda bardzo ciekawie i obiecująco.

Zwiastun programu 2011
 

 
Tegoroczny festiwal zwrócony będzie ku Wschodowi bliskiemu (nie: Bliskiemu Wschodowi)! Z Jarosławia "widać" Ukrainę, Białoruś, Rosję, Gruzję dużo lepiej, niż z Poznania, Wrocławia, Gdańska, Warszawy. Mamy stąd nie tylko bliżej do Lwowa, Moskwy, Mińska, ale też przebywając w tym mieście wielu kultur, lepiej odczuwamy ów -- dziś sąsiedzki, a niegdyś integralny i współkonstytutywny dla Rzczypospolitej idiom kulturowy i religijny.
Tygodniowy warsztat Chóru Festiwalowego poświęcony będzie tym razem liturgii bizantyjskiej -- wspólnie przygotujemy wieczernię (nieszpory) na Zaśnięcie Matki Bożej, które zostaną odprawione w cerkwi grecko-katolickiej;
usłyszymy maryjny "Akatyst" -- ułożony współcześnie przez katolickiego księdza Józefa Maja, do którego tradycyjne bizantyjskie melodie ułożył prawosławny kantor z Supraśla -- Marcin Abijski;
będziemy ponownie gościć śpiewaków z Gruzji, poznając tradycję zarówno religijną, jak i biesiadną;
spodziewamy się też białorosyjskich kozaków;
aby nie zapomnieć, iż w naszym 'kulturowym rozkroku" jedną nogą oparci jesteśmy na kulturze łacińskiej, italskiej i -- zwłaszcza w Jarosławiu -- renesansowej, recital Vivy Bianca Luny Biffi -- włoskiej śpiewaczki akompaniującej sobie na wioli i rekonstruującej dawną sztukę śpiewanej poezji, oraz:
Orkiestra Czasów Zarazy -- czyli zanotowane przez G.F. Telemanna karczemne tańce polskie i instrumentarium zrekonstruowane według podróżnych notatek tegoż, a ponadto:
tańce szwedzkie i polskie, pieśni białoruskie i ukraińskie, lody włoskie.
Zapraszamy! 

tekst pochodzi ze strony OrganizatorówFestiwalu

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Orkiestrownik

Co to takiego Orkietrownik? Nie jest to kierownik orkiestry, ani żadne wymyślne urządzenie do strojenia orkiestry, lecz rewelacyjny internetowy, multimedialny przewodnik po orkiestrze symfonicznej. Mówiąc w skrócie Orkiestrownik to cykl nagrań edukacyjnych, na które składa się 18 filmowych etiud o instrumentach orkiestry. Orkiestrownik powstał jako wspólne przedsięwzięcie Instytutu Muzyki i Tańca oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego, do programu tego zostali zaproszeni muzycy tworzący jedną z najlepszych polskich orkiestr - Sinfonię Varsovię. Celem projektu, realizowanego m.in dla potrzeb ogólnopolskiego Programu  filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!  jest pokazanie fenomenu tak wielkiego organizmu, jakim jest orkiestra symfoniczna oraz przedstawienie ról i znaczenia poszczególnych instrumentów. Nagrania tych filmów, odbyły się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Strona internetowa projektu znajduje się pod tym - linkiem . Po wejściu na stronę ukazuje nam się graficzny pr

"Zmartwychwstanie" II Symfonia c-moll Gustawa Mahlera

Mahlerowskie katharsis II Symfonia „Zmartwychwstanie” była chyba pierwszym utworem Gustawa Mahlera z pośród twórczości tego kompozytora jaki usłyszałem, była to miłość od pierwszego wejrzenia i trwa niezmiennie do dziś, co się potwierdziło na wczorajszym koncercie. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie jak wspaniałe jest to dzieło, dla mnie chyba najwspanialsza z wszystkich symfonii.    Ta muzyka zwłaszcza w kulminacyjnych momentach daje odczucie wzniosłości, majestatu. Mahler dosięgną tu ekstremów, jego kontrasty są porażające i mogą wywołać u słuchacza poczucie duchowego wstrząsu bliskiego temu, które miały wywoływać antyczne greckie tragedie czyli katharsis – oczyszczającego umysł człowieka.   Doskonała instrumentacja, bardzo dramatyczna narracja muzyczna, bogactwo inwencji melodycznej i pomysłów kompozytorskich, (o których twórcy współczesnej muzyki filmowej mogliby tylko pomarzyć), to najważniejsze atuty twórczości Mahlera.   II Symfonia „Zmartwychwstanie

Acis i Galatea – premierowo w Operze Krakowskiej

W ramach XV Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będziemy dziś świadkami premierowego przedstawienia utworu George’a Friedricha Haendla – Acis i Galatea . Jest to wyjątkowa, bardzo rzadko grywana „mała opera”, zwana przez kompozytora serenatą, której pierwowzór powstał w 1708 roku w Neapolu, gdzie utwór został zamówiony z okazji zaślubin księcia Tolomeo Saverio Gallo.    Haendel sięgnął do libretta, które źródłem swym tkwi w mitologicznej opowieści o dwojgu kochanków. Sycylijski śmiertelnik, pasterz Acis i nimfa morska Galatea kochają się, jednak Acis ma groźnego rywala w postaci cyklopa Polifema (którego później pokona Odyseusz). Zaleca się on w niezgrabny sposób do Galatei. Ostrzeżenia ze strony chóru nimf i pasterzy, jak również prośby Galatei i rada Damona pozostają daremne: Acis wyzywa olbrzyma do walki. W czasie, kiedy kochankowie przysięgają sobie wieczną miłość, cyklop Polifem ujrzawszy parę zakochanych zaczął ich ścigać. Galatea uciekła wskakując do